راهکارهایی بهینه برای افزایش بازدهی کولر آبی

راهکارهایی بهینه برای افزایش بازدهی کولر آبی

برای اینکه از کولر آبی بتوانید استفاده بهینه‌ای داشته باشید، نکات فراوانی وجود دارد که با رعایت آن‌ها، هم در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنید و هم باعث افزایش باد کولر آبی خواهید شد. در ادامه بحث به بررسی این نکات طلایی برای افزایش بازدهی کولر آبی و افزایش سرمای کولر آبی خواهیم پرداخت.

سرویس کولر آبی برای افزایش بازدهی کولر آبی

اولین کار برای اینکه کولر شما با قدرت چندین و چند سال کار کند این است که با مراحل آماده سازی کولر آبی آشنا شوید؛ در ادامه این مراحل را به‌صورت خلاصه بیان می‌کنیم.

سرویس کولر آبی برای افزایش سرمای کولر

بررسی و روغن‌کاری دینام (موتور) کولر

فرآیند گردش هوا در کولر توسط دینام کولر انجام می‌شود. به دلیل اینکه کولر در فضای باز قرار می‌گیرد، بر روی موتور گردوغبار ایجاد می‌شود به همین دلیل این قطعه باید در سرویس دوره‌ای تمیز و روغن‌کاری شود.


قطعات یدکی و لوازم جانبی کولر آبی لورچ


بررسی پمپ آب (واتر پمپ) کولر

واترپمپ در کف کولر و داخل آب جای گرفته است که وظیفه گردش آب را بر عهده دارد. بهتر است تمامی قسمت‌های پمپ آب که شامل ورودی آب پمپ، شلنگ انتقال و سبد هستند را تمیز کنید.

شست‌وشوی بدنه کولر

در هر بار سرویس کولر آبی، بدنه اصلی کولر باید شسته شود تا رسوباتی که بر روی آن ایجاد شده‌اند تمیز شود. این رسوبات با گذشت زمان، باعث زنگ‌زدگی بدنه فلزی کولر خواهند شد.

شست‌وشوی حلزونی

با گذشت زمان مخزن حلزونی کولر، پر از ذرات و گردوغبار می‌شود. اگر کولر روشن شود این ذرات در هوا پخش شده و به فضای ساختمان وارد خواهند شد. پس به هنگام سرویس کولر، باید مخزن حلزونی شسته شود.

تعویض تسمه

تسمه‌‌ای که فرسوده باشد هر لحظه ممکن است دچار پارگی شود. اگر تسمه پاره شود، پروانه کولر نمی‌تواند بچرخد و تنها موتور به‌صورت درجا کار می‌کند. پس لازم است گاهی به کولر سر بزنید و تسمه را کنترل کنید تا از سالم بودن آن اطمینان پیدا کنید.


خرید لوازم جانبی و قطعات یدکی کولر آبی انرژی


بررسی و روغن‌کاری یاتاقان

یاتاقان‌ها در دو طرف محور مرکزی پروانه قرار گرفته‌اند و وظیفه‌شان این است که نیروی حرکتی را از پولی و تسمه به محور منتقل کنند و درنتیجه باعث چرخش پروانه شوند. پس به دلیل حساسیت بالایی که این قطعه دارد، در هر بار سرویس کولر باید یاتاقان‌ها را تمیز و روغن‌کاری نمایید.

روغن‌کاری پولی‌

یکی از اجزای مکانیکی در کولر قطعه پولی است که نیروی حرکتی را با کمک تسمه از دینام دریافت می‌کند و باعث چرخش پروانه می‌شود. در حین سرویس کولر، برای اینکه پولی‌ها  بتوانند روان بچرخند لازم است آن‌ها را روغن‌کاری کنید.

تعویض پوشال‌ها

بهتر است پوشال‌های کولر، هر دو سال یکبار تعویض شوند. حتی اگر می‌خواهید از کولر نتیجه بهتری بگیرید، توصیه می‌شود پوشال‌ها را هر ساله تعویض کنید.

بالا بردن راندمان و افزایش سرمای کولر آبی

تمیز کردن

شبکه آب‌رسانی کولر

تمامی لوله‌ها و شلنگ‌های داخلی کولر، شبکه آبرسانی نام دارند. این لوله‌ها به‌طور کلی باید تمیز شوند تا مانعی برای انتقال آب در آن‌ها وجود نداشته باشد.

تراز کردن شناور

اگر شناور  تراز نباشد، قطع و وصل شدن آب ورودی به کولر به درستی انجام نمی‌گیرد. در نتیجه یا آب کافی به کولر وارد نمی‌شود و یا اینکه آب اضافی به کولر وارد می‌شود و از طریق شیر تخلیه و یا لبه‌ها سر می‌رود. بنابراین در مرحله آخر لازم است شناور را تنظیم کنید.

نصب سایبان

یکی از مواردی که باعث افزایش راندمان کولر آبی می‌شود، قرار دادن سایبان برای کولر می‌باشد. کولرهای آبی که در تراس قرار دارند، در معرض تابش مستقیم خورشید نیستند و به سایبان نیز نیاز چندانی ندارند. اما کولرهایی که در پشت بام‌ها قرار دارند، بهتر است سایبان داشته باشند. در زیر بخشی از تاثیرات سایبان برای کولر آبی را بیان می‌کنیم:

فواید نصب سایبان برای کولر آبی

  • کمک به خنک ماندن باد کولر: بعد از اینکه سایبان را نصب نمودید، شاهد افزایش خنکی باد کولر آبی خواهید بود.
  • مصرف کمتر آب: به دلیل تابش مستقیم خورشید، دمای آب داخل کولر بالا می‌رود و به سرعت بخار می‌شود. نتیجه این امر افزایش مصرف آب است.
  • افزایش عمر کولر: اگر کولر سایبان داشته باشد، آفتاب به‌طور مستقیم به بدنه کولر نمی‌تابد و بارش برف و باران باعث پوسیدگی بدنه آن نمی‌شود.

همان‌طور که دیدید با صرف هزینه بسیار کمی برای نصب سایبان، هم می‌توانید در هزینه‌های آب و برق صرفه‌جویی کنید و هم باعث افزایش عمر مفید کولر شوید. همچنین بادی که کولر تولید می‌کند نیز بسیار خنک‌تر می‌شود.

کار کردن کولر آبی بدون آب

تصور ما همیشه این بوده است که اگر کولر بدون آب کار کند، خواهد سوخت. اگر کولر در مدت کوتاهی بدون آب روشن باشد باعث سوختن آن نمی‌شود، اما این روند اگر طولانی شود، موتور داغ می‌شود و در نهایت می‌سوزد. فضای داخلی کولر در معرض تابش شدید خورشید می‌باشد و این باعث گرم شدن موتور کولر خواهد شد. پس اگر در کولر آب وجود داشته باشد باعث خنک شدن موتور می‌شود. حال اگر در طول شب کولر بدون آب کار کند، تاثیر زیادی بر موتور نخواهد داشت. اما توصیه ما این است که کولر همیشه پر از آب باشد تا تمام قطعات آن به درستی کار کنند و باد کولر خنک باشد.

روشن کردن کولر با دور تند

شاید این مورد کمی عجیب باشد، اما توصیه کارشناسان متخصص در زمینه تعمیرات کولر این است که ابتدا کولر را با دور تند روشن کنید و سپس بعد از کمی کار کردن، آن را روی دور کند قرار دهید. این کار نیز به سیستم کولرهای قدیمی‌تر مربوط می‌شود. کولرهای آبی قدیمی یک خازن راه‌انداز دارند که در کولرهای جدید این قطعه حذف شده است. وظیفه این خازن این است تا با سرعت بالاتر، کولر را از سرعت صفر به دور مطلوب برساند.

حال اگر کولر را با دور تند روشن کنیم، می‌تواند نقش خازن را بازی کند که دور کولر را به دور مطلوب می‌رساند. به این‌صورت فشار کمتری به موتور کولر وارد خواهد شد. بعد از اینکه ۲ دقیقه کولر با دور تند روشن ماند، آن را روی دور کند قرار دهید. با این روش می‌توانید عمر مفید کولر را نیز افزایش دهید.

روشن کردن کولر با دور تند برای افزایش باد و سرمای کولر

جایگاه مناسب برای کانال و دریچه‌ها

کانال‌کشی‌های کولر باید زیر نظر متخصص و طراح انجام شود و تمام استانداردها نیز برای ساخت آن رعایت شود. برای مثال یک فضای بزرگ نباید به‌گونه‌ای کانال‌کشی شود که باد کولر به هیچ بخشی از این فضا نرسد. همچنین زاویه قرارگیری دریچه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که باد کولر به‌صورت حداکثری باشد.

امروزه دریچه‌های کولر هوشمند هستند و دارای ریموت از راه دور می‌باشند. با استفاده از این ریموت، باید جریان وزش باد را کنترل و تنظیم کنید و دریچه را نیز ببندید.

کولر آبی باز بودن پنجره

برخی این باور را دارند که اگر کولر آبی روشن باشد، باید تمامی پنجره‌ها و درها بسته باشند تا هوای خنک از خانه خارج نشود. اما این یک تصور اشتباه می‌باشد. اگر کولر روشن باشد، حداقل یک پنجره باید باز باشد تا هوا، در محیط جریان پیدا کند. اگر محیط کاملا بسته باشد باعث دم کردن محیط، ایجاد بوی نامطبوع و افزایش رطوبت می‌شود. پس به هنگام روشن بودن کولر آبی، باید یکی از پنجره‌ها را کمی باز بگذارید تا هوا، به خوبی جریان داشته باشد.

نکات مهم در استفاده درست از کولر آبی

  • اگر بعضی روزها حس می‌کنید که باد کولر خنک نیست لازم است پوشال‌ها را با روش دستی خیس کنید.
  • اگر امکان داشت، در کنار سایبان دورتا دور کولر را با حصیر بپوشانید و گاهی نیز آن را خیس کنید. این کار به خنک شدن باد کولر کمک خواهد کرد.
  • شرایط کولر را هر هفته بررسی کنید. وضعیت آب، پمپ، سایبان، موتور و تسمه را کنترل کنید.
  • برای اینکه بدنه کولر کمتر دچار شوره و رسوب شود، یک عدد رسوب‌گیر کولر را در آب کولر بیندازید.
  • در داخل آب کولر می‌توانید چند قطره از محلول‌های خوشبوکننده در آن بریزید، تا وقتی کولر روشن شد، رایحه مطبوعی در فضا بپیچد.

بعد از اینکه تمامی امور بالا را انجام دادید، اگر احساس کردید که یکی از قطعات کولر خراب شده است بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *