نکاتی به منظور حفظ سلامتی و افزایش طول عمر اتو بخار

نکاتی به منظور حفظ سلامتی و افزایش طول عمر اتو بخار :

یکی از راه‌هایی که برای افزایش طول عمر وسایل خانگی برقی ضروری است و از نظر ایمنی نیز  برای افراد مهم است، نگهداری از این وسایل می‌باشد. همچنین هزینه بالای خرید وسایل خانگی و دردسرهای تعمیر کردن آن‌ها، باعث می‌شود اهمیت نگهداری درست و اصولی وسایل چند برابر شود.

اتو از جمله وسایلی است که به‌طور پیوسته مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد و لازم است که در هر خانه‌ای وجود داشته باشد. از طف دیگر به دلیل اینکه اتوها به‌خصوص اتو بخار، در تماس با آب هستند استفاده و نگهداری درست از آن‌ها بسیار اهمیت دارد. در ادامه این مطلب، روش‌ها و نکات مهمی را برای نگهداری اتوها بیان می‌کنیم.

نگهداری اتو بخار

اتو بخار  یکی از وسایل کاربردی موجود در هر خانه‌ای است که انواع گوناگونی دارد. از آنجایی که این وسیله قدرت بالایی در صاف کردن لباس‌ها دارد، قادر است انواع چروک را از بین ببرد و یک لباس صاف و آراسته را آماده کند. به هنگام که بحث اتو بخار پیش می‌آید منظور همان اتوهای دستی می‌باشد که دارای قابلیت تولید بخار نیز  می‌باشند.

هرچند اتو بخار طیف گسترده‌ای از انواع اتو را شامل می‌شود، مانند اتو پرسی، اتو مسافرتی، اتو مخزن‌دار و اتو بخارگر . در این بخش ما درمورد نگهداری اتو بخار دستی صحبت خواهیم کرد.

  • نباید اتو بخار را روی بخش‌های تیز لباس مانند زیپ، دکمه، نگین و دیگر بخش‌های تزئینی لباس بکشید. این کار باعث می‌شود صفحه اتو خش بیفتد و روکش آن از بین برود.
  • به هنگامی که از اتو استفاده‌ای ندارید، آن را به صورت عمودی قرار دهید.
  • در زمان پر کردن مخزن اتو از آب، حتما اتصال برق را قطع کنید.
  • بعد از اینکه کارتان با دستگاه تمام شد، سیم را به دقت جمع کنید. ایجاد قطعی یا اتصالی در سیم اتو احتمال برق گرفتگی را بالا می‌برد. پس باید همواره با احتیاط با آن رفتار کنید.
  • به هنگامی که دکمه بخار (steam) اتو را فشار می‌دهید آن را چند سانتی متر بالاتر از سطح لباس بگیرید تا بخار راهی برای خروج داشته باشد.

نکات نگهداری اتو بخار برای افزایش طول عمر اتو

1. نگهداری از سیم اتو بخار

یعی کنید برای جمع کردن سیم اتو، آن را درست و منظم جمع کنید و با کش پول ببندید تا دچار قطعی نشود.

2. جلوگیری از رسوب کردن داخل اتو

وجود رسوب نمک و مواد دیگری که در آب وجود دارند باعث می‌شود که رفته رفته بخار اتو از کار بیفتد.می‌توان گفت اصلی‌ترین نکته برای نگهداری از اتو بخار  این است که مواظب باشید که هیچ‌گونه رسوبی در مخزن اتو جمع نشود. این کار بسیار راحت است، تنها باید از آب جوشیده سرد، یا آب مقطر در مخزن اتو بخار استفاده کنید.

اگر اتویتان دچار رسوب شده باشد نیز با استفاده از روش زیر می‌توانید آن را تمیز کنید:

تميز كردن رسوبات درون مخزن  اتو بخار

برای تميز كردن اتو بخار از این رسوبات باید مخزن اتو را با مقدار مساوی سرکه سفید و آب جوشیده پر کنید. ۱۰ ساعت به این محلول اجازه دهید که در  مخزن بماند، سپس اتو را در بالاترین درجه بخار قرار دهید. اتو را در حالت ایستاده به‌طوری‌که یک پارچه کهنه در زیر آن قرار داده‌اید، بگذارید تا رسوبات از آن خارج شود. منتظر بمانید تا تمامی آب و سرکه موجود در مخزن با این روش بخار شوند. در نهایت نیز یک استکان آب جوشیده در مخزن بریزید و بگذارید بخار شود تا رسوبات کاملا تخلیه شوند. در نهایت اتو را از برق درآورید و کف اتو را در سرکه بزنید و با کمک چوب پنبه و خلال دندان سوراخ‌های اتو را تمیز کنید.

3. زمان مناسب آب ریختن داخل مخزن اتو

به هنگامی که اتو کار می‌کند و در حال اتو زدن هستید، اگر مخزن اتو خالی شود نباید به هیچ وجه در مخزن اتو آب بریزید. زیرا آب سرد به اتویی که داغ است آسیب وارد می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از اینکه کار اتو زدن را شروع کنید، مخزن اتو را به حد کافی و مناسب پر کنید. اگر آب اتو نیز در حین کار به اتمام رسید، اتو را خاموش کنید و  بگذارید خنک شود. سپس با آب جوشیده سرد مخزن را پر کنید و مجدد اتو کنید.

4. به اتو فشار وارد نکنید

اگر در حین اتو کشیدن، اتو را فشار دهید، قسمت‌های زیر مخزن که از جنس پلاستیکی هستند با قسمت فلزی کف اتو برخورد پیدا می‌کند و به دلیل اینکه  کف اتو نیز داغ است، این قسمت‌ها رفته رفته دچار آسیب شده و بعد از مدتی از کناره‌های اتو آب خارج می‌شود. اگر اتو به‌صورت محکم با زمین برخورد پیدا کند نیز همین مشکل برای اتو رخ می‌دهد. بنابراین سعی کنید از فشار آوردن به اتو یا خوردن آن روی زمین جلوگیری کنید.

6. مواظب درجه اتو بخار باشید

هر درجه‌ای برای جنس خاصی از لباس کاربرد دارد. به‌خصوص برای  اتوکشی لباس‌هایی که از  جنس پلاستیک و ابریشم هستند درجه نباید زیاد باشد، زیرا هم لباس دچار سوختگی می‌شود و هم این سوختگی به کف اتو چسبیده و کف اتو را خراب می‌کند.

7. برای نگهداری از تو بخار از آن استفاده کنید.

اتو برای این است که از آن استفاده شود نه برای خاک خوردن. اگر در مخزن اتو آب بریزید و از اتو برای مدت طولانی استفاده نکنید، بخار اتوی شما بعد از مدتی از کار  خواهد افتاد. توجه به این نکته به‌خصوص در اتو پرس بسیار مهم می‌باشد. علت این مساله نیز این است که یک سری پمپ در اتو وجود دارد که اگر آب در داخل آن‌ها بماند و اتو کار نکند، این پمپ‌ها بعد از مدتی خراب شده و بخار اتویتان از کار خواهد افتاد.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *