دلایل جرقه زدن مخلوط کن چیست؟

دلایل جرقه زدن مخلوط کن چیست؟

مخلوط کنی که سالم باشد جرقه نمی‌زند. اگر جرقه بزند خطرات بسیار زیادی مثل برق گرفتگی و آتش سوزی را به همراه دارد. همچنین ممکن است به سیم کشی ساختمان و منبع برق نیز آسیب جدی وارد کند. گاهی اوقات جرقه زدن و نوسان ولتاژ باعث می‌شود که سیم کشی یک ساختمان بسوزد و نیاز به تعویض داشته باشد. بنابراین اگر با مشکل جرقه زدن مخلوط کن روبرو شدید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدام کنید. جرقه زدن مخلوط کن دلایل گوناگونی دارد. در این مطلب ما به بررسی ۵ دلیل جرقه زدن مخلوط کن می‌پردازیم و راهکارهایی را برای برطرف کردن آن‌ها بیان می‌کنیم.

لیست قیمت قطعات و لوازم مخلوط کن

۵ دلیل جرقه زدن مخلوط کن

جرقه زدن مخلوط کن ۵ دلیل اصلی دارد که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • خراب بودن زغال‌های موتور یکی از دلایل اصلی جرقه زدن مخلوط کن است.
  • از دیگر دلایل جرقه زدن مخلوط کن آسیب دیدن کلید روشن و خاموش می‌باشد.
  • اگر بالشتک‌های موتور مخلوط کن بسوزند باعث می‌شود که مخلوط کن جرقه بزند.
  • یکی دیگر از دلایل جرقه زدن مخلوط کن خراب بودن آرمیچر می‌باشد.
  • خراب بودن یاتاقان‌های موتور نیز باعث جرقه زدن دستگاه خواهند شد.

خرابی آرمیچر مخلوط کن

اگر آرمیچر موتور مخلوط کن خراب شود، باعث جرقه زدن دستگاه می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل باید مطمئن شوید که آرمیچر آسیب دیده است یا نه و اگر آسیب دیده باشد باید آن را تعویض کنید. این کار بسیار حساس است و به لحیم کاری نیاز دارد.

خراب بودن زغال‌های موتور مخلوط کن

برای اینکه مطمئن شوید ببینید علت جرقه زدن مخلوط کن زغال‌های موتور هستند یا نه و همچنین مشکل را برطرف کنید باید طبق مراحل زیر عمل کنید.

دستگاه مخلوط کن را از برق جدا کنید. سپس بدنه مخلوط کن را باز کنید و موتور دستگاه را بردارید. محفظه موتور را به آرامی باز کنید. به کربن‌های موتور نگاهی بیندازید و اگر فرسوده بودند یا اتصال کوتاه داشتند، علت جرقه زدن زغال مخلوط کن همین می‌باشد که باید آن را عوض کنید.

آسیب دیدن کلید روشن و خاموش مخلوط کن

برای اینکه ببینید کلید روشن و خاموش دستگاه مخلوط کن خراب شده است یا نه، باید مراحل زیر را طی کنید.

دستگاه را از برق بکشید و قاب مخلوط کن را باز کنید. سپس کلید خاموش و روشن را به دقت بررسی کنید. اگر کلید خراب و یا دچار مشکلی بود باید آن را تعویض کنید.

سوختن بالشتک‌های موتور مخلوط کن

موتور مخلوط کن دارای اجزای مختلفی مثل بلبرینگ می‌باشد. اگر فیوز موتور بسوزد باعث می‌شود که مخلوط کن جرقه بزند. برای رفع این مشکل باید طبق مراحل زیر عمل کنید.

بدنه مخلوط کن را از برق جدا کنید. سپس قاب آن را باز کنید. کابل اتصال پد را قطع کنید. در مرحله بعد با ولت متر را به گونه‌ای تنظیم کنید و به کمک آن لنت‌ها را تست کنید.

خرابی یاتاقان‌های موتور مخلوط کن

یکی از حساس‌ترین اجزای مخلوط کن موتور آن می‌باشد که تعمیر آن یک کار تخصصی است و نیاز به مهارت و تجربه دارد. برای اینکه جرقه زدن مخلوط کن مربوط به بلبرینگ موتور را بررسی کنید، لازم است که از یک تکنسین کمک بگیرید تا در کمترین زمان مشکل دستگاه شما را برطرف کنند.

هشدار: توجه داشته باشید که این مطلب برای افرادی می‌باشد که دارای تجارب فنی بوده و افرادی که تنها با تکیه بر این مطلب می‌خواهند دست به تعمیر دستگاه خود بزنند ممکن است مشکلات بیشتری را برای آن به وجود آورند. بنابراین حدالامکان سعی کنید که از یک تکنسین برای رفع این مشکل کمک بخواهید.

نکات ایمنی در زمینه تعمیر و استفاده از مخلوط کن

  • هرگز قبل از اینکه موتور به صورت کامل متوقف شود،  پارچ را از روی دستگاه جدا نکنید زیرا این کار باعث می‌شود که کوپلینگ‌های مخلوط کن دچار آسیب جدی شوند.
  • قبل از اینکه اقدامی برای عیب‌یابی مخلوط کن انجام دهید، حتما سیم رابط را از پریز جدا کنید.
  • برای شستشوی اجزای مختلف مخلوط کن هرگز از آب جوش استفاده نکنید و آن‌ها را بر روی حرارت شعله نیز خشک نکنید.
  • دستگاه مخلوط کن را روی فرش یا موکت نگذارید، زیرا مسیر ورود هوا که در بیشتر دستگاه‌ها در زیر محفظه موتور قرار دارد که مسدود خواهد شد.
  • سعی کنید از مواد سفت و سخت در مخلوط کن استفاده نکنید زیرا این کار باعث آسیب جدی به تیغه‌های آن خواهد شد.
  • هرگز آب را با موتور مخلوط کن تماس ندهید، اگر متوجه کوچک‌ترین تغییر صدا و یا ایرادی در دستگاه مخلوط کن شدید به سرعت آن را خاموش کنید و در کوتاه‌ترین زمان عیب یابی کنید.
  • اگر در زمینه تعمیر دستگاه مخلوط کن دانش کافی ندارید، هرگز دست به انجام این کار نزنید زیرا باعث می‌شود که دستگاهتان با مشکلات بیشتری روبرو شود.

سخن پایانی

در این مطلب دلایل جرقه زدن مخلوط کن را بررسی و راهکارهای آن را نیز به طور کلی بیان کردیم. علاوه بر این درمورد نکاتی برای استفاده و تعمیر مخلوط کن نیز صحبت کردیم. جرقه زدن مخلوط کن مشکلی است که ممکن است برای دستگاه شما نیز اتفاق بیفتد، بنابراین ابتدا دلایل بالا را بررسی کنید و اگر نتوانستید مشکل را برطرف کنید آن را به دست یک تکنسین ماهر بسپارید. اگر دستگاهتان نیاز به هرگونه قطعه برای تعویض دارد، می‌توانید قطعات اورجینال مخلوط کن را از فروشگاه قائم یدک تهیه کنید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *