تعمیر برد انواع جاروبرقی + آموزش تعویض برد

تعمیر برد انواع جاروبرقی

در این مقاله قصد داریم که شما را با آموزش تعمیر برد انواع جاروبرقی آشنا کنیم. همه ما با صفحه سبز رنگ برد که در تمام وسایل برقی به کار رفته است تا حدودی آشنایی داریم. این قطعه‌ای است که به عنوان مغز جاروبرقی عمل می‌کند و فرمان‌ها را به سایر قسمت‌های جاروبرقی ارسال می‌کند. می‌توان گفت تمام مشکلاتی که در جاروبرقی رخ می‌دهند می‌توانند به برد دستگاه مربوط باشند. اما برد جاروبرقی آخرین قطعه‌ای است که با مشاهده علائم خرابی باید به سراغ آن رفت.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

برد الکترونیکی جاروبرقی چیست؟

یکی از قطعات اصلی و حساس دستگاه جاروبرقی قطعه “برد جاروبرقی” است که در صورت وجود ایراد و خرابی در این قطعه، عملکرد کلی جاروبرقی با مشکل مواجه می‌شود. این قطعه وظیفه کنترل کارکرد تمام قطعات دستگاه را بر عهده دارد و اگر خراب شود، جاروبرقی دیگر روشن نمی‌شود و نمی‌توان از آن استفاده کرد.

وجود برد های الکترونیکی در کاهش حجم چشمگیری از قطعات مصرفی و حتی میزان مصرف انرژی در جاروبرقی‌ها نقش دارد. بردها مغز متفکر جاروبرقی هستند و تقریبا همه اقدامات و حرکات جاروبرقی را در کنترل خود دارند. همچنین  در مورد وضعیت جاروبرقی اطلاعات مناسبی نیز به کاربران می‌دهند.

قطعات یدکی جاروبرقی برای خرید کلیک کنید

 

برد الکترونیکی جاروبرقی چیست؟
شکل 1. برد الکترونیکی جاروبرقی چیست؟

نشانه های خرابی برد جاروبرقی

برای اینکه بتوان ایراد یک دستگاه تشخیص داد، ابتدا باید علائم و نشانه‌های آن را بررسی کرد تا در نهایت بتوان بر اساس آن‌ها منشا ایراد را پیدا کرد. برای تشخیص ایراد برد جاروبرقی نیز می‌توان علائم و نشانه‌های آن را بررسی کرد و با توجه به آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها به ایراد اصلی دستگاه پی برد. باید دقت کنید که تعمیر برد آخرین گزینه‌ای است که باید آن را انتخاب کنید. بنابراین ابتدا باید به علائم دقت کرد و با توجه به آن‌ها به سراغ قطعات دیگری که ممکن است این علامت‌ها را ایجاد کنند رفت، اگر ایراد برطرف نشد در نهایت باید برد اصلی تعمیر شود.

تنظیم نشدن سرعت جاروبرقی از علائم خرابی برد جاروبرقی

اگر تنظیم کننده سرعت جاروبرقی به درستی کار نکند، در این شرایط باید تست برد جاروبرقی انجام شود. برای این کار باید پتانسیومتر روی برد را بررسی کنید. علاوه براین، ممکن است مقاومت‌های محدود کننده جریان و ولتاژ ورودی خراب شده باشند و نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشند.

کاهش مکش جاروبرقی از نشانه های خرابی برد جاروبرقی

کاهش مکش جاروبرقی ممکن است به دلیل گرفتگی و مسدود شدن مسیر جریان هوا و پر شدن کیسه جاروبرقی باشد، در اغیر اینصورت ممکن است نشانه‌ از خراب شدن برد باشد. پتانسیومتر یکی از قعطات در بالا بردن قدرت مکش جاروبرقی است، در نتیجه اگر مشکلی در آن ایجاد شود مکش دستگاه دچار کاهش زیادی می‌شود. با تعمیر و تعویض پتانسیومتر می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

معیوب شدن برد جاروبرقی به دلیل جرقه‌زدن کلیدها

ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که با کلید زدن در جاروبرقی نوعی جرقه به وجود آید. این جرقه‌ها نشان دهنده این هستند که خازن‌های پارازیت گیر موجود روی برد الکتریکی خراب هستند. بهتر است در صورت مواجه شدن با این مشکل، خازن‌های پارازیت گیر که 3 عدد هستند را تعویض کنید.

تعمیر برد جاروبرقی برای کنترل ولتاژ ورودی

ولتاژ ورودی به دستگاه همیشه باید کنترل شود. اگر میزان ولتاژ وارد شده به دستگاه بالا باشد، به بخش‌های مختلف آن آسیب وارد می‌شود. کار کنترل ولتاژ را مقاومت‌های ثابت روی برد اصلی بر عهده دارند. اگر این مقاومت‌ها نتوانند کار خود را به‌درستی انجام دهند، ولتاژ ورودی کنترل نمی‌شود. در چنین مواقعی برای تعمیر برد اصلی جاروبرقی باید مقاومت‌های آن را تعویض کرد.

آموزش تعمیر و عیب یابی برد جاروبرقی

تعمیر برد جاروبرقی یکی از کار‌هایی است که حتما باید توسط یک تعمیرکار کاربلد انجام شود. نشانه‌‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند یک تعمیرکار را به بازدید از برد و اطمینان از سلامت آن وادار کند. برای مثال اگر دستگاه به صورت ناگهانی خاموش شود، صدای موتور و مقدار مکش آن در هنگام کار تغییر کند و یا پس از خاموش شدن دیگر روشن نشود، ممکن است که رخداد این ایرادات به دلیل مشکل در برد جاروبرقی باشد و شما را مجبور به تعمیر برد کند. در ادامه درمورد تعمیر برخی از برندهای معروف جاروبرقی صحبت می‌کنیم.

آموزش تعمیر و عیب یابی برد جاروبرقی
شکل 2. آموزش تعمیر و عیب یابی برد جاروبرقی

تعمیر برد جارو برقی بوش

تعمیر برد جاروبرقی معمولا بعد از عیب یابی برد با تعمیر یا تعویض قطعه‌ای که دیگر قادر به انجام وظیفه خود به درستی نیست، انجام می‌شود. برای مثال در جاروبرقی بوش قطعه‌ای به نام ترایاک، خنک‌سازی موتور را انجام می‌دهد. علاوه بر این تعویض مقاومت ثابت می‌تواند باعث تنظیم ولتاژ ورودی به جاروبرقی بوش شود و در تنظیم سرعت آن نیز نقش مهمی دارد. با تعویض پتانسیومتر روی برد جاروبرقی بوش می‌توان مشکلاتی از قبیل تنظیم نشدن سرعت، پایین آمدن مکش و کارنکردن جاروبرقی بوش را حل کرد.

تعمیر برد جاروبرقی ال جی

روند تعمیر برد جاروبرقی ال جی نیز مانند جاروبرقی بوش که  بیان کردیم، انجام می‌شود. به بیان دیگر این نوع قطعات موجود روی برد هستند که برای هر برند متفاوتند. در نتیجه علت خراب شدن برد در برندهای مختلف با هم تفاوتی ندارد. اما به دلیل اینکه چینش و آرایش قطعات روی برد جاروبرقی ال جی با برندهایی مانند سامسونگ و بوش تفاوت دارد، بهتر است که این کار را به متخصص آن بسپارید.

تعمیر برد جاروبرقی سامسونگ

برد جاروبرقی‌ هر برند با دیگری متفاوت است و در نتیجه تعمیر و عیب یابی آن‌ها نیز با هم تفاوت دارد. همان‌طور که گفتیم خرابی برد جاروبرقی می‌تواند با رخداد علائم مختلفی تشخیص داده شود. برای تعمیر برد جاروبرقی سامسونگ با توجه به نوع مشکل ایجاد شده باید قطعات زیر را تعمیر یا تعویض کرد:

نوع خرابی مشکل
عدم تنظیم سرعت: پتانسیومتر
کاهش مکش: پتانسیومتر
ایجاد جرقه در هنگام فشردن کلیدها: خازن‌های سه‌گانه پارازیت گیر
بالا بودن ولتاژ ورودی: مقاومت‌های روی برد
روشن نشدن موتور: خازن، ترایاک یا پتانسیومتر
داغ شدن موتور: ترایاک

آموزش تعویض برد جاروبرقی
شکل 3. آموزش تعویض برد جاروبرقی

آموزش تعویض برد جاروبرقی

تعمیر برد جاروبرقی کار غیر ممکنی نیست. اما اغلب وقتی مشکلی در آن تشخیص داده می‌شود، برد اصلی به‌طور کامل تعویض می‌شود. علت این امر این است که برد یک وسیله بسیار حساس است و همانطور که گفته شد عملکرد آن مانند مغز دستگاه است. این قطعه اجزا و بخش‌های مختلفی دارد و تعمیر جداگانه هر کدام از این اجزا می‌تواند باعث آسیب به عملکرد برد شود که هزینه زیادی نیز دارد. اما تعویض برد جاروبرقی نسبت به تعمیر آن بسیار به‌صرفه‌تر است. برای تعویض برد جارو برقی مانند زیر باید عمل کرد:

چگونگی تعویض برد جاروبرقی

  1. جدا کردن لوله و کیسه جارو برقی

    ابتدا اجزایی مانند لوله و کیسه را جدا نمایید تا راحت‌تر بتوانید آن را باز کنید.

  2. باز کردن رویی موتور جاروبرقی

    حال درپوش اصلی را باز کنید و رویی موتور را با یک پیچ گوشتی باز کنید. تمامی عواملی که مزاحم خارج کردن برد دستگاه هستند از جا دربیاورید.

  3. عکس گرفتن از اتصالات برد اصلی جاروبرقی برای اطمینان

    ابتدا  از اتصالات برد اصلی عکس بگیرید سپس آن‌‌ها را جدا کنید. با توجه به عکسی که گرفتید این اتصالات را به قطعه جدید وصل نمایید.

  4. جایگزینی برد جدید جاروبرقی

    در نهایت جاروبرقی را به همان صورت که باز کردید جمع کنید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *