علت قرمز شدن المنت سشوار + تعویض المنت سشوار

علت قرمز شدن المنت سشوار + تعویض المنت سشوار

سشوار وسیله ای است که با استفاده از انرژی الکتریکی باد گرم تولید می کند. از این باد گرم برای خشک کردن موها و حالت دادن آن ها در خانه ها و سالن ها استفاده می گردد. اما این باد گرم چگونه تولید می شود؟ المنت سشوار قطعه ای است که باعث تولید این باد گرم می شود. در این مطلب بیشتر با این قطعه سشوار آشنا می شویم.

نقش المنت سشوار

نقش المنت سشوار
شکل 1. المنت سشوار

المنت قطعه ای در سشوار می باشد كه باعث ایجاد گرمای باد می شود. المنت یك سیم از جنس آلومینیوم یا نیكل می باشد كه در دستگاه های مختلفی وجود دارد اما از نظر نوع كاربرد ممكن است كمی متفاوت باشد. در سشوارهای مختلف المنت های متفاوتی استفاده می شود كه گرمای زیادی را تولید می كند و به همین دلیل بسیار آسیب پذیر می باشد. در سشوارهایی كه دارای چهار سیم می باشند، تنظیم دور موتور نیز به وسیله بخش انتهایی المنت صورت می گیرد. وظیفه المنت تولید گرما در مسیر باد تولید شده از موتور می باشد. درواقع المنت سیم گرم نیكل یا آلومینیوم است. كه به دور مقوای نسوز پیچیده شده است.

المنت سشوار جانسون👉

روش تست المنت سشوار

المنت گرم کننده در سشوار یک سیم پیوسته با مقاومت بالا است که در اطراف یک قاب غیر رسانا پیچیده شده است و در نازل دستگاه یا دریچه خروجی نصب شده است. هنگامی که جریان الکتریکی به آن اعمال می شود، عنصر گرم می شود. فن مجاور با عبور هوا از عنصر، آن را قبل از خروج از نازل گرم می کند. اگر مشکوک به مشکلی هستید،  تست المنت سشوار را انجام دهید:

مرحله 1: محفظه سشوار و محافظ المنت را بردارید.

مرحله 2: دو سیم منتهی به عنصر را پیدا کنید. سیم ها و سیم پیچ های عنصر را از نظر شکستگی یا ترک خوردگی آشکار بررسی کنید.

مرحله 3: از یک تستر پیوستگی یا چند تستر برای بررسی تداوم استفاده کنید. مدار بین دو سیم lsd باید بسته شود (چراغ پیوستگی روشن است). در غیر این صورت  باید کلید قطع حرارتی را بررسی کنید.

مرحله 4: اگر قطع کننده حرارتی به درستی عمل می کند، باید المنت تعویض گردد.

چرا المنت سشوار سرخ می شود

المنت سشوار نقش گرمادهی به باد سشوار را بر عهده دارد و با موتور سشوار در ارتباط مستقیم می باشد. به همین دلیل اصلی ترین علت قرمز شدن المنت سشوار نیم سوز شدن موتور می باشد. البته گاهی اوقات نیز متخصص با بررسی دیگر قطعات دستگاه درمی یابد که سرخ شدن المنت سشوار به دلیل نیم سوز شدن موتور نیست که در این صورت المنت باید تعویض گردد.

در هنگام عبور جریان الکتریکی از المنت سشوار، گرمای زیادی ایجاد می گردد و باعث داغ شدن المنت می گردد، با توجه به این مورد برای دست یافتن به علت سرخ شدن المنت باید جریان الکتریکی موجود در دستگاه به صورت کامل بررسی گردد. زمانی که به علت آن پی برده شد قطعه المنت می تواند تعمیر یا تعویض گردد.

اگر سرخ شدن المنت سشوار به دلیل جریان الکتریکی نباشد پس موتور نیم سوز نشده است بنابراین برای حل مشکل آن، المنت باید تعویض گردد. تعمیر یا تعویض المنت باید توسط تعمیرکار حرفه ای صورت گیرد زیرا سشوار دارای قطعات حساسی می باشد که در هنگام تعمیر باید به آن ها دقت شود که دچار آسیب نگردند.

تعویض المنت سشوار

اگر به دنبال حذف و تعویض المنت سشوار برقی معمولی هستید، از این راهنما استفاده کنید.

  • مرحله 1: نازل متمرکز که محل خروج باد است را با پیچاندن ملایم و کشیدن آن خارج کنید.

المنت سشوار مکس👉

مرحله 1 تعویض المنت سشوار
شکل 1. مرحله 1 تعویض المنت سشوار
  • مرحله 2: با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ را که در زیر نازل متمرکز کننده هوا قرار دارد بردارید. این پیچ بدنه سشوار را به گریت سشوار متصل می کند.
مرحله دوم تعویض المنت سشوار
شکل 2. مرحله 2 تعویض المنت سشوار
  • مرحله 3: با پیچاندن ملایم گریتینگ از یک طرف به طرف دیگر، گریت سشوار را از بدنه جدا کنید.
مرحله سوم تعویض المنت سشوار
شکل 3. مرحله سوم تعویض المنت سشوار
  • مرحله 4: گیره سشوار را به سه تکه که در تصویر دیده می شود جدا کنید.
مرحله 4 تعویض المنت سشوار
شکل 4. مرحله 4 تعویض المنت سشوار
  • مرحله 5: پیچ ها را روی دسته خشک کن قرار دهید و آنها را با پیچ گوشتی جدا کنید.
مرحله 5 تعویض المنت سشوار
شکل 5. مرحله 5 تعویض المنت سشوار
  • مرحله 6: با استفاده از ابزار باز کردن پلاستیک، بدنه پلاستیکی را با دقت جدا کنید. سشوار شما اکنون باید به دو نیمه بزرگ تقسیم شود. شما باید یک فن، موتور، پوشش المنت و سیم کشی مربوطه را ببینید.
مرحله 6 تعویض المنت سشوار
شکل 6. مرحله 6 تعویض المنت سشوار
  • مرحله 7: محفظه المنت را با کشیدن آن از خشک کن در جهت دور از دسته جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که المنت رو به بالا باشد تا حذف آن آسان تر شود. در صورت نیاز بدنه را کمی بچرخانید. اگر پوسته ای وجود ندارد، این مرحله را رد کنید.
مرحله 7 تعویض المنت سشوار
شکل 7. مرحله 7 تعویض المنت سشوار
  • مرحله 8: المنت سشوار را جدا کنید.

شما باید مراقب سیم ها باشید زیرا آن ها المنت را تغذیه می کنند. آن ها را به هیچ وجه به غیر از لحیم کاری قطع نکنید یا تکان ندهید. این ممکن است باعث مشکلات بیشتری در مورد سشوار شما شود.

سیم المنت سشوار

سیم المنت سشوار به دور یک استوانه عایق نارسانا از جنس سرامیک یا خاک نسوز پیچیده شده است و گذشتن جریان برق از آن باعث تولید گرما می شود. این مقاومت ها از جنس کرم و نیکل می باشند و یا از ترکیبات الوکروم با توان های مختلف عرضه می شوند.

از سیم المنت به تنهایی نمی توان به صورت مستقیم استفاده نمود زیرا هم امکان اتصال الکتریکی یعنی برق گرفتگی وجود دارد هم انتقال دما به صورت کند ایجاد می گردد که باعث شکستگی سیم المنت می شود. سیم المنت را با توجه به نوع استفاده ای که دارند درون روکش های عایق شده قرار می دهند که این روکش ها هم باعث انتقال دهی دما می شوند و هم احتمال برق گرفتگی و اتصال الکتریکی را صفر می کنند.

المنت سه سیم سشوار

المنت سه سیم سشوار دارای سه نوع سیم است. سه سیمه بودن سه حالت خاموش، حرارت کم و حرارت زیاد را ساپورت می کند. ساختار این المنت ها معمولا به شکل زیر است:

  • سیم المنت
  • سیم اتصال
  • عایق حرارتی و حفاظت سشوار

ساختار این المنت ها به گونه ای است که یک سیم دارای مقاومت الکتریکی هستند به طوریکه اگر جریان الکتریکی زیادی در یک سیم نازک ساده به شکل المنت یعنی اتصال کوتاه برقرار شود سیم حتما ذوب می شود اما المنت ها این خاصیت را ندارند و می توانند جریان های زیادی را تحمل کنند.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *