دمپر یخچال فریزر چیست + خرید دمپر یخچال

دمپر یخچال فریزر چیست + خرید دمپر یخچال

اگر دمای یخچال فریزر استاندارد نباشد یعنی هوای داخل آن به اندازه کافی سرد نباشد و یا زیاد از حد سرد باشد، یعنی یک مشکل اساسی در یخچال وجود دارد. نگه داشتن تعادل دمایی در یخچال و جلوگیری از نوسان دما وظیفه یکی از قطعات به نام دمپر یخچال فریزر است. در این مقاله درباره دمپر و وظیفه آن صحبت می‌شود.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

 دمپر یخچال چیست؟

دمپر یخچال فریزر” یک قطعه مکانیکی است که در بین دریچه یخچال و فریزر قرار گرفته است. هنگامی که کمپرسور یخچال کار می‌کند و سرما ایجاد می‌شود، سرما ابتدا به قسمت فریزر  و سپس به قسمت یخچال وارد می‌شود. در این میان این دریچه دمپر است که با دستوری که از برد الکترونیکی یا در یخچال‌های معمولی از ترموستات می‌گیرد باز و بسته می‌شود و در نتیجه سرما به قسمت یخچال وارد می‌گردد.

محل قرار گیری دمپریخچال کجاست؟

دمپر محل قرارگیری متفاوتی در مدل‌ها و برندهای مختلف یخچال دارد. اما به‌طور معمول دمپر در بالاترین قسمت یخچال قرار گرفته است.

طرز کار دمپر یخچال

همانطور که بیان کردیم این قطعه باعث انتقال سرما از فریزر به یخچال می‌شود. دانستن اینکه دمپر یخچال چگونه کار می‌کند باعث می‌شود که در هنگام خرابی آن، بهتر بتوان آن قطعه را عیب یابی و تعمیر نمود. بنابراین در این قسمت  به بیان طرز کار دمپر یخچال می‌پردازیم:

به طور معمول دمپر بین یخچال و فریزرتعبیه شده است تا بتواند سرما را از فریزر به یخچال منقل کند. هر زمان که دمای داخل یخچال از دمای تعیین شده آن  بالاتر برود، برد اصلی یخچال فرمانی را برایدمپر صادر می‌کند تا کار خود را  شروع کند و سرمای داخل فریزر را به یخچال منتقل کند. در ادامه دریچه هوای دمپر یخچالباز می‌شود. با باز شدن دریچه هوای دمپر، سرما از فریزر به یخچال منتقل می‌شود. این کار تا زمانی ادامه دارد  که سنسور یخچال بخواهد دمای داخل یخچال را به برد اصلی گزارش ‌دهد و اگر دمای داخل یخچال مطلوب باشد، دریچه هوای دمپر بسته می‌شود و دمپر فعالیت خود را قطع می‌کند.

دریچه دمپر یخچال سامسونگ RS

علائم خرابی دمپر یخچال

اگر یخچال فریزر شما کار می‌کند و دارای سرمای فریزر به صورت عادی است اما یخچال از حالت عادی خارج شده است یعنی خیلی سرد و یا خیلی گرم می‌شود، یکی از قطعاتی است که ممکن است خراب شده باشد.

نکته: دقت کنید قبل از بررسی خرابی دمپر، باید خرابی قطعاتی مانند ترموستات، سنسور، فن یخچال و فریزر، گاز دستگاه و سیستم دیفراست(یخ زدایی) دستگاه را بررسی کنید و سپس به تست دمپر بپردازید.

 ۱.نامتعادل بودن دمای یخچال

اگر دمپر خراب شود باعث ایجاد اختلال در جریان هوا از فریزر به یخچال می‌شود. پس اگر فریزر به درستی کار می‌کند اما دمای یخچال نامتعادل و گاهی سرد و گاهی گرم است ممکن است به دلیل وجود به دلیل وجود مشکل در این قطعه باشد.

۲. گرم شدن یخچال

اگر دمپر خراب شود و دریچه دمپر به صورت دائمی بسته شود، هوای سرد از فریزر به یخچال منتقل نمی‌گردد. در این صورت است که فریزر سرد است و سیستم خنک کننده کار خود را به درستی انجام می‌دهد اما یخچال سرد نمی‌شود. البته گرم شدن یخچال می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که یکی از آن‌ها خرابی دمپر یخچال است.

۳. سرمای بیش از حد یخچال

اگر دریچه دمپر یخچال باز باشد، هوای سرد فریزر به طور مداوم به یخچال وارد شده و دمای یخچال بیش از مقدار تعیین شده کاهش پیدا می‌کند. البته باید گفت مشکل سرد شدن بیش از حد یخچال می‌تواند دلایل دیگری مانند خرابی ترموستات داشته باشد.

 

دریچه دمپر یخچال سامسونگ G26

نحوه تست دمپر یخچال

اگر فریزر به طور صحیح کار می‌کند اما یخچال گرم است، می‌توانید با طی مراحل زیر دمپر یخچال خود را تست کنید:

  1.  ابتدا درب یخچال را باز کنید و شاسی لامپ یخچال را با دست نگه دارید.
  2. کمی صبر کنید تا دمای یخچال بالا برود و یخچال گرم شود. در این صورت ترموستات یا بورد دستور روشن شدن کمپرسور را صادر می‌کنند و کمپرسور شروع به کار می‌کند.
  3.  حال ورود جریان هوای سرد از دریچه دمپر را با دست تست کنید. آیا هوای سرد از فریزر وارد یخچال می‌شود؟
  4. اگر جریان هوای سرد را احساس نمی‌کنید ولی فریزر به درستی کار می‌کند یعنی دمپر خراب است. اما اگر فریزر هم سرما نداشته باشد، مشکل از جای دیگری‌ می‌باشد.
تست و تعمیر دمپر یخچال

تعمیر دمپر یخچال فریزر

در 6 قدم که در این قسمت توضیح داده شده است، می‌توان جهت نصب مجدد دمپر اقدام نمود.

قدم اول: خالی کردن محیط اطراف دمپر

در ابتدا باید محیط اطراف دمپر را خالی کنید تا به طور راحت‌تری بتوان به دمپر دسترسی داشت.

قدم دوم: برداشتن درپوش دمپر یخچال

در مرحله دوم یک درپوش یا پنل وجود دارد که با برداشتن آن می‌توان دمپر و لامپ را مشاهده نمود. برخی از این پنل‌ها با استفاده از دستگیره و برخی دیگر با پیچ محکم شده‌اند که برای باز کردن آن‌ها باید از یک پیچ گوشتی استفاده کرد.

قدم سوم: بررسی کردن داخل درپوش

داخل محفظه دمپر یخچال  را با دقت بررسی کنید تا جسمی مانند تسمه یا فوم‌ها بین پره‌های موتور گیر نکرده باشد. وجود این اشیا می‌تواند میزان هوای در حال گردش درون یخچال را با مشکل مواجه کند.

قدم چهارم: درآوردن دمپر قدیمی

در این مرحله باید موتور قدیمی دمپر را در بیاورید و در یک پاکت قرار دهید.

قدم پنجم: تعویض دمپر

بعد از اینکه دمپر یخچال را باز کردید، باید دمپر نو را روی دنده قبلی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که موتور دمپر و پره‌ها سرجای خود  قرار گرفته باشند. با استفاده از انگشتان خود آن را بچرخانید تا دمپر در سرجای خود  قرار بگیرد. اگر دمپر درست نصب نشده باشد، برای قسمت خنک کننده یخچال مشکلات دیگری رخ می‌دهد.

قدم ششم: بررسی کردن مراحل اتمام کار

در این مرحله باید درپوش را دوباره در جای خود قرار دهید و دمای یخچال را نیز در حالت نرمال قرار دهید.

برای اینکه اطمینان پیدا کنید که دمای یخچال خنک باشد و آن سرمای لازم را دارد، مواد غذایی درون یخچال را می‌توان بعد از گذشت چند ساعت تست کرد.

خرید دمپر یخچال

خرید دمپر یخچال

برای خرید دمپر قبل از اینکه به فروشگاه مراجعه کنید، باید مدل یخچال و سال تولید آن را یادداشت کنید. باید از برچسب اطلاعات که معمولا در پشت یخچال یا داخل آن قرار دارد عکس بگیرید و آن را به فروشنده نشان دهید و اطمینان حاصل کنید دمپر خریداری شده کاملا با نمونه قبلی مطابق باشد. دمپر معمولا به همراه یک دفترچه راهنما به شما داده می‌شود. اگر خودتان بخواهید کار تعمیر یا تعویض این قطعه را انجام دهید می‌توانید از این دفترچه ‌راهنما استفاده کنید. اما در صورتی که با  کارهای فنی  آشنایی ندارید توصیه می‌شود از تعمیرکاران باتجربه کمک بگیرید.

فروش عمده قطعات و لوازم یدکی یخچال فریزر

پیشنهاد برای دیدن محصولات مرتبط

قطعات و لوازم یدکی یخچال سانی

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *