شیر میکس تصفیه آب خانگی چیست؟

شیر میکس تصفیه آب خانگی چیست؟

شیر تصفیه آب یکی از قطعات دستگاه تصفیه است که قیمت کمی دارد. شاید شما هم از بسیاری از فروشنده‌ها یا تکنسین‌ها شنیده باشید که در دستگاه‌های تصفیه آب به روش اسمز معکوس از شیری به نام شیر میکس استفاده می‌شود تا TDS یا همان سختی آب کم شود و تلخی آن برطرف گردد، این امر در ظاهر خوب است، اما آیا واقعا خوب است؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم لازم است با عملکرد این شیر در دستگاه‌های تصفیه آب آشنا شویم.

قطعات و لوازم یدکی تصفیه آب 

تلخی آب به چه علت است؟ شیر میکس چه کمکی به رفع آن می‌کند؟

تلخی که در آب‌های تصفیه شده احساس می‌شود چیز بدی نیست، بلکه این ذائقه ما می‌باشد که آب خالص را تلخ حس می‌کند، املاحی که درون آب وجود دارند باعث می‌شوند آب کمی طعم شیرین به خود بگیرد. با جدا شدن این املاح از آب، شیرینی آن از بین می‌رود و در ابتدای مصرف ما آب تصفیه شده را که مزه‌ای ندارد تلخ حس می‌کنیم که بعد از مدتی ذائقه ما به شیرین نبودن آب عادت می‌کند و مزه آن را عادی حس خواهیم کرد. برخی از فروشندگان و نصاب‌ها برای اینکه مشتری از این وضعیت شکایت نکند، شیر میکس املاح را در آب تصفیه شده زیاد می‌کنند تا آب شیرین مزه شود. با این کار دستگاه تصفیه آب نصب شده بی مصرف می‌شود.

شیر میکس تصفیه آب خانگی چیست و کجا قرار می‌گیرد؟

در بالای دستگاه تصفیه آب، معمولا یک شیر کوچک فلزی یا پلاستیکی به نام شیر میکس وجود دارد که در زبان عامیانه شیر مخلوط، شیر تصفیه آب خانگی، شیر تنظیم سختی و … نامیده می‌شود. وظیفه شیر میکس این است که سختی آب را در محدوده مورد نظر تنظیم کند زیرا دستگاه‌های تصفیه آب، سختی را شدیدل کاهش داده که این مطلوب نیست بنابراین با تنظیم این شیر می‌توان  سختی آب را در رنج مورد نظر خود قرار داد.

عملکرد شیر میکس چیست؟ و چگونه سختی آب را تنظیم می‌کند؟

شیر دستگاه تصفیه آب، آب با سختی بالا و آبی که کاملا تصفیه و خالص شده است را با یکدیگر مخلوط می‌کند. وظیفه این شیر این است که آبی را که سختی آن هنوز کم نشده را با آبی که خالص شده و سختی بسیار پایینی دارد به نسبت معینی مخلوط می‌کند. آبی که سختی مناسبی دارد علاوه بر اینکه املاح لازم را به بدن می‌رساند، باعث خوش طعمی آب و رفع مزه تلخی آب تصفیه شده می‌شود .

تنظیم شیر میکس تصفیه آب

برای تنظیم کردن شیر میکس، ابتدا باید شیر میکس و شیر مخزن را کاملا ببندید. سپس بعد از شیر برداشت مقداری آب بردارید. بستن شیر مخزن برای جلوگیری از ورود آب به مخزن به هنگام امتحان شیر میکس است. سختی آب را به کمک دستگاه سختی سنج اندازه بگیرید. حال که  مقدار سختی آب را می‌دانید، شیر میکس را کمی خلاف جهت فلش بچرخانید تا آب دارای املاح به مسیر اضافه شود.

در این مرحله که دوباره سختی آب خارج شده است، شیر برداشت را اندازه بگیرید و این کار را تا رسیدن به سختی مطلوب ادامه دهید. برای مثال اگر سختی آب قبل از عبور از فیلتر ممبران ۳۰۰ و پس از فیلتر ممبران به عدد ۳۰ تغییر کند، می‌توانید میزان کمی آب از طریق شیر میکس به آن اضافه کنید و این سختی را به ۸۰ برسانید.

معایب شیر تنظیم

استفاده از شیر تنظیم در دستگاه یک ایراد بسیار بزرگ دارد که عبارت است از اینکه آلودگی‌ها ، سموم و … نمی‌توانند از مسیر این شیر به آب تصفیه شده برگردند. البته مقدار آن‌ها کم می‌شود. اما برای آب شهری که آلودگی خاصی ندارد مشکلی به وجود نمی‌آورد اما اگر آب ورودی به دستگاه  آلودگی شدیدی داشته باشد استفاده از شیر تنظیم برای کنترل سختی آب لازم نیست و باید آن را کاملا ببندید. در این شرایط با کمک یک فیلتر مینرال بسیار با کیفیت ( که وظیفه‌شان اضافه کردن املاح معدنی به آب است) سختی آب را دوباره بالا ببرید. همچنین در برخی از دستگاه‌های تصفیه آب، در مسیر شیر میکس یک فیلتر UF قرار گرفته است تا بتوان آلودگی‌های احتمالی را از بین برد.

به دلیل مزایایی که استفاده از شیر میکس دارد، بهتر است این شیر را بر روی آن نصب کنید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *