آبسردکن و رایج ترین مشکلات آن + قطعات یدکی ابسردکن

آبسردکن و رایج ترین مشکلات آن + قطعات یدکی ابسردکن

دستگاه آبسردکن امروزه تبدیل به یکی از لوازم پرمصرف در مکان‌های عمومی و حتی منازل شده است. این وسیله می‌تواند مشکلات متفاوتی داشته باشد، بنابراین تعمیر دستگاه آبسردکن یکی از مهم‌ترین و تخصصی‌ترین شاخه‌ها در تعمیر لوازم خانگی است و دستکاری و تعمیر آن توسط افراد غیرحرفه‌ای و آماتور باعث آسیب رسیدن و از کار افتادن آن می‌شود.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

آب سرد کن چیست

یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها آبسردکن است که امکان تامین آب آشامیدنی خنک و آب داغ را فراهم می‌کند. این دستگاه بهترین گزینه برای استفاده در مکان‌های عمومی و فروشگاهی است و با توجه به اینکه توسط تولیدکنندگان متنوع تولید می‌شود در چند مدل و ظرفیت‌های متنوع در بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد. در برخی از مدل‌های آن در قسمت پایین دستگاه یخچالی وجود دارد که امکان نگهداری مواد غذایی را فراهم می‌کند.

آبسردکن‌ها با توجه به ظرفیت و قدرت موتور با برق شهری و گاهی هم با برق 3 فاز کار می‌کنند. تمامی دستگاه‌های آبسردکن، مخزن نگهداری آب خنک و آب داغ دارند و ظرفیت مخزن آن‌ها با توجه به قیمت و نوع دستگاه متفاوت است. آبسردکن‌ها به طور کلی در چند مدل تولید می‌شوند:

  • آبسردکن رومیزی یا ایستاده
  • آبسرد کن یخچال‌دار
  • آب سردکن استیل
  • و …

لوازم و قطعات یدکی آبسردکن

آب سرد کن چیست
شکل 1. آب سرد کن چیست

علت آب دادن آبسردکن

علت این مشکل ممکن است به دلیل این باشد که دریچه عقب درب به درستی بسته نشده باشد. یک نوع پیچ ریز نقره‌ای رنگ وجود دارد که برای تخلیه آبی که قبل از حمل‌ونقل در آن بوده، به کار می‌رود. این پیچ باید برای رفع نشتی آب آب‌بندی شود.

ممکن است آبسردکن نشتی نداشته باشد بلکه بین نشت آب از آبسردکن و سینی تخلیه (آبریز) آن دچار اشتباه شوید. سینی تخلیه را بررسی و سپس آن را خالی کنید تا از ریختن آب از آن قسمت به بیرون جلوگیری کنید.

علت سرد نکردن ابسردکن

یکی دیگر از مشکلات این دستگاه‌ها گرم بودن آب درون مخزن است که در سرویس آبسردکن توسط تکنسین‌ها بررسی می شود. در داخل آبسردکن دو مخزن ذخیره وجود دارد که یکی برای آب سرد و دیگری برای آب گرم می‌باشد.

یکی از دلایل اصلی که باعث می‌شود آب خروجی از آبسردکن خنک نباشد، مسدود شدن مسیر گاز کمپرسور است. در این شرایط موتور این دستگاه‌ها به صورت مداوم کار می‌کند تا بتواند آب خروجی را خنک کند. بنابراین اولین کار در این شرایط بررسی کردن مسیر لوله‌های گاز است. از دیگر عواملی که باعث می‌شود آبسردکن آب سرد تولید نکند، خراب بودن کوئل‌ها می‌باشد که باید بررسی شوند.

البته باید توجه کنید که آبسردکن‌ها برای دوباره سرد کردن آب به زمان نیاز دارند. آبسردکن‌ها به‌طور متوسط می‌توانند در حدود ۵/۴ لیتر آب را در یک ساعت خنک کنند.

ترموستات آب سردکن 9-5

علت خارج نشدن آب از شیر آبسردکن

یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلاتی که برای آبسردکن ممکن است رخ دهد مسدود شدن راه آب یا به عبارت دیگر بیرون نیامدن آب از آن در هنگام فشردن اهرم است. این ایراد به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل می‌تواند این باشد که آب شهری به صورت کلی قطع شده است، به همین دلیل این دستگاه نمی‌تواند آب را خارج کند. دلیل دیگر نیز این است که ممکن است به دلیل خرابی فنر اهرم آبسرد کن و یا اینکه قطع شدن ارتباط خروجی با منبع آب باشد.

مشکلات رایج آبسرد کن
شکل 2. مشکلات رایج آبسرد کن

آبی از شیر خروجی آبسردکن خارج نمی شود

یکی دیگر از مشکلات آبسردکن رسوب گرفتگی لوله‌های داخلی و یا معیوب شدن و گرفتگی شیر خروجی است که باعث خارج نشدن آب از آبسردکن می‌گردد. در برخی از مدل‌های آبسردکن وقتی برق قطع شود، آب از شیر خروجی خارج نمی‌گردد . دلیل دیگر نیز می‌تواند قطع بودن آب شهر و یا نبودن آب درون مخزن آبسردکن باشد.

خرید جا لیوانی آبسردکن

گرم نشدن آب در آبسردکن

پشت دستگاه خود را چک کنید کلید کوچکی وجود دارد که در زیر آن آب گرم نوشته شده است. این کلید به صورت ( ۰و۱ ) است، مطمئن شوید که بر روی ۱ قرار دارد، در غیر این‌صورت آبسردکن تنها آبی با دمای محیط  را بیرون می‌دهد. همچنین باید توجه کنید که این مخزن مانند مخزن آب سرد به زمان زیادی برای بازیابی نیاز دارد. در صورتی که با فار دادن این دکمه باز هم قسمت آب گرم کار نکرد، نیاز به تعمیرکار آبسردکن پیدا خواهید کرد.

شکل 3. قطعات و اجزای تشکیل‌دهنده‌ آبسردکن

قطعات و اجزای تشکیل‌دهنده‌ آبسردکن

  • کمپرسور آب سرد کن : کمپرسورهای مختلف با توجه به نوع یخچال و آبسرد کن دارای قدرت‌ها و بازدهی‌های مختلفی هستند. مبردی که در داخل اواپراتور به گاز تبدیل شده است در داخل کمپرسور متراکم شده و به یک گاز پر فشار تبدیل می‌شود.
  • لوله های آبسردکن : یکی دیگر از بخش‌های آبسردکن لوله‌های آن می‌باشند. لوله‌های داخل آبسرد کن از جنس پلیمر می‌باشند و باعث خنک نگه داشتن آب و مقاومت در برابر جذب گرمای محیط توسط آب می‌شود
  • کندانسور: یکی دیگر از قطعات مهم آبسردکن که دارای نقش مهمی در فرآیند خنک سازی است کندانسور می‌باشد. این قطعه کویل‌ها یا لوله‌های مشکی باریکی دارد که به صورت مارپیچی در وسیله‌ای مانند یخچال در پشت آن قرار گرفته‌اند که باعث جذب گرمای آب می‌شوند.  مبرد در داخل کندانسور به مایع تبدیل شده و در داخل کویل‌ها به جریان درمی‌آید.
  • مخزن و بدنه : دو جز دیگر آبسردکن مخزن آبسرد کن و بدنه هستند. به‌طورمعمول مخزن داخلی آبسرد کن از جنس استیل مرغوب است تا بادوام‌تر باشد و رسوبات نتوانند در داخل آن تجمع پیدا کنند. بدنه خارجی آبسردکن نیز دارای نقش مهمی در عملکرد درست آبسردکن است زیرا گاهی آب به داخل دستگاه نفوذ پیدا می‌کند که همین باعث می‌شود دستگاه نیاز به تعمیر داشته باشد.
  • فیلتر تصفیه : فیلتر تصفیه در بعضی از آبسردکن‌های جدید وجود دارد که وظیفه پاکسازی و تصفیه آب را بر عهده دارد.

تمامی بخش‌هایی که نام بردیم، اجزای مهمی هستند که یک آبسرد کن را تشکیل می‌دهند.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *