آشنایی با برد پنکه و دلایل خرابی آن

آشنایی با برد پنکه و دلایل خرابی آن

پنکه یک فن مکانیکی می‌باشد که برای خنک کردن مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. پنکه‌ها پره‌های اریب دارند که وقتی می‌چرخند، هوا را به گردش درآورده و آن را خنک می‌کنند. البته پنکه‌های بدون پره نیز وجود دارند که با مکش هوا و پس دادن آن کار می‌کنند. برخی از پنکه‌ها دارای قطعه‌ای به نام ریموت هستند که این ریموت با برد الکترونیک کار می‌کند و وظیفه آن کنترل دستگاه است اما برخی دیگر با کمک صفحه کلید کار می‌کنند.
پنکه‌هایی که دارای ریموت و در نتیجه برد الکترونیک می‌باشند، می‌توانند از راه دور خاموش یا روشن شوند، سرعت تنظیم بادشان کنترل شود و همچنین به صورت خودکار خاموش یا روشن شوند. امروزه اکثر پنکه‌های موجود در بازار در این دسته قرار دارند. با ما همراه باشید تا شما را با قطعه برد الکترونیکی پنکه بیشتر آشنا کنیم.


قیمت قطعات پنکه


اجزای مختلف پنکه

موتور که معمولا از نوع تک فاز است و دارای قطعاتی مثل روتور ففسی، خازن دائم و سیم پیچ کمکی می‌باشد.

  • پره‌های خنک کننده
  • شبکه سیمی یا محافظ
  • صفحه کلید
  • تایمر
  • برد الکترونیکی
  • و …

برد پنکه چیست؟

برد الکترونیک یکی از قطعات مهمی است که به کمک آن می‌توان کنترل موتور الکتریکی پنکه و فرمان دادن به آن را بر عهده داشت. در مدل‌های جدید پنکه از برد الکترونیکی در دستگاه استفاده می‌شود، یعنی صفحه کلید برداشته شده و برد الکترونیکی در مدار قرار گرفته است. این کار به دلایل مختلفی انجام گرفته است اما یکی از اصلی‌ترین دلایل آن این است که می‌توان با کمک میکروسوئیچ کنترل دستگاه را در دست داشت. از دیگر دلایلی که از برد الکترونیکی در پنکه استفاده می‌شود، این است که می‌توان در آن تایمر دیجیتالی قرار داد و همچنین به کمک ریموت دستگاه می‌توان به آن فرمان داد و فعالیت مورد نظر را به دستگاه اعمال کرد. در این قطعه یک آی سی میکرو وجود دارد، که کارخانه سازنده آن رابا برنامه ریزی مخصوص تعبیه کرده است. چراغ‌هایی نیز وجود دارد که نشان دهنده نوع فعالیت پنکه می‌باشد.
این قطعه ممکن است به سرعت دچار خرابی شود. در صورت بروز مشکل برای برد پنکه باید به فروشگاهی که فروش برد پنکه را انجام می‌دهد مراجعه کنید، می‌توانید این کار را از طریق خرید آنلاین از فروشگاه قائم یدک که در زمینه فروش انواع قطعات لوازم برقی مانند قطعات پنکه فعالیت دارد انجام دهید.

علل خرابی برد پنکه

خرابی برد پنکه ممکن است باعث افزایش صدا، کاهش کارایی و در نتیجه از کار افتادن کامل پنکه شود. در این بخش می‌خواهیم علل خرابی برد پنکه و روش‌های پیشگیری از خرابی آن را شرح دهیم.

علل خرابی برد پنکه، از آنجا که ممکن است در محیط‌های مختلفی استفاده شود، می‌تواند متفاوت باشد. اگر برای پنکه، از محافظ پنکه یعنی پریزهای محافظ استفاده کنید، می‌توانید خرابی‌های موجود در برد پنکه و دیگر قطعات پنکه را کاهش دهید. به طور کلی خرابی‌های به وجود آمده در برد پنکه، می‌تواند به دلایل زیر باشد:

مشکلات برق

مشکلاتی مانند نوسان برق، قطع و وصل شدن برق، کاهش یا افزایش ولتاژ و دیگر موارد مشابه می‌تواند باعث خراب شدن برد الکترونیکی پنکه شود. البته می‌توانید با کمک محافظ پنکه یا همان محافظ پریز این مشکلات را کاهش دهید. در این مورد به نکات زیر دقت کنید و سعی کنید آن‌ها را برطرف نمایید:

  • اگر دو شاخه پنکه را در حین کار کردن و وقتی که دستگاه روشن است از پریز برق بکشید، ممکن است که به برد پنکه صدمه وارد کنید.
  • دقت کنید که دو شاخه پنکه در داخل پریز شل نباشد، زیرا این کار باعث قطع و وصل شدن برق می‌شود که به برد پنکه آسیب وارد می‌کند.
  • ممکن است سیم پنکه، در داخل عایق دچار قطعی شده باشد و همین قطع و وصل شدن برق باعث آسیب رسیدن به برد پنکه شود.

رطوبت زیاد

اگر در مکانی که پنکه را قرار داده‌اید رطوبت زیادی وجود داشته باشد، این رطوبت به داخل دستگاه نفوذ می‌کند و باعث آسیب رسیدن به المان‌های برد پنکه می‌شود.

خرابی موتور

مشکلات مختلفی که در موتور دستگاه نیز وجود داشته باشد، می‌تواند باعث خراب شدن برد پنکه شود.


جهت خرید عمده و آسان تر روی لیست قیمت قطعات یدکی پنکه کلیک کنید.


 

 

مستهلک شدن برد پنکه به دلیل استفاده بیش از حد

اگر به طور بیش از حد و یکسره برای طولانی مدت از پنکه استفاده کنید، باعث می‌شود که قطعات آن استهلاک زیادی مصرف کنند و برد پنکه نیز فرسوده شود. اگر قطعات دچار خرابی شوند با تهیه قطعه مورد نظر می‌توانید آن را تعمیر کنید. البته در مواردی ممکن است به دلیل نایاب بودن قطعه مثل آی سی نمی‌توان حتی آن را تعمیر کرد.

گرد و غبار

اگر گرد و غبار  به درون دستگاه نفوذ کند، باعث مسدود شدن سیستم خنک کننده شده و باعث گرم شدن بیش از حد دستگاه می‌شود و همین گرم شدن و دمای بالا می‌تواند برد پنکه را از کار بیندازد.

برخی دیگر از مشکلات نیز وجود دارند که در خرابی برد پنکه موثرند، مثلا:

  • اشکال موتور
  • قرار دادن نامناسب پنکه بر روی سطح ناصاف
  • گیر کردن پرده و یا هر نوع پارچه‌ای در پره‌های پنکه
  • زمانی که پنکه بر روی حالت چرخان به چپ و راست باشد، به دیوار گیر کند.
  • لنگ بودن پروانه
  • و …

خرید و قیمت برد پنکه

برای خرید انواع قطعات پنکه ممکن است شما به مشکل بر بخورید و نتوانید قطعه مورد نظر خود را پیدا کنید. یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای خرید انواع قطعات مورد نظر خود، خرید اینترنتی از فروشگاه قائم یدک می‌باشد. در فروشگاه قائم یدک می‌توانید قطعات مختلف پنکه مانند نیم تنه پنکه، برد وکلید پنکه را تهیه کنید. برای اطلاع از قیمت برد پنکه ایستاده و دیگر انواع پنکه می‌توانید به صفحه محصولات ما مراجعه نمایید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *