کلاچ موتور کولر آبی چیست + عدم تنظیم پلاتین موتور کولر آبی

کلاچ موتور کولر آبی چیست؟

شاید شما نیز برای بار اول است که کلمه کلاچ در کولر آبی به گوشتان خورده و نمی‌دانید کلاچ موتور کولر آبی چیست.

کلاچ کولر یک قطعه‌ الکتریکی است که در مواردی که نیاز است، ارتباط بین الکتروموتور را با محور دیگر قطع و مجدد وصل می‌کند. بنابراین به‌طور خلاصه می‌توان گفت که وظیفه اصلی کلاچ موتور کولر آبی انتقال نیرو بین دو محور و قطع ارتباط بین آن‌ها می‌باشد. همچنین باید گفت که نیرویی که برای راه‌اندازی الکتروموتورها یا همان نیروی گریز از مرکز نیاز است توسط کلاچ تامین می‌شود.

کلاچ موتور کولر چیست؟

کلاچ کولر وسیله‌ای مکانیکی یا الکتریکی می‌باشد که در شرایط ویژه و با توجه به نیاز، ارتباط محوری الکتروموتور را با محور دیگر قطع و یا دوباره وصل می‌کند. بنابراین کلاچ علاوه بر اینکه نیرو را از محوری به محور دیگر منتقل می‌کند، قطع ارتباط را نیز عهده دار است. الکتروموتور در کولر آبی برای اینکه بتوانند روشن شود و کار خود را شروع کند، به یک نیروی گریز از مرکز نیاز دارد که  قبل از اینکه الکتروموتور به سرعت نامی برسد باعث خارج شدن مدار از سیم پیچ شود، این عمل توسط یک سوئیچ گریز از مرکز به‌نام کلاچ انجام می‌گیرد.

برای مثال در پرس‌های سنگین، هنگامی که انجام عمل فشردن، لازم است که فشار و قدرت الکتروموتور افزایش پیدا کند که این افزایش قدرت مستلزم توقف حرکت الکتروموتور است. همین فرآیند توقف و شروع مجدد بعد از چندین بار تکرار، به سیم پیچ‌ها خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند. اما با وجود کلاچ نیازی به توقف و استارت مجدد الکتروموتور نیست و با کمک این قطعه الکتروموتور می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.


قیمت و خرید کلاچ کامل دینام کولر آبی


کلاچ موتور کولر آبی چیست؟

کاربرد کلاچ موتور کولر آبی

کلاچ موتور کولر آبی، همان‌طور که از نامش پیداست در الکتروموتورها استفاده می‌شود که باعث می‌شود در حین حرکت، قدرت و سرعت موتور افزایش پیدا کند. گاهی لازم است در موتور کولر آبی، توقف‌های کوتاه و متوالی انجام گیرد و این امر وجود کلاچ را ضروری می‌کند زیرا در صورت عدم وجود کلاچ، باید موتور به طور کامل خاموش و مجددا روشن شود تا بتواند عملکرد مناسبی را ایجاد کند؛ اما با وجود کلاچ نیازی به توقف کامل و استارت زدن دوباره‌ الکتروموتور نیست.

در کل استفاده از کلاچ در الکتروموتور کولر آبی، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، افزایش کارکرد موتور و همچنین کاهش استفاده‌ مداوم و بیش از حد الکتروموتور را در پی دارد. باید این نکته را بدانید که کلاچ‌ها زمانی بهترین عملکرد خود را در موتور کولر آبی ارائه می‌دهند که محورهای موتور به‌طور کامل هم مرکز باشند.


قیمت و خرید موتور کولر دوسر شفت


عملکرد کلاچ موتور کولر آبی

عملکرد کلاچ موتور کولر آبی این‌گونه است که برای اینکه الکتروموتورها روشن شوند، لازم است نیروی گریز از مرکز ابتدا مدار را از سیم پیچ خارج کند تا الکتروموتور بتواند به سرعت نامی نزدیک شود. این بخش از فرآیند یعنی خارج شدن مدار از سیم پیچ، توسط کلاچ یا همان سوئیچ گریز از مرکز انجام می‌گیرد.

کاربرد اصلی کلاچ موتور کولر آبی در الکتروموتورها می‌باشد. وظیفه اصلی الکتروموتورها این است که سرعت و قدرت موتور کولر آبی را در حین کار افزایش دهند. در این بین کلاچ وقفه‌هایی کوتاه مدت را ایجاد می‌کند. کلاچ موتور کولر آبی دارای نقش بسیار مهمی است به‌طوری‌که اگر نباشد الکتروموتور به‌طور کامل خاموش شده و دوباره روشن می‌شود. اما اگر کلاچ وجود داشته باشد، نیازی نیست که موتور به طور کامل متوقف شود و دوباره شروع به کار کند.


فروش قطعات یدکی و لوازم جانبی کولر آبی


عملکرد کلاچ موتور کولر آبی

علائم خرابی و رفع مشکل کلاچ موتور کولر آبی

قبل از این که به موضوع خرابی و رفع مشکل کلاچ موتور کولر آبی بپردازیم ابتدا باید با قطعه‌ای به نام پلاتین آشنایی پیدا کنید. پلاتین کولر یکی از قطعات مجموعه الکتروموتور می‌باشد که توسط دو پیچ روی درب موتور قرار گرفته است. نکته مهمی که در مورد پلاتین وجود دارد این است که نقطه اتصال آن به درب موتور باید کاملا عایق‌بندی شده باشد تا هیچ‌گونه تماسی بین پلاتین و بدنه به‌وجود نیاید. وظیفه پلاتین این است که، خازن استارت مدار سیم پیچی را در زمان راه‌اندازی موتور کولر آبی وارد کند. بعد از این عملیات، موتور با قدرت بالا راه‌اندازی شده و  کلاچ توسط نیروی گریز از مرکز تولید شده به عقب هدایت می‌شود. در این زمان محل اتصال پلاتین جدا می‌شود و خازن باعث می‌شود استارت از مدار خارج شود.

کلاچ و پلاتین دو قطعه جدا نشدنی در الکتروموتور کولر آبی می‌باشند. برای پیدا کردن علائم خرابی و رفع آن ابتدا لازم است مشکلات مربوط به عدم تنظیم پلاتین را پیدا کنیم. اما باید این نکته را بدانید که تنظیم پلاتین کولر یک امر کاملا تخصصی است که باید توسط افراد با تجربه در امر تعمیر کولر آبی انجام گیرد.


قیمت موتور کولر موتوژن تبریز 1/2


مشکلات مربوط به عدم تنظیم پلاتین موتور کولر آبی


عدم تنظیم پلاتین موتور کولر آبی

خرید قفل حفاظ موتور ( دینام ) کولر


همان‌طور که می‌دانید موتور کولر از قطعات کاربردی متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام دارای عملکرد خاص و مهمی هستند. اگر در هر کدام از این قطعات مشکلی پیدا کنند، موتور کولر آبی از کار می‌افتد. پلاتین نیز یکی از این قطعات است که خرابی آن به تعمیر و گاهی تعویض قطعه نیاز دارد.

اگر کلاچ خراب شود، باعث ‌می‌شود، سرعت موتور کولر کاهش پیدا کند و اگر پلاتین تنظیم نباشد زمان زیادی نیاز است تا  دمای اتاق به حد مطلوبی برسد. اگر سوئیچ گریز از مرکز یا کلاچ تنظیم نباشد باعث می‌شود، سرعت موتور کولر آبی در زمان روشن بودن، کم و زیاد شود. محل قرار گیری کلاچ، در قسمت انتهایی شفت روتور متصل شده است و در کل احتمال خرابی آن پایین است. اما لازم است بدانید که روغن کاری به موقع به عملکرد بهتر آن کمک خواهد کرد. اگر علائم خرابی کلاچ موتور کولر آبی را بشناسید و پلاتین را به درستی تنظیم کرده باشید، می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *