هیتر المنت یخچال، انواع هیتر المنت و نحوه تعویض آن

هیتر المنت یخچال

هیتر به معنای گرمکن می باشد و شاید باعث تعجب باشد که در وسیله ای مانند یخچال که یک وسیله سرمایشی است، نقش هیتر المنت یخچال که گرمکن است چیست و چه کاربردی دارد؟

هیتر المنت یخچال چیست؟

 

هیتر المنت یخچال
شکل 1. هیتر المنت یخچال

یخچال های قدیم دائما دچار برفک در قسمت فریزر و یخچال می شدند و برای برفک زدایی آن ها باید یخچال را از برق می کشیدیم و برفک ها را تمیز می نمودیم. اما یخچال های امروزی دارای سیستم نوفراست هستند که از برفک زدن آن ها جلوگیری می نماید. در واقع برفکی که در این نوع یخچال ها تشکیل می شود در قسمت اپراتور یخچال تشکیل می شود که وجود برفک بر روی آن می تواند باعث آسیب های جدی به دستگاه گردد. وجود برفک بر روی لوله های اپراتور باعث می شود که این برفک ها یخ بزنند و گاز مبردی که از درون این لوله ها عبور می نماید و عمل خنک سازی را انجام می دهد قادر به انجام کار خود نباشد و عملکرد یخچال را با اختلال روبرو نماید.

البته این برفک ها عادی هستند زیرا ما دائما در حال باز و بسته کردن درب یخچال هستیم که باعث بر هم خوردن تعادل گرمایی می شود. در این موقع کمپرسور گرمای یخچال را می گیرد و آن را سرد می نماید. گرمایی که از دست می رود به صورت برفک روی لوله های اپراتور ظاهر می شود. این برفک ها توسط هیتر المنت یخچال آب می شوند تا یخچال بتواند به درستی عمل خنک سازی را انجام دهد.

هیتر المنت و نقش آن در یخچال فریزر

هیتر المنت ها در انواع مختلفی وجود دارند که با توجه به نوع و مدل یخچال از هر یک از آن ها استفاده می گردد. از جمله هیتر المنت ها می توان به میله پوشانده شده با نوار آلومینیومی، میله فلزی و سیم داخل لوله شیشه ای اشاره نمود. وظیفه ای که هیتر المنت در یخچال نوفراست یا ضد برفک دارد این است که از قطعات ترمودیسک و برد الکتریکی دستگاه فرمان می گیرد و عمل برفک زدایی را انجام می دهد. طول و ضخامت هیتر المنت ها در یخچال های مختلف، متفاوت می باشد و در یخچال هایی که ظرفیت بیشتر و کمپرسور پر قدرت تری دارند از هیتر المنت  هایی استفاده می گردد که دارای قدرت و توان بالاتری می باشند. محل نصب این هیتر المنت ها در قسمت پشتی یخچال می باشد و در صورت خرابی به راحتی در دسترس می باشد.

 

هیتر المنت و نقش آن در یخچال فریزر
شکل 2. هیتر المنت و نقش آن در یخچال فریزر

انواع هیتر المنت

المنت های  یخچال در یکی از سه نوع زیر موجود هستند:

  • میله فلزی
  • میله فلزی پوشانده شده با نوار آلومینیومی
  • سیم پیچ در داخل یک لوله شیشه ای

نحوه تست هیتر المنت یخچال

برای اطمینان یافتن از هیتر المنت یخچال می توان از یک مولتی متر استفاده نمود. برای این کار باید ابتدا دو سر سیم برق را به مولتی متر متصل کرد و سپس مقاومت آن را اندازه گیری نمود. هیتر المنتی که سالم باشد، مقاومت را بر روی 150 اهم نشان می دهد و اگر این قطعه خراب باشد بر روی 600 اهم ثابت می ماند. در حالت استاندارد مقاومت هیتر یخچال باید در بازه 100 تا 500 اهم باشد.

نحوه تعویض هیتر المنت یخچال

  1. برای تعویض المنت یخچال نباید به صورت خودسرانه دست به کار شد بلکه باید از یک تکنسین متخصص کمک گرفت.
  2. برای تعویض هیتر المنت یخچال ابتدا باید یخچال را از برق جدا کنید و محتویات درون یخچال و فریزر یخچال را خارج کنید.
  3. گیره ها و پیچ هایی را که هیتر المنت یخچال به آن متصل است را با پیچ گوشتی باز کنید و پنل را آزاد کنید.
  4. سیم های اتصال هیتر المنت را بیرون بکشید و المنت را از یخچال جدا کنید.
  5. در ادامه هیتر المنت جدید را در جای قبلی قرار دهید و پیچ و گیره های آن را محکم ببندید.
  6. به علت حساسیت بالای یخچال و گران قیمت بودن آن، اگر هر گونه نشانه ای مبنی بر اینکه هیتر المنت یخچال خراب است را مشاهده کردید به هیچ وجه تعمیرات را به دست افراد بی تجربه نسپارید و به دنبال یک فرد حرفه ای در تعمیر یخچال باشید.این کار هم در صرف هزینه تعمیرات کمک می کند و هم از بروز خسارات در دستگاه جلوگیری می نماید.
هیتر المنت و نقش آن در یخچال فریزر
شکل 3. هیتر المنت و نقش آن در یخچال فریزر

مهم ترین علل تعویض هیتر المنت یخچال

عوامل مختلفی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تاثیر گذارند که باعث می شوند دست به تعویض هیتر المنت یخچال بزنیم:

بروز اختلال و مشکل فنی در کمپرسور و خرابی اپراتور یخچال یکی از عوامل تاثیر گذار است که منجر به تعویض هیتر المنت یخچال می شود.

باز ماندن درب یخچال در بازه زمانی طولانی و نشت گاز از دستگاه یکی دیگر از دلایل تعویض المنت یخچال می باشد. اگر درب یخچال بیش از حد باز بماند می تواند برفک زدن محفظه داخلی آن را در پی داشته باشد. برای از بین بردن این برفک ها، هیتر یخچال وارد عمل می شود و شروع به یخ زدایی می نماید. اگر این عمل به صورت مکرر انجام شود باعث می شود که هیتر المنت فرسوده گردد و خرابی این قطع را در پی داشته باشد که در این زمان مجبور به تعمیر یا تعویض آن می باشیم.

 

علایم خرابی هیتر المنت یخچال

از جمله علایمی که در صورت بروز می توان به خرابی هیتر المنت یخچال پی برد خنکی بیش از حد یخچال می باشد. اگر هیترالمنت خراب باشد و به درستی کار نکند باعث می شود که یخ های موجود  در اپراتور نتوانند آب شوند و عملکرد چرخه خنک سازی یخچال دچار اختلال شود و باعث شود که یخچال بیش از اندازه خنک شود. یکی دیگر از علایم خراب بودن هیتر المنت یخچال گرم نبودن پشت یخچال می باشد.

 

علایم خرابی هیتر المنت یخچال
شکل 4. علایم خرابی هیتر المنت یخچال

همچنین خنک نکردن یخچال نیز از جمله علایمی است که نشان از خرابی هیتر المنت دارد و نسبت به تعمیر یا تعویض آن باید اقدام نماییم. البته در این مورد باید بگوییم که خنک نکردن یخچال ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد که یکی از آن ها خراب شدن هیتر المنت می باشد. بنابراین برای علت یابی دقیق، بررسی یخچال باید توسط تعمیر کار متخصص انجام گیرد.

اگر توده یخ و برفک بزرگی در قسمت پشتی یخچال تولید شده باشد باید به خراب بودن “هیتر المنت یخچال” شک کنید. ابتدا توده یخ را بردارید و سپس با یک تعمیر کار تماس بگیرید.

المنت یخچال سامسونگ👉

چطور هیتر المنت یخچال را تست کنیم؟

برای اینکه یک هیتر المنت یخچال را تست کنیم می توان از یک مولتی متر استفاده نمود:

    1. اتصال سیم های هیتر المنت یخچال به مولتی متر

ابتدا دو سر سیم برق را با توجه به اصول کار و رعایت ایمنی به مولتی متر متصل کرد.

    1. اندازه گیری مقاومت هیتر المنت یخچال

سپس مقاومت آن را اندازه گیری نمود.

هیتر المنتی که سالم باشد، مقاومت را بر روی 150 اهم نشان می دهد.
اگر این قطعه خراب باشد بر روی 600 اهم ثابت می ماند. در حالت استاندارد مقاومت هیتر یخچال باید در بازه 100 تا 500 اهم باشد.

پشتیبان قائم یدک
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • علیرضا حیدری ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۰

    اطلاعات مفیدی بود در مورد هیتر المنت یخچال
    ممنون از تیم قایم یدک و سایت خوبشون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *