هیدروستات چیست + خرابی و تعویض هیدروستات

هیدروستات چیست + خرابی و تعویض خرابی هیدرواستات

آیا می‎دانید که تنظیم آبرسانی در ماشین لباسشویی به چه صورت انجام می‌گیرد؟ هیدروستات در ماشین لباسشویی چه وظیفه ای دارد؟ همان‌طور که می‌دانید روند شستشو در ماشین لباسشویی به آب نیاز دارد و میزان آبی که به دستگاه وارد می‌شود باید به طور دقیق و محاسبه شده به ماشین لباسشویی وارد گردد. در دستگاه‌های لباسشویی جدید می‌توان نوع شستشو برای الیاف و جنس لباس‌های خود را انتخاب کرد، هر کدام از روش‌های شستشو به میزان آب مشخصی نیاز دارند.

هیدروستات چیست؟

یکی از قطعات ماشین لباسشویی هیدروستات است که تنظیم سطح آب دستگاه را عهده دار است. این قطعه در سال‌های پیش این قطعه به صورت مکانیکی تولید می‌شد اما امروزه برای لباسشویی‌های جدید از نوع الکتریکی هیدروستات استفاده می‌گردد که دقتی بیشتر از نوع مکانیکی آن دارد. شاید تصور کنید که عملکرد این دستگاه مانند شناور کولر آبی باشد که افزایش سطح آب، باعث افزایش ارتفاع این قطعه شود که این افزایش ارتفاع باعث بسته شدن ورودی آب ‌شود. اما باید بدانید که این قطعه به هیچ عنوان با آب موجود در دستگاه برخورد مستقیم ندارد و موقعیت آن نسبت به میزان آب ورودی تغییر نمی‌کند.

فروش آنلاین قطعات و لوازم یدکی ماشین لباسشویی

هیدروستات چیست

اجزای تشکیل دهنده هیدرواستات

  • هسته
  • بدنه پلاستیکی
  • سیم‌پیچ
  • پرده دیافراگم
  • برد (در برخی از مدل‌ها)
  • پیچ تنظیم هیدرواستات

ولوم ترموستات گازی ماشین لباسشویی پارس

نحوه عملکرد هیدروستات در لباسشویی

شیر برقی با دریافت برق از هیدروستات، شروع به آبگیری دیگ دستگاه می‌کند، همزمان با اینکه مخزن پر از آب می‌شود، شلنگی که یک انتهای آن به سوئیچ کنترل و انتهای دیگر آن به انتهای مخزن لباسشویی وصل است، از هوا پر می‌شود. وقتی در داخل شلنگ فشار هوا افزایش پیدا کرد، هوای فشرده به دیافراگمی که در داخل هیدروستات قرار گرفته است،  فشار وارد می‌کند و آن را هل می‌دهد و باعث خارج شدن شیر برقی از مدار می‌شود و در نتیجه آبگیری دیگ به اتمام می‌رسد.

نکته: اگر برای تنظیم کننده سطح آب مشکلی پیش آمده باشد، آبگیری ادامه پیدا می‌یابد و از مخزن دستگاه سرریز می‌کند.

ترموستات 2 فیش ماشین لباسشویی

انواع هیدروستات در ماشین لباسشویی

به طورمعمول در ماشین لباسشویی از دو نوع هیدروستات  که در زیر نام برده شده است استفاده می‌شود:

  • هیدروستات‌های سه فیش
  • هیدروستات‌های شش فیش

تنظیمات هیدروستات ماشین لباسشویی

هیدروستات لباسشویی از هر نوعی که باشد توسط کارخانه سازنده تنظیم می‌گردد. بعضی مواقع ممکن است به دلایلی، تنظیم هیدروستات بهم بریزد. اگر احساس می‌کنید که آبگیری ماشین  لباسشوییتان به طرز صحیحی انجام نمی‌گیرد، احتمالا باید برای عملکرد صحیح هیدروستات و آبگیری استاندارد لباسشویی در مراحل مختلف شستشو، آن را تنظیم نمایید. تنظیم سوئیچ کنترل می‌تواند دارای نقش موثری در عملکرد صحیح موتور باشد.

تنظیم هیدروستات برای بعد از آبگیری ماشین لباسشویی

اگر مرحله آبگیری لباسشویی به طور کامل و صحیح انجام می‌گیرد اما در مراحل بعدی مشکل وجود دارد، هیدروستات باید تنظیم شود. برای تنظیم هیدروستات بعد از آبگیری باید عملکرد پلاتین‌های سوئیچ کنترل مورد بررسی قرار گیرند. تنظیم آن را می‌توان از طریق دمیدن در لوله ورودی انجام داد. اگر با استفاده از این روش برای رفع خرابی هیدروستات نتیجه خوبی نگرفتید، می‌توانید از یک تعمیرکار حرفه‌ای لباسشویی بخواهید که تعویض هیدروستات را برای شما انجام دهد.

تنظیم هیدروستات برای حین آبگیری ماشین لباسشویی

گاهی اوقات آبگیری مخزن به درستی انجام می‌گیرد اما به سطح معینی نمی‌رسد. در چنین مواقعی برای تنظیم هیدروستات ماشین لباسشویی باید شلنگ متصل به آن را بررسی کرد، زیرا با پارگی و مسدود شدن مسیر شلنگ، هوا در آن نمی‌تواند فشرده ‌‌شود و در نتیجه هیدروستات نیز عملکرد خود را به درستی انجام نمی‌دهد.

خرابی و تعویض هیدروستات ماشین لباسشویی

باید این نکته را در نظر داشته باشید که تعمیر و تعویض قطعه تنظیم سطح آب پیچیده است و بهتر است توسط یک فرد متخصص انجام شود. همچنین باید توجه کنید که قطعه انتخابی شما باید با مدل و ظرفیت ماشین لباسشویی نیز همخوانی داشته باشد. اگر برای تنظیم یا تعویض هیدروستات تجربه و دانش کافی را ندارید، بهتر است از یک تعمیرکار متخصص بخواهید که به شما کمک کند، زیرا هر گونه دستکاری سرخود ممکن است کار تعمیر ماشین لباسشویی را سخت‌تر و یا باعث آسیب‌های بیشتر به ماشین لباسشویی شود.

علائم خرابی هیدروستات

به طور معمول مشکلات ناشی از عملکرد ناصحیح هیدروستات، حول محور آبرسانی و تنظیم سطح آب دستگاه اتفاق می‌افتد و در این زمینه اگر عملکرد لباسشویی دچار اختلال شود، احتمال اینکه هیدروستات لباسشویی مشکل داشته باشد، وجود دارد. اگر با مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم مواجه شدید، باید هیدروستات ماشین لباسشویی خود را چک کنید.

  1. تخلیه ناگهانی آب
  2. عدم تامین آب کافی برای آغاز روند شستشو
  3. عدم آغاز روند شستشو
  4. آبرسانی بیش از حد و افزایش بی‌رویه سطح آب مخزن
  5. عدم تامین آب به صورت کلی
  6. قطع و وصل جریان آب ورودی

برای مثال فرض کنید که یک سوراخ کوچک در شیلنگ هیدروستات ایجاد شده باشد و در نتیجه با بالا آمدن سطح آب، فشار هوای درون شیلنگ بالا نمی‌رود و هوای موجود از سوراخ خارج می‌شود. در این صورت فرمان قطع آب صادر نمی‌گردد و آبرسانی ادامه پیدا می‌کند. هنگامی که عملکرد آبرسانی دستگاه دچار مشکل شود، ممکن است که در هیدروستات و قطعات آن مشکلی وجود داشته باشد، در نتیجه باید عملکرد هر کدام از این قسمت‌ها به صورت جداگانه بررسی شود.

علائم خرابی هیدروستات ماشین لباسشویی

خرید و قیمت قیمت هیدروستات لباسشویی

قیمت هیدروستات لباسشویی در فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی قائم یدک بسیار مناسب می‎باشد. ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم که مشتریان عزیز بتوانند این قطعه را به صورت مستقیم و بدون واسطه خریداری نمایید، به همین دلیل است که قیمت آن بسیار مناسب است. برای خرید این قطعه از سایت قائم یدک به صفحه محصولات ما مراجعه نمایید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *