تعویض شیر اجاق گاز

تعویض شیر اجاق گاز

تعویض انواع شیر اجاق گاز یک کار ساده می‌باشد، البته اگر با قطعات شیر و عملکرد آن‌ها آشنایی داشته باشید. هدف ما از تهیه این مطلب آموزش تعویض شیر اجاق گاز و دلایل خرابی آن می‌باشد. گاهی اوقات که شیر اجاق گاز سفت می‌شود و دیگر به آسانی نمی‌چرخد، لازم است که آن را تعویض کنید. عوامل زیادی مانند خراب شدن درپوش و فنر شیر می‌توانند باعث شوند که شیر سفت شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا نحوه تعویض شیر اجاق گاز را بیان کنیم.

مشاهده لیست قبمت قطعات یدکی اجاق گاز

آشنایی با اجزای اصلی شیر اجاق گاز

برای اینکه بتوانیم شیر اجاق گاز را تعویض کنیم، لازم است ابتدا اجزای آن را بشناسیم. اجزای شیر اجاق گاز شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ولوم
  • پایه و بدنه شیر
  • اهرم مکانیکی
  • محور داخلی
  • فنر
  • فندک
  • درپوش پلاستیکی

وقتی اجاق گاز را روشن می‌کنید، شیرهای کنترل فشار گاز را تنظیم می‌کنند. اگر این شیرها وجود نداشته باشند نمی‌توانید شعله اجاق گاز را کم و زیاد کنید. این شیرها در جلوی محفظه اجاق گاز قرار گرفته‌اند.

چرا شیر اجاق گاز به راحتی نمی‌چرخد؟

گاهی باز وبستن شیر اجاق گاز به آسانی انجام نمی‌شود. به همین دلیل اجاق گاز قابلیت استفاده خود را از دست می‌دهد. اگر شیر اجاق, باز باشد و نتوانید آن را خاموش کنید گاز هدر می‌رود و خطر انفجار را  خواهد داشت. همچنین اگر بخواهید آشپزی کنید و شیر گاز قابلیت چرخش نداشته باشد، قطعا آشپزی‌تان نیمه کاره می‌ماند.

اما این اتفاق به چه علت است؟ در اکثر موارد خراب شدن درپوش پلاستیکی شیر گاز یا ترک برداشتن آن باعث سفت شدن و نچرخیدن شیر گاز می‌باشد. گاهی ممکن است فنر شیر شکسته شده یا از جای خود خارج شده باشد که باعث سفت شدن شیر اجاق گاز می‌گردد.

گاهی نیز ممکن است گیر کردن شفت باعث سفت شدن شیر گاز شود. این اتفاق هر دلیلی که داشته باشد باید فورا برطرف شود.

نکات مهم برای تعویض شیر اجاق گاز

  • قبل از اینکه شیر گاز را تعویض کنید، لازم است که آن‌‌ها را تمیز نمایید. تجمع چربی و آلودگی در اطراف شیرهای اجاق گاز امری طبیعی است که لازم است به خوبی تمیز شود. برای این کار از اسپری مخصوص تمیز کردن اجاق گاز استفاده کنید. با کمک یک برس یا مسواک اطراف شیرها را تمیز کرده و چربی های شفت داخلی را پاک کنید. بعد از این کار به آسانی می‌توانید شیر اجاق را از جای خود بیرون بیاورید و آن را تعویض کنید.
  • اگر نچرخیدن شیر گاز به دلیل خرابی درپوش باشد لازم است که این قطعه را به خوبی تمیز کنید، زیرا دلیل اصلی نچرخیدن درپوش شیر اجاق گاز تجمع چربی و گرد و خاک می‌باشد. میله داخلی این قطعه را بررسی کنید، اگر شیر گاز می‌چرخد ایراد اصلی از درپوش می‌باشد. برای اینکه درپوش شیر اجاق گاز, را تمیز کنید لازم است که آن را از جای خود بیرون بیاورید. برای این کار باید آن را رو به پایین فشار دهید و سپس به طرف بیرون بکشید. اگر دور تا دور درپوش شیر اجاق نوار پلاستیکی قرار داشته باشد لازم است که ابتدا آن را خارج کنید بعد از این کار می‌توانید درپوش را بیرون بیاورید. استفاده از جسم نوک تیز مثل چاقو برای بیرون آوردن درپوش بسیار کمک کننده است.
  • اگر خرابی فنر داخلی باعث نچرخیدن شیر اجاق گاز شده باشد، لازم است که چک کنید ببینید آیا پوسیده شده است یا نه. این فنر از جنس برنجی آلومینیوم می‌باشد که به دلیل رطوبت ممکن است زنگ بزند و باعث سفت شدن شیر اجاق گاز شود. اگر فنر کاملا آسیب دیده است نیاز به تعویض دارد، اما اگر فقط کثیف شده باشد با کمی سرکه سفید می‌توانید آن را تمیز کنید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید آن را در داخل سرکه بگذارید و بعد از چند دقیقه آن را با برس یا مسواک تمیز کنید.
  • اگر سفت شدن شیر اجاق گاز به دلیل گیر کردن شفت داخلی باشد، باید درپوش را خارج کنید و این مشکل را بررسی کنید. اگر دیدید که میله داخلی به راحتی حرکت نمی‌کند، مشکل از همین قطعه است و باید آن را تعویض و یا تعمیر کنید. گاهی اوقات نیز ممکن است با تمیز کردن چربی و یا کثیفی‌ها این مشکل برطرف شود.
 

نحوه تعویض ولوم اجاق گاز

همانطور که گفتیم مهم‌ترین دلیلی که از چرخیدن شیر گاز جلوگیری می‌کند، خرابی ولوم می‌باشد. ولوم‌های اجاق گازها یا از جنس پلاستیک و یا فلز می‌باشند که انواع فلزی آن کیفیت بالاتری دارند. خرابی ولوم اجاق گاز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، گاهی ممکن است به هنگام تولید اجاق گاز این قطعات به خوبی مونتاژ نشده باشند و از جای خود خارج شوند. گاهی اوقات نیز ممکن است به دلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب کارایی مطلوبی نداشته باشند.

اگر از جنس ولوم اجاق گاز خود راضی نیستید، آن را تعویض کنید و برای اینکه از آسیب به ولوم‌ها جلوگیری کنید از محافظ مخصوص استفاده کنید. ولوم استیل کیفیت بالاتری دارد و با دوام می‌باشد، در صورت نیاز می‌توانید این قطعه را به آسانی از جای خود خارج کنید و با قطعه جدید تعویض کنید. با این کار با یک بار هزینه تا سال‌های طولانی می‌توانید از خرابی ولوم‌ها جلوگیری کنید.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای تعویض شیر اجاق گاز باید بدانید آشنایی با قطعات مختلف اجاق و عملکرد آن‌ها می‌باشد. اجزای اصلی شیر گاز فنر میله داخلی ولوم و درپوش می‌باشد که اگر هر کدام از آن‌ها خراب شود، شیر گاز سفت می‌شود. اگر هر کدام از این قطعات دچار خرابی شوند نیاز است که هرچه زودتر مشکل آن برطرف شود. همچنین در این متن بیان کردیم که قبل از تعویض شیر گاز یا قطعات آن لازم است که با کمک سرکه و یا محلول چربی آن‌ها را تمیز کنید تا عوض کردن شیر گاز را آسان‌تر انجام دهید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *