آب رفتن در موتور جاروبرقی

آب رفتن در موتور جاروبرقی

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد، آب رفتن در موتور جاروبرقی است. شاید برای شما نیز سوال باشد که اصلا آب با جاروبرقی جمع می‌شود یا نه؟ پاسخ کاملا مشخص است؛ خیر. نمی‌توان از جاروبرقی برای پاک کردن انواع لکه‌ها، مایعات، آب و رطوبت استفاده نمود. درواقع طراحی و سیستم جاروبرقی‌های معمولی برای جمع کردن آب مناسب نیست زیرا اگر آب به درون جاروبرقی نفوذ کند، دستگاه می‌سوزد. در این مقاله اقدامات لازم در زمان نفوذ آب داخل جاروبرقی را بیان می‌کنیم.


قیمت قطعات جاروبرقی


آب رفتن در موتور جاروبرقی؛ اصلی‌ترین عامل سوختن موتور

عوامل مختلفی وجود دارد که باعث سوختن موتور دستگاه‌های مختلف می‌شود، اما آب رفتن در داخل وسایل برقی یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد. دلایل دیگری که در سوختن موتور جاروبرقی نقش دارند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • پاره شدن تسمه
  • افزایش بار موتور
  • وجود اشکال در فن موتور
  • وجود نقص در برد جاروبرقی
  • خرابی ترموستات
  • آب رفتن در موتور جاروبرقی
  • سوخته شدن رله یا کثیف شدن کلکتور
  • کار کردن بیش از حد جارو در زمان طولانی و بدون وقفه
  • پر بودن کیسه آشغال، کثیفی فیلتر و انسداد لوله

سوختن موتور دارای نشانه‌هایی مانند استشمام بوی سوختگی، روشن نشدن دستگاه، تولید صدای غیرعادی، ایجاد گرمای زیاد در موتور جاروبرقی  و کاهش قدرت مکش می‌باشد. اگر موتور کاملا سوخته شده باشد و دستگاه به برق وصل شود روشن نخواهد شد؛ زیرا بسیاری از پیچک‌های تعویض موتور جاروبرقی و پیچک‌های قطب‌ها به‌طور کامل سوخته‌اند. سوختن کامل موتور عمدتا بعد از مرحله نیم‌سوز شدن رخ می‌دهد. موتور‌هایی که نیم‌سوز هستند نمی‌توانند با قدرت بالا کار ‌کنند و همین کار کردن در قدرت پایین باعث می‌شود پیچک‌های بیشتری آسیب ببینند. در این شرایط ارتباط سری اجزا موتور با یکدیگر قطع می‌شود و موتور کاملا می‌سوزد.

نشانه‌های اب رفتن در موتور جاروبرقی

گاهی اوقات از جارویی استفاده می‌کنید کنید که چند نفر دیگر نیز از آن استفاده کرده‌اند و شک دارید که آیا به هنگام استفاده نفر قبلی از جاروبرقی، آب داخل آن رفته است یا نه. در چنین شرایطی می‌توانید به نشانه‌های آن دقت کنید که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • جرقه زدن جاروبرقی
  • داغ شدن بدنه جاروبرقی
  • به مشام رسیدن بوی سوختگی از جاروبرقی
  • خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی
  • مکش نداشتن جاروبرقی
  • سر و صدای بیش از اندازه موتور جاروبرقی

انواع کیسه و پاکت جاروبرقی


پیامدها و خطرات خیس شدن موتور جاروبرقی

اگر در موتور جاروبرقی آب نفوذ کند باعث می‌شود مشکلاتی برای دستگاه رخ دهود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • خطر برق گرفتگی: اگر در جاروبرقی آب نفوذ کند ممکن است سیم‌ها اتصالی پیدا کنند و خطر برق‌ گرفتگی را بالا ببرند.
  • وارد شدن آسیب‌های جدی به دستگاه: اگر با استفاده از جاروبرقی آب را جمع کنید احتمال دارد آب به قطعات دستگاه نفوذ پیدا کند و باعث آسیب رسیدن به آن‌ها شود.
  • سوختن موتور جارو برقی: اگر موتور جاروبرقی خیس شود، باعث سوختگی آن می‌شود؛ پس اگر بوی سوختگی احساس کردید، احتمالا موتور دچار عیب، نقص یا سوختگی شده است.

جاروبرقی دارای عمر متوسط حدود ۸ تا ۱۲ سال می‌باشد که بعد از گذشت این زمان ممکن است دستگاه دچار مشکل شود. بااین‌وجود نباید با جاروبرقی آب را جمع کرد زیرا کشیدن آب با جاروبرقی باعث سوختن موتور و کاهش عمر دستگاه خواهد شد.

اگر آب وارد جاروبرقی شود باید چه کار کنیم؟

بعد از اینکه متوجه شدید آب به درون جاروبرقی رفته است، بهترین و سریع‌ترین کار این است که دستگاه را به سرعت خاموش کنید. پس دوشاخه آن را از برق بکشید و درب آن را باز  و کیسه را خارج کنید. سپس باید فیلترها و لوله را جدا کنید. هرگز تا مشخص نشدن و رفع مشکل به وجود آمده دستگاه را روشن نکنید. اگر تجربه‌ای در زمینه تعمیرات جاروبرقی ندارید بهتر است با یک تکنسین در زمینه تعمیرات جاروبرقی تماس بگیرید و برای تعمیر آن اقدام کنید. اگر موتور نیم‌سوز شده باشد، تعمیر یا تعویض آن توسط تعمیرکار انجام می‌شود‌.


قیمت انواع شیلنگ خرطومی جاروبرقی


آیا بعد از گذشت چند روز می توان دستگاه را روشن کرد؟

اگر آب به موتور جاروبرقی شما وارد شود و حتی از این مشکل مدت زیادی گذشته است و نگران هستید و می‌ترسید که دستگاه را روشن کنید و مجددا از آن استفاده کنید، بهتر است دستگاه را به یک مرکز تعمیرات معتبر نشان دهید تا خیالتان بابت استفاده از آن راحت شود. اما در کل توصیه ما این است که حداقل به مدت یک هفته دستگاه را روشن نکنید و بگذارید که دستگاه کاملا خشک شود. البته در نظر داشته باشید که آخرین قسمتی که ممکن است آب به آن برسد موتور است. اگر آب به دستگاه وارد شود ابتدا وارد کیسه زباله که پر از گرد و خاک است می‌شود، پس قبل از این که آب بتواند به درون موتور برسد باید دستگاه را خاموش کنید و یک هفته نیز آن را روشن نکنید. باز هم توصیه می‌کنیم که بهتر است که دستگاه شما توسط تکنسین چک شود زیرا باید سالم بودن و خشک بودن آن بررسی شود. برای بررسی موتور باید از یک سری ابزار تخصصی استفاده ‌شود تا این اطمینان حاصل شود. در غیر این صورت ممکن است در موتور رطوبت وجود داشته باشد و بسوزد.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *