علت خرابی و تمام شدن زغال جاروبرقی

علت خرابی و تمام شدن زغال جاروبرقی

علت خرابی و تمام شدن زغال جاروبرقی چیست؟ آیا جاروبرقی شما نیز به تازگی قدرت سابق خود را ندارد؟ در این شرایط دستگاه با صدا شروع به کار می‌کند اما موتور اصلا قدرت ندارد. برای این مشکل پیشنهاد می‌شود، زغال جاروبرقی تعویض شود. به همین سادگی می‌توانید شاهد بهبود کارایی جاروبرقی خود باشید. اگر بتوانید زغال جدید را به درستی جایگزین کنید، هر بار که دستگاه را روشن کنید، قدرت موتور بهتر خواهد شد تا به سطح ایده‌آلی برسد. در این مطلب در مورد علل تمام شدن زغال جاروبرقی صحبت خواهیم کرد.

قطعات یدکی جارو برقی

جاروبک‌ها و نگهدارنده جاروبک‌ها(زغال‌ها)

زغال‌ موتور یکی از قسمت‌های انتقال دهنده انرژی الکتریکی به کلکتور آرمیچر می‌باشد. جنس زغال جاروبرقی از گرافیت است. اینکه زغال در جاروبرقی دارای مرغوب و باکیفیت باشد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. زیرا اگر زغال‌ها از جنس نامرغوبی انتخاب شوند سبب ایجاد جرقه در موتور در قسمت متصل به کلکتور می‌شوند که این عامل بار اضافی زیادی را به موتور منتقل می‌کند و این بار زیاد سبب سوختن سیم پیچی موتور خواهد شد.بعلاوه نا مرغوب بودن زغال ها سبب ایجاد خردگی در کلکتور خواهند شد که این عامل نیز بعد از مدتی سبب از بین رفتن کلکتور شده و معمولا چون کلکتور به تنهایی قابل تعویض نیست یا باید سیم پیچی آرمیچر تجدید شود یا موتور تعویض شود.

مرغوب‌ترین نوع زغال، زغالی می‌باشد که کمترین جرقه و خردگی را در کلکتور ایجاد کند، به عبارت دیگر مرغوب‌ترین زغال، زغالی است که خود خورده و کوتاه‌تر شود اما در کلکتور خردگی به‌وجود نیاید. اگر با تعمیرات جاروبرقی آشنایی داشته باشید، تعویض زغال جاروبرقی کار نسبتا راحتی است.

علت خرابی و تمام شدن زغال جاروبرقی

نشانه‌های تمام شدن زغال جاروبرقی

1. کم شدن قدرت جاروبرقی

در کل، بعد از اینکه مدتی از کار جاروبرقی گذشت، دستگاه دیگر قدرت اولیه خود را ندارد. به طور قطعی نمی‌توان گفت تنها دلیل کاهش قدرت جاروبرقی، مربوط به تمام شدن یا کم شدن یا خرابی زغال می‌باشد، زیرا دلایل دیگری  نیز وجود دارد که باعث ضعیف شدن قدرت جارو می‌شود؛ برای مثال نیم سوز شدن موتور یا کثیف بودن کلکتور از این موارد می‌باشد. اما یکی از دلایل کاهش قدرت جاروبرقی، تمام شدن زغال جاروبرقی است.

یک تعمیرکار معمولا با باز کردن جاروبرقی به بررسی صحت یا عدم صحت زغال‌ها می‌پردازد و منشا مشکل را تشخیص می‌دهد. برخی افراد ترجیح می‌دهند خود این کار را انجام دهند اما پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از خرابی بیشتر دستگاه، کار تعویض را به تکنسین حرفه‌ای در این زمینه، بسپارید.

2. جرقه زدن جارو برقی

در صنعت برق علت اصلی جرقه زدن ایجاد فاصله بین دو جسم رسانا می‌باشد. وقتی یک جسم رسانا که در آن جریان برق وجود دارد، در تماس با رسانای دیگری قرار گیرد، به آسانی می‌تواند جریان برق را از خود عبور دهد. اما اگر بین این دو رسانا فاصله‌ای ایجاد شود، برخی الکترون‌ها برای ادامه دادن به مسیر خود از قسمت فاصله دو جسم، به‌صورت جرقه عبور می‌کنند. هنگامی‌که بین زغال جاروبرقی و کلکتور فاصله ایجاد شود، جرقه به وجود می‌آید.

اگر جاروبرقیتان به هنگام کار  کردن یا زمان روشن شدن جرقه می‌زند، ممکن است به دلیل تمام شدن زغال آن باشد. این مورد نیز، به طور خاص به زغال مربوط نمی‌شود و نقص در مدارات الکتریکی و سیم کشی‌ها نیز ممکن است جرقه ایجاد کند. به هر حال بهتر است قبل از بروز مشکلات بیشتر، دستگاه را به تعمیرگاه برده تا متخصص این کار بررسی‌های لازم در مورد میزان زغال جاروبرقی را انجام دهد. اگر زغال جارو برقی تمام شده باشد، تکنسین آن را تعویض خواهد کرد.

علت خرابی و تمام شدن زغال جاروبرقی

3. ریپ زدن موتور جاروبرقی

در شرایطی که زغال موتور جاروبرقی با گذشت زمان کوتاه‌تر شود، اتصال یکسانی نمی‌تواند برقرار شود. این مورد باعث می‌شود که موتور نتواند به‌طور پیوسته کار کند و دچار قطع و وصل خواهد شد. این قطع  و وصل شدن در موتور ریپ زدن نام دارد. برای حل این مشکل باید جاروبرقی را باز شود و زغال‌ها بررسی شوند و اگر زغال‌ها دچار مشکل بودند تعویض شوند.

4.از کار افتادن موتور جاروبرقی

اینکه موتور جاروبرقی از کار بیفتد ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. اما قبل از اینکه برای سوختن موتور نگران باشید، تمام شدن زغال جاروبرقی را نیز در نظر بگیرید. تکنسین ابتدا زغال جارو برقی شما را بررسی می‌کند، زیرا ممکن است کوتاهی زغال‌ها باعث شده باشد که اتصال با کلکتور به درستی برقرار نشده باشد در نتیجه موتور نیز کار نکند. اگر مشکلی در زغال وجود داشته باشد، کوتاه شدن یا تمام شدن، برای تعویض آن اقدام می‌شود.

نکات مهم برای پیشگیری از تعمیر جاروبرقی

  • در شرایطی از جاروبرقی استفاده کنید که برای آن ساخته شده است، به عبارت دیگر از جاروبرقی‌هایی که برای مصارف خانگی ساخته شده‌اند، برای مصارف تجاری استفاده نکنید.
  • در فضای باز از جاروبرقی استفاده نکنید، مگر اینکه برای این مورد نیز در نظر گرفته شده باشد.
  • جاروبرقی را در شرایط مناسب نگهداری کنید و آن را از نور مستقیم خورشید، رطوبت، منابع گرمایشی دور نگه دارید.
  • به هنگامی که از جاروبرقی استفاده‌ای ندارید، آن را خاموش کنید و کابل آن را از برق جدا کنید.
  • دستگاه و سيم برق جاروبرقی به طور پیوسته بازرسی کنید؛ اگر دچار آسيب ديدگی بودند از آن استفاده نكنيد.
  • بهتر است برای اطمينان پیدا کردن از ايمنی كودک خود، محتويات بسته بندی دستگاه را دور از دسترس آن‌ها نگه داريد. (مثلا كيسه‌های پلاستيكی، كارتن‌ها و پلی استيرن و …).
  • هشدار: به كودكان خود اجازه بازی  با فويل‌های درون جعبه دستگاه را ندهید زیرا احتمال خطر خفگی وجود دارد.
active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *