معرفی قطعات بخاری برقی

معرفی قطعات بخاری برقی

امروزه شاید بخاری برقی را کمتر در خانه‌ها ببینیم، زیرا این وسیله امروز جای خود را به شوفاژ و شومینه داده است. اما باید گفت که دفاتر یا شرکت‌های کوچک یا حتی برخی خانه‌ها هنوز هم از این وسیله به عنوان وسیله گرمایشی فصل زمستان استفاده می‌کنند. بنابراین به هنگام خراب شدن این دستگاه و قطعات آن نیاز دارید که آن را تعویض یا تعمیر کنید. در این مقاله از قائم یدک قطعات بخاری برقی را معرفی می‌کنیم تا به هنگام مواجه شدن با مشکل با آن‌ها آشنایی داشته باشید.

اجزا و قطعات یدکی بخاری برقی

عایق بین المنت و بدنه

این عایق از جنس چینی یا سرامیک است که برای استقرار پایه‌های المنت روی صفحه بخاری استفاده می‌شود. این قسمت علاوه بر اینکه دارای خاصیت عایق بودن است دارای مقاومت حرارتی خوبی نیز می‌باشد.

 المنت

یک از اصلی‌ترین لوازم بخاری برقی المنت است. المنت نوعی مقاومت به شکل سیم مفتولی می‌باشد که به دور سرامیک یا آجر نسوز پیچیده شده است و یا اینکه از درون لوله‌های شیشه‌ای عبور داده می‌شود و با عور جریان برق از آن، حرارت تولید خواهد شد و به رنگ قرمز در می‌آید. این نوع مقاومت‌ها از جنس کرم‌ نیکل یا کرم آلومینیوم هستند و با توان‌های مختلفی مانند ۵۰۰ وات ، ۱۰۰۰ وات ، ۱۵۰۰ وات و در اندازه‌های ۲۰ و ۲۵ و ۳۰ سانتی‌متر در بازار وجود دارند. برای تعویض یک المنت علاوه بر اینکه باید به توان توجه کرد، طول آن نیز مهم است که باید در نظر گرفته شود. تعداد المنت در بخاری‌ها متفاوت است و در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. انواع المنت‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. المنت با حفاظ شیشه‌ای
  2. المنت پیچیده شده به دور سرامیک یا آجر نسوز
  3. المنت میله‌ای که سیم مقاومت آن از درون مهره‌های چینی عبور می‌کند و روی آن‌ها از فلز پوشیده شده است و برای استفاده در حمام کاربرد دارد.
المنت بخاری برقی
انواع المنت بخاری برقی

بدنه بخاری برقی

این بخش از بخاری برقی به طور معمول از فلز ساخته می‌شود زیرا فلز نسبت به بدنه پلاستیکی یا کائوچویی بهتر می‌تواند در برابر حرارت مقاومت کند. به دلیل اینکه بدنه این نوع بخاری  فلزی است و همچنین برای حفظ ایمنی در برابر برق گرفتگی تمهیداتی برای اتصال برق بخاری به کار گرفته شده است که از جمله این موارد می‌توان به استفاده از سرامیک و چینی به عنوان عایق در ترمینال‌های ارتباطی و استفاده از وارینش به‌عنوان حفاظ پوششی اشاره کرد. وارینش به‌طور معمول از جنس الیاف نسوز ساخته می‌شود و دارای مقاومت بالایی نیز در برابر حرارت است. متاسفانه امروزه برای ساخت وارینش از الیاف نامرغوب استفاده می‌شود، که همین باعث ناپایداری آن در برابر حرارت می‌گردد به همین دلیل اگر این قطعه با مشکل مواجه شد، برای تعویض آن باید به کیفیت جنس توجه شود.

بدنه بخاری برقی

 


قیمت اتومات بخاری برقی


شبکه محافظ

این شبکه به عنوان یک محافظ در برابر برخورد اشیا و یا انسان با المنت های بخاری می‌باشد. همچنین این شبکه، امکان تهیه غذا و آماده‌سازی چای را نیز فراهم می‌آورد. البته باید گفت این مسئله از عمده‌ترین علل تخریب دستگاه و قطع شدن المنت بخاری برقی می‌باشد زیرا اگر قطرات آب بر روی المنت‌های داغ ریخته شوند، باعث اکسید شدن مقاومت‌های سیمی (المنت) خواهد شد و بعد از طی مدت زمان کمی، هیتر قطع می‌شود.

شبکه محافظ بخاری برقی

کلید بخاری برقی

بخاری‌های برقی دارای دو نوع کلید ساده و لامپ‌دار هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کلیدها به طور معمول آمپراژ بالایی دارند که به دلیل جریان مصرفی بالای بخاری می‌باشد. تعداد کلیدهایی که بخاری دارد به تعداد المنت بستگی دارد. امروزه از بخاری‌هایی که سه المنتی هستند با سه کلید و یا دو کلید ، به‌طور گسترده استفاده می‌شود. اینکه از مقاومت سری در کلید استفاده می‌شود برای محدود کردن ولتاژ دو سر لامپ و نیز کاهش جریان عبوری از آن می‌باشد. اندازه مقاومت‌ها نیز متفاوت است ولی اکثرا در حدود ۱۵۰ کیلو اهم هستند.

کلید بخاری برقی

 


فروش کلید سه پل بخاری برقی


سیم رابط بخاری برقی

سیم رابط همان سیم هادی مسی می‌باشد که به دلیل اینکه باید دارای توانایی عبور دادن جریان‌های بالا باشد، سطح مقطع آن نیز حداقل 1/5 میلی‌متر مربع باید در نظر گرفته ‌شود. به دلیل اینکه این سیم در ارتباط نزدیک با حرارت است، بر روی آن پوششی از الیاف نسوز و یا الیاف نخی معمولی، کشیده می‌شود.

عایق چینی نر و ماده

در بخش پایه فلزی نگهدارنده المنت بیان کردیم که المنت بعد از اینکه روی این پایه‌ها قرار گرفت، با استفاده از پیچ و مهره به صفحه منعکس کننده حرارت متصل می‌گردد. برای اینکه برق فاز یا نول که به این پایه‌ها متصل شده است با صفحه فلزی انعکاس حرارت ارتباط پیدا نکند، باید از یکدیگر جدا شوند. عایقی که برای این مورد استفاده می‌شود باید در برابر حرارت پایدار باشد، زیرا در اطراف صفحه انعکاس، درجه حرارت بسیار بالا می‌باشد. عایق نمودن المنت از این صفحه از طریق دو پایه چینی نر و ماده انجام می‌شود. به‌طور معمول پایه ماده از روی صفحه و پایه نرینه از زیر صفحه به هم اتصال می‌یابند و یک مسیر عایق برای عبور پیچ و مهره را ایجاد می‌کنند. دلیل کاربرد پایه ماده این است که قطر این پایه نسبت به پایه نرینه بسیار بیشتر است و به دلایلی که ذکر کردیم نصب می‌شود تا المنت‌ها از صفحه فاصله پیدا کنند و صفحه انعکاس حرارت بیش از حد داغ نگردد. اگر این صفحه بیش از حد گرم شود باعث آسیب رسیدن به سیم‌بندی پشت آن می‌شود.

عایق چینی نر و ماده بخاری برقی
محل قرار گیری عایق چینی نر و ماده

صفحه منعکس کننده حرارت

این صفحه در هدایت گرمای تولید شده توسط المنت‌ها نقش بسیار مهمی دارد و به دلیل اینکه صفحه با المنت‌ها در مجاورت هم هستند، باید از فلز ساخته شود. برخی از تولیدکنندگان برای اینکه ظاهر محصول خود را  زیباتر تولید کنند، آن را از  جنس فلز استیل می‌سازند.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *