سنسور یخچال چیست + انواع سنسور و دلایل خرابی آن

سنسور یخچال چیست + انواع سنسور و دلایل خرابی آن

یخچال فریزر یکی از لوازم برقی مهمی است که برای نگهداری مواد غذایی از آن استفاده می‌کنیم. وجود یخچال فریزر در هر خانه یک نیاز ضروری است و نمی‌توان از آن صرف‌نظر  کرد در نتیجه اگر بنا به هر دلیلی درست کار نکند، مشکلاتی را برایمان به وجود می‌آورد. در این مقاله از صفر تا صد سنسور یخچال را بررسی می‌کنیم.

⏲ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

سنسور یخچال چیست؟

سنسور وسیله‌ای است که کمیت‌های فیزیکی مانند دما و رطوبت و … را به کمیت‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. در واقع سنسورها با دریافت تغییرات فیزیکی، آن‌ها را به کمیت‌های الکتریکی یا سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند.

سنسور یخچال ارج

نقش سنسور در یخچال و فریزر

همانطور که گفتیم سنسور یخچال فریزر باعث می‌شود که دمای یخچال فریزر در یک دمای مطلوب  بماند. برای مثال اگر دمای یخچال را روی 4 درجه قرار داده‌اید. در این حالت اگر دمای یخچال از 4 درجه فاصله بگیرد، سنسور متوجه این تغییر دما شده و آن را به برد الکتریکی یخچال گزارش می‌دهد. در این مرحله نیز برد الکتریکی یخچال با توجه به گزارشی که از سنسور دریافت می‌کند، فرمان شروع به کار و یا قطع فعالیت را به موتور یخچال صادر می‌کند. به طوریکه که اگر دمای یخچال بالا رفته باشد کمپرسور شروع به کار می‌کند تا دمای یخچال را به 4 درجه برساند.

بنابراین وجود سنسور در یخچال فریزرهای امروزی، یک نیاز ضروری است و بروز هرگونه ایراد در این قطعه باعث مشکلاتی در یخچال می‌گردد.

سنسور یخچال چیست
شکل 1. سنسور یخچال چیست

انواع سنسور یخچال و فریزر

یخچال ها، به خصوص یخچال فریزرهای جدید و یخچال‌های ساید بای ساید سنسورهای مختلفی دارند که بر عملکرد قسمت‌های متفاوتی از یخچال  نظارت دارند و آن را به کاربران نمایش می‌دهند. انواع سنسورهای به کار رفته در یخچال فریزر به شرح زیر می‌باشند :

سنسور دمای داخلی یخچال

سنسور دمای داخلی یخچال این وظیفه را دارد که به اندازه‌گیری دمای داخل یخچال بپردازد. اگر دما از مقدار تنظیم شده بالاتر برود سنسور سیگنال‌هایی را به کمپرسور می‌فرستد تا کمپرسور فرآیند خنک‌سازی را شروع نماید و یخچال به دمای مورد نظر برسد. هنگامی که دمای موردنظر در یخچال ایجاد شد سنسور برای جلوگیری از کاهش دمای بیشتر به کمپرسور پیامی ارسال می‎کند که تولید سرما را متوقف کند.

سنسور دمای فریزر

این نوع سنسور دارای وظیفه اندازه‌گیری دمای داخل فریزر است. سنسور دمای فریزر اجازه نمی‌دهد که دمای فریزر از یک مقدار مشخص، بالاتر یا پایین‌تر برود.

سنسور دمای محیط

نوع دیگری از سنسورهایی که در داخل یخچال فریزر استفاده می‌شود، سنسور دمای محیط است که سنسور محیطی یخچال نیز نامیده می‌شود و وظیفه‌اش اندازه‌گیری دمای محیط یخچال فریزر و اطلاع به برد الکترونیکی است تا ولتاژ وارد شده به کمپرسور را با توجه به آن تنظیم کند.

سنسور دیفراست یا یخ‌زدایی

کلمه دیفراست به معنای برفک‌زدایی یا یخ زدایی است. یخچال‌های جدید به سیستم دیفراست مجهز هستند تا از تجمع یخ و برفک در داخل فریزر جلوگیری کنند. وظیفه سنسور دیفراست این است که بر دمای هیتر نظارت داشته باشد و زمانی که هیتر به دمای موردنظر برای ذوب یخ‌ها رسید آن را خاموش می‌کند. عملکرد سنسور دیفراست باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به اواپراتور یخچال می‌شود.

سنسور درب یخچال

این نوع سنسور هنگامی که درب یخچال یا فریزر بسته نشود با فعال کردن بوق یا روشن کردن چراغ، شروع به هشدار دادن می‌کند. به این ترتیب باعث جلوگیری از وارد شدن هوای گرم به داخل یخچال و خراب شدن مواد غذایی می‌شود.

سنسور آب ریز (دیسپنسر)

یخچال‌هایی که دیسپنسر آب و یخ دارند،  دارای سنسوری هستند که قرار گرفتن لیوان در قسمت دیسپنسر را شناسایی می‌کند و اجازه خروج آب یا یخ را صادر می‌کند.

سنسور دمای کمپرسور

این سنسور برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد کمپرسور در یخچال است. وظیفه سنسور دمای کمپرسور این است که وقتی دمای کمپرسور به حد تعیین شده‌ای، رسید آن را خاموش کند.

عملکرد سنسور دیفراست

عمل یخ‌زدایی یا دیفراست معمولا بعد از ده ساعت فعالیت انجام می‌شود. همان طور که قبلا هم بیان کردیم وظیفه سنسور دیفراست این است که زمانی که دمای ذوب کننده یخ‌ها یا هیتر به یک حد معین برسد آن را خاموش کند تا از گرمادهی بیش از اندازه جلوگیری نماید.سنسورهای یخچال معمولا از نوع NTC می‌باشند. این به معنی این است که هرچه دما بالاتر برود میزان هدایت الکتریکی نیز بالا رفته و میزان مقاومت الکتریکی کاهش پیدا می‌کند.

ترمیستور یک مقاومت است که به دما حساس است و از مواد نیمه هادی ساخته شده است، مقاومت الکتریکی این قطعه نسبت به تغییرات دمایی حساس است. به این ترتیب با اندازه گرفتن مقاومت ترمیستور می‌توان دمای آن را محاسبه کرد به همین دلیل است که از آن به عنوان سنسور دما استفاده می‌گردد.

دلایل خرابی سنسور یخچال

از جمله دلایلی  که باعث خرابی سنسور یخچال فریزر، می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • آسیب دیدگی و ایراد ترموستات یخچال
  • باز ماندن درب یخچال به مدت طولانی
  • عدم گردش مناسب هوا به علت خرابی دیفراست
  • برفک بستن داخل یخچال
  • نامناسب بودن دمای داخلی یخچال
  • و …

سنسور یخچال آزمایش

تست سنسور یخچال

در صورت بروز مشکل در هر کدام از سنسورهای یخچال فریزر، ارور مربوطه، روی صفحه یخچال نشان داده می‌شود. در این مواقع باید به کمک یک اهم سنج، سنسورهای خراب شده را بررسی و تست کرد. برای تست یا تعویض سنسور باید مراحل زیر را طی نمود:

  • ابتدا سنسور را از محل نصب آن در یخچال جدا نمایید.
  • حال باید بگذارید تا سنسور با محیط خارجی یخچال به دمای یکسانی برسد.
  • در نهایت برای اطمینان از عملکرد سنسور، باید به اندازه‌گیری دماهای مختلفی بپردازید. برای مثال بعد از اینکه سنسور با محیط هم دما شد، آن را در مخلوط آب و یخ، قرار بگذارید. اگر در محیطی که دمای آن بیست درجه سانتی گراد است K 2 اهم و در مخلوط آب و یخ که دمای آن حدود صفر درجه سانتی گراد است،  K 3 اهم را نشان دهد، سنسور سالم است. در غیر این صورت، سنسور خراب شده است و باید تعویض شود.

نحوه تست سنسور یخچال
شکل 2. نحوه تست سنسور یخچال

خطاهای مربوط به خرابی سنسور

برای خرابی و اختلالات هر نوع سنسور در یخچال، کدهای خطای مختلفی وجود، که برخی از آن‌ها را در اینجا بیان می‌کنیم:

  • ارور E6 با خراب شدن سنسور محیطی یخچال فریزر، نشان داده می‌شود.
  • ارور E13 نیز خرابی سنسور دما و رطوبت داخلی یخچال را نشان می‌دهد.
  • ارور E24 برای نشان دادن خرابی در سنسور دیفراست فریزر، ظاهر می‌شود.
  • ارور E1 برای خراب شدن و آسیب دیدن  سنسور محیطی فریزر و ارورE2  زمانی که آسیب دیدن سنسور محیطی یخچال خراب شود، نمایش داده می‌شود.
  • ارور E4وقتی که سنسور دیفراست فریزر دچار خرابی شود و ارورهای E5 و E25 در زمان خراب شدن سنسور دیفراست یخچال، به نمایش درمی‌آیند.

توجه: ارورهایی که در اینجا بیان شد برای بیشتر مدل‌های یخچال صدق می‌کنند.

سنسور یخچال هیمالیا

قیمت سنسور یخچال

برای اطلاع از قیمت انواع سنسور به صفحه محصولات قائم یدک ما مراجعه نمایید. تمامی قیمت‌ها به روز هستند و در صورت تغییرات، قیمت‌‎ها بروز می‌شوند .

امکان خرید عمده سنسور یخچال فریزر و تکی آن نیز وجود، همچنین ارسال قطعات به تمامی شهرستان‌های ایران انجام می‌شود. زمان تقریبی برای ارسال قطعات به صورت زیر است:

  1. در تهران بین 2 الی 4 ساعت
  2. کرج 24 تا 48 ساعت
  3. شهرستان‌ها بین 2 الی 4 روز کاری

عکس سنسور یخچال

سنسور یخچال پارس
سنسور یخچال پارس 

سنسور یخچال ارج
سنسور یخچال ارج

سنسور دیفراست یا یخ‌زدایی
سنسور دیفراست یا یخ‌زدایی

سنسور درب یخچال
سنسور درب یخچال

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *