مشکلات آسیاب برقی

مشکلات رایج آسیاب برقی

آسیاب برقی یکی از لوازم برقی مورد استفاده در آشپزخانه است که کاربرد بسیار زیادی دارد. افراد با کمک این دستگاه می‌توانند مواد موردنیاز خود را پودر کنند و در آشپزی خود استفاده نمایند. اما گاهی در استفاده از این دستگاه متوجه اشکالاتی در کارکرد آن می‌شوید. در این مطلب می‌خواهیم چند مورد از مشکلات آسیاب برقی را بیان کنیم.

مشاهده لیست قیمت قطعات آسیاب برقی

مشکلات آسیاب برقی

 .بررسی مشکلات آسیاب برقی و دلایل روشن نشدن آن و نحوه سرویس آسیاب برقی و شیوه نگهداری از آن ، همه را در این مطلب مطالعه نمایید

چرا اسیاب برقی نمیچرخد؟

روشن نشدن آسیاب برقی و نچرخیدن تیغه‌های آن ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در این بخش آن‌ها را بیان می‌کنیم. این موارد را بررسی کنید تا بفهمید مشکل از کدام قسمت دستگاهتان می‌باشد.

خراب شدن موتور

یکی از قطعات اصلی آسیاب برقی موتور می‌باشد که وظیفه آن چرخاندن تیغه‌ها است. خراب شدن موتور آسیاب برقی به دلایل مختلفی مانند استفاده بیش از حد از آسیاب، عدم نگهداری صحیح از آسیاب و استفاده از مواد غذایی بیش از حد سخت می‌تواند رخ دهد. اگر موتور آسیاب برقی خراب شود علائم آن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • صدای غیر عادی از آسیاب
  • روشن نشدن آسیاب
  • خرد نکردن صحیح مواد غذایی

برای اینکه مشکل خرابی موتور آسیاب برقی را برطرف کنید، باید موتور را عوض کنید. به دلیل اینکه این کار تخصصی است باید از یک تکنسین کمک بگیرید.

چرا اسیاب برقی نمیچرخد؟
خراب شدن موتور آسیاب برقی

وجود قطعی در سیم کشی

گاهی اوقات ممکن است به دلایل آسیب دیدگی یا فرسودگی سیم کشی آسیاب قطع شود. این باعث می‌شود که جریان برق به موتور نرسد و آسیاب روشن نگردد. مشکلاتی مانند خوردگی سیم، شکستگی یا پارگی اتصالی در سیم باعث می‌شوند که سیم کشی آسیاب برقی قطع شود. از آنجا که این بخش از تعمیر آسیاب برقی نیز یک کار تخصصی می‌باشد حتما از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

خراب شدن کلید

کلید آسیاب برقی مسئولیت روشن کردن دستگاه را بر عهده دارد. اگر این کلید خراب شود آسیاب دیگر روشن نمی‌شود. خرابی کلید به دلایلی مانند ضربه یا وارد شدن فشار به آن، استفاده بیش از حد و یا خوردگی به وجود بیاید. اگر می‌خواهید کلید آسیاب را خودتان عوض کنید باید ابتدا محفظه آسیاب را باز کنید. کلید آسیب دیده را شناسایی و کلید جدید را جایگزین آن نمایید، سپس محفظه آسیاب را با دقت ببندید.

سرویس آسیاب برقی و رفع مشکلات آن

گیر کردن تیغه‌ها

از دیگر دلایلی که باعث می‌شوند تیغه‌های آسیاب نچرخند گیر کردن تیغه می‌باشد. ممکن است مواد غذایی در بین آن‌ها گیر کرده باشد که باعث می‌شود تیغه‌های آسیاب به درستی نچرخند و یا اینکه دستگاه روشن نشود. برخی علائمی که نشان دهنده گیر کردن تیغه‌ها می‌باشند، شامل صدا دادن آسیاب و یا اینکه نچرخیدن تیغه‌ها در عین روشن بودن آسیاب می‌باشند. برای اینکه این مشکل را برطرف کنید باید ابتدا محفظه آسیاب را باز کنید و تیغه‌ها را با کمک یک ابزار مناسب آزاد کنید. سپس مواد غذایی که بین تیغ‌ها گیر کرده‌اند را بیرون بیاورید. بعد از این کار تیغه‌ها را به آرامی در جای خود بگذارید و محفظه آسیاب را نیز ببندید.

خراب شدن واشرها

واشر آسیاب برقی باعث می‌شود که مواد غذایی به محفظه آسیاب نشت پیدا نکند. اگر واشر دچار مشکلی شود مواد غذایی از محفظه خارج می‌شوند و آسیاب دیگر عملکرد خود را به خوبی انجام نمی‌دهد. اگر مواد غذایی به خوبی خرد نشوند و یا از محفظه آسیاب نشت پیدا می‌کنند نشان دهنده خرابی واشر است. برای اینکه واشر آسیاب برقی را تعویض کنید ابتدا باید آسیاب را باز کرده و بعد از اینکه بررسی کردید که واشر آسیاب آسیب دیده است باید یک واشر جدید خریداری و آن را جایگزین واشر قبل کنید.

دیگر عیوب رایج در آسیاب برقی

روند پودر شدن مواد غذایی آهسته است.

از دیگر مشکلات آسیاب برقی که ممکن است در طی زمان و رفته رفته برای آن به وجود آید این است که مواد غذایی را به کندی پودر می‌کند. در این شرایط هر چند موتور دستگاه سالم است اما مواد به درستی پودر نمی‌شوند. یکی از دلایل اصلی این اتفاق کند شدن تیغه‌ها می‌باشد که نیاز به تعویض دارند.

مشکلات آسیاب برقی

آسیاب برقی دچار لرزش شدید و صدای ناهنجار در حین کار کردن می‌شود.

این مشکل ممکن است به دلیل نحوه قرار گرفتن درپوش و یا اینکه آسیاب در جای مناسبی قرار نگرفته باشد، رخ دهد. اما اگر این موارد رعایت شده بود احتمالا سیستم داخلی برقی و حرکتی دستگاه دچار مشکل شده است.

دستگاه بوی سوختگی می‌دهد.

گاهی اوقات دستگاه در حین کار کردن بوی سوختگی می‌دهد که این نشان دهنده داغ کردن موتور یا نیم سوز شدن آن می‌باشد. در این شرایط باید وضعیت آن را بررسی کنید و از سوختن کامل موتور جلوگیری نمایید.

سرویس و نگهداری آسیاب برقی

  • از آسیاب برای طولانی مدت استفاده نکنید. طراحی آسیاب به گونه‌ای است که به ازای هر سه ثانیه کار باید ۳ ثانیه استراحت کند.
  • قبل از اینکه مواد غذایی را در آسیاب بریزید آن‌ها را تا حد ممکن ریز کنید.
  • موادی که بسیار سخت هستند و باعث شکستن تیغه‌های آسیاب می‌شوند را در آن نریزید.
  • سعی کنید هیچ‌گونه آب و رطوبتی به قطعات داخلی آسیاب و محفظه موتور آن نرسد.
  • اگر می‌خواهید قطعات آسیاب را شستشو دهید از آب داغ استفاده نکنید، همچنین دستگاه و یا قطعات آن را در مجاورت وسایل گرمازا مثل بخاری قرار ندهید.
  • برای خرد کردن مواد آبدار مثل سبزیجات از آسیاب استفاده نکنید، زیرا آب به موتور آن وارد می‌شود و می‌سوزد.
  • هنگامی که ولتاژ برق ضعیف است به‌خصوص در ساعت اولیه شب از دستگاه استفاده نکنید.
  • وقتی از دستگاه استفاده نمی‌کنید دو شاخه را از پریز بکشید.
  • هر چند وقت یکبار درپوش موتور را باز کنید و از سالم بودن کاسه نمد پنبه‌ای اطمینان حاصل کنید.
active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *