یخساز یخچال و نحوه راه اندازی + تنظیم و ریست کردن یخساز

یخساز یخچال و نحوه راه اندازی + تنظیم و ریست کردن یخساز

از گذشته های دور تا به حال داشتن یک منبع سرمایشی برای نگهداری و خنک سازی نوشیدنی ها دغدغه بوده است. این نیاز در مناطق گرم و خشک بسیار پر اهمیت می باشد. امروزه با پیشرفت های روز افزون شاهد دستگاه ها و تکنولوژی هایی هستیم که از جمله آن ها می توانیم به یخسازها اشاره کنیم.

به لطف این تکنولوژی در هر زمان می توان به نوشیدنی های گوارا و خنک دسترسی داشت. در اکثر یخچال ها در قسمت فریزر آن ها از این تکنولوژی استفاده شده است. در این مقاله با چگونگی کارکرد “یخساز یخچال” آشنا می شویم.

یخساز یخچال چیست؟

یخساز یخچال چیست؟
شکل 1. یخساز یخچال چیست؟

یخساز یکی از تجهیزات مهمی است که در یخچال هایی که جدیدا به بازارعرضه شده اند وجود دارند. یخساز این امکان را می د هد تا بتوان قالب های یخ مورد نیاز خود را در کوتاه ترین زمان در اختیار داشت. این یخساز ها باعث می شوند که قالب های یخ در کوتاه ترین زمان تولید شوند.

طرز کار یخ ساز یخچال چگونه است؟

به طورکلی سه نوع یخ ساز وجود دارد:

  • یخ ساز پیمانه ای
  • سینی قالبی
  • سینی مشبک

یخ سازهای سینی مشبک، از نیروی گردشی برای آزادسازی یخ ها از سینی مشبک که همان قالب های کوچک هستند، استفاده می کنند. اما یخ سازهای پیمانه ای و سینی قالبی، قالب های یخ فلزی دارند و برای جدا شدن از هیتر برقی استفاده می نمایند.

طرز کار یخ ساز به این صورت است که آب از طریق یک شیر که در پشت یخچال یا زیر سینک قرار دارد و به یخچال متصل شده است به طرف پشت فریزر حرکت می کند. لوله های آب معمولا از جنس پلاستیک یا مس می باشند. انتهای لوله آب به یک شیر ورودی وصل می شود که باعث کنترل میزان آب ورودی به یخچال می گردد. وقتی که یخ ساز برق رسانی شیر ورودی را انجام می دهد باعث فعال شدن سیم روی شیر شده و به آب اجازه ورود می دهد. آب ورودی به فریزر داخل قالب های یخ را پر می کند.

فرآیند تولید یخ با فعالیت ترموستاتی که به قالب یخ متصل است آغاز می شود. ترموستات دمای قالب یخ را اندازه گیری می کند و وقتی که دمای آن بیش از حد پایین برود ترموستات فرمان یخ سازی را صادر می کند.

طرز کار یخ ساز یخچال
شکل 2. طرز کار یخ ساز یخچال

موتور باعث می شود که تیغه های خارج کننده بچرخند و این تیغه ها تا زمانی که به یخ برخورد نکنند از چرخش نمی ایستند. وقتی تیغه ها باعث فشار به یخ شدند هیتر برقی شروع به کار می کند و باعث گرم شدن قالب یخ می شود. با شل شدن یخ ها، تیغه های خارج کننده یخ ها می گردند، هیتر خاموش شده و یخ خارج می شود.  

روی سبد یخ یک بازوی خاموش کننده وجود دارد که با خالی شدن یخ ها به سمت بالا می آید و دوباره به جای خود برمی گردد. اگر سبد از یخ پر باشد و به بازو اجازه پایین آمدن کامل را ندهد، در آن زمان است که یخ ساز متوقف شده و دیگر یخ تولید نمی شود.

بعد از اینکه مقداری یخ مصرف شد و سطح یخ به اندازه کافی پایین آمد بازو نیز پایین می آید و فرآیند یخ سازی ادامه پیدا می کند.

 

نحوه راه اندازی یخساز یخچال
شکل 3. نحوه راه اندازی یخساز یخچال

در یخ سازهای سینی قالبی، در حین اینکه موتور خارج کننده گردش می کند، یک بادامک سوییچ نگهدارنده و سوییچ ورودی آب را درگیر می کند. سوییچ نگهدارنده یخ ها را به صورت موقت خارج می کند حتی اگر بازوی خاموش کننده بالا باشد. بعد از اینکه یخ ها از قالب جدا شدند سوییچ ورودی با ارسال سیگنالی به شیر ورودی آب بیشتری را به یخ ساز وارد می کند. تا زمانی که سوییچ ورودی توسط بادامک فشرده شود آب به سیستم یخ ساز وارد می شود.

در اکثر یخ ساز ها دکمه یا اهرمی وجود دارد که از طریق آن می توان اندازه یخ ها را تعیین نمود. مدت زمانی که سوییچ ورودی توسط بادامک فشرده شود تعیین می کند که میزان آب ورودی به قالب یخ چقدر باشد و در نتیجه اندازه یخ تعیین می شود.

اگر یخ بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد، باید اندازه آن ها تنظیم شود. برای تنظیم اندازه یخ باید پوشش یخ ساز که یک صفحه سفید است برداشته شود. در زیر این پوشش پیچ و مهره ای وجود دارد که علامت مثبت و منفی در کنار آن نوشته شده است. برای افزایش اندازه یخ پیچ باید به سمت مثبت و برای کاهش اندازه باید به سمت منفی چرخانده شود.

گردش آب و یخ در یخچال به چه صورت است؟

سیکل آب و یخ یا همان چرخه آب و یخ را می توان، زمانی که از ابتدا تا جایی که در خروجی دستگاه می توان آب و یخ را در اختیار داشت نامگذاری کرد. این سیکل یا چرخه به دو صورت اتوماتیک و دستی می باشد. اگر اتوماتیک باشد اجزای متفاوتی دارد. در سیستم اتوماتیک در جلوی دستگاه فضایی به نام دیسپنسر وجود دارد که از این ناحیه می توان آب و یخ را به دست آورد.

نحوه راه اندازی یخساز یخچال و تنظیمات یخساز

تنظیمات یخساز
شکل 4. تنظیمات یخساز

راه اندازی یخ ساز یخچال کار پیچیده ای نیست. برای این کار باید ابتدا یخ ساز را به شیر آب خانه وصل کنید. این کار باید توسط تکنسین در هنگام نصب یخچال انجام گردد. اما اگر یخچال را به تازگی نخریده اید و یا به اندازه کافی در این کار مهارت دارید می توانید شلنگ کوچک آب یخچال که در پشت دستگاه قرار دارد را به شیر برقی متصل کنید.

در ادامه، برای تنظیمات یخ ساز یخچال و یا روشن کردن آن باید به مدل یخچال و یخساز دقت نمود. در برخی از مدل ها، یخساز دارای دکمه روشن و خاموش می باشد. برخی دیگر از آن ها یک میله اهرمی دارند که با قرار دادن آن در حالت های بالا و یا پایین باعث فعال یا غیر فعال شدن آن خواهد شد. راه اندازی و تنظیم یخساز  برخی از مدل های ساید بای ساید نیز با استفاده از پنل کاربری هوشمند یخچال که در جلوی آن قرار دارد انجام می شود.

تنظیم یخساز یخچال ساید بای ساید شامل انتخاب نوع یخی که از یخچال دریافت می کنید نیز می باشد. در این شرایط می توان با استفاده از دکمه هایی مانند یخ قالبی (cubed)، خرد شده (crashed) و … تنظیمات یخساز را انجام داد.

قطعات یخچال فریزر👉

پدال یخساز یخچال سامسونگ RS👉

جایخی یخساز ساید سامسونگ 👉

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *