اجزای پنکه رومیزی

اجزای پنکه رومیزی

یکی از وسایل محبوب که در روزهای گرم تابستان می‌توان وجود آن را یک نیاز اساسی دانست، پنکه است. این وسیله بیشتر در مناطقی که رطوبت هوا بالا باشد و امکان استفاده از کولر آبی وجود نداشته باشد، کاربرد دارد. پنکه دارای انواع مختلفی مانند پنکه سقفی، رومیزی، پرتابل می‌باشد. حوزه خنک کنندگی پنکه سقفی محدود است و این باعث می‌شود که در عملکرد و استفاده از آن محدودیت داشته باشیم. اما پنکه رومیزی قابل حمل است و در مکان‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. پنکه های رومیزی برای ایجاد جریان باد ملایم از بالای میز به سمت مصرف کننده طراحی شده اند. این نوع پنکه‌ها دارای موتور آسنکرون و سیم پیچی متفاوتی می‌باشند. اساس چرخش روتور در پنکه ایجاد دو میدان مغناطیسی است. هر یک از این میدان‌ها با عبور جریان الکتریکی در سیم پیچ‌های مربوط می‌باشند. در این مطلب می‌خواهیم شما را با پنکه رومیزی و اجزای آن آشنا کنیم.


قیمت قطعات پنکه رومیزی 


پنکه رومیزی خانگی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، پنکه رومیزی برای ایجاد جریان باد ملایم از بالای میز به طرف مصرف کننده طراحی شده است. این پنکه‌ها دارای یک موتور تک فاز یا کوچک قابل کارکرد انواع باتری به‌عنوان قطعه اصلی استفاده می‌کنند. نیروی موردنیاز برای چرخش اولیه فن توسط یک خازن تسهیل‌کننده  تامین می‌شود. خازن در واقع یک نیروگاه است که برای راه اندازی موتور فن استفاده می‌شود. با عبور جریان از طریق موتور یک میدان مغناطیسی به وجود می‌آید، که این میدان مغناطیسی باعث می‌شود موتور بتواند پره‌های فن را به چرخش درآورد. پنکه‌های رومیزی با ابعاد کوچک خود باد ملایمی را ایجاد می‌کنند که برای استفاده بر روی میز کار و فواصل نزدیک به مصرف کننده کمک می‌کنند. این پنکه‌ها دارای دو یا سه سرعت می‌باشند.

پنکه رومیزی

اجزای پنکه رومیزی 

اجزای مهم و اصلی یک پنکه رومیزی شامل موارد زیر می‌باشد.

  • موتور
  • صفحه کلید
  • تایمر
  • نگهدارنده پروانه
  • وزنه تعادل
  • شبکه محافظ
  • پایه پنکه
  • پروانه خنک کننده
  • لامپ خبر

 

موتور پنکه رومیزی

در قسمت‌های قبل اصول کارکرد موتور را بیان کردیم. اما باید توجه کنید که این رویه در هر یک از موتورهای فن تولید شده توسط برندهای مختلف منحصر به فرد می‌باشند.

موتور پنکه رومیزی

صفحه کلید پنکه رومیزی

برق با استفاده از کلیدهای پنکه به سیم پیچ‌های استاتور می‌رسد و تحت تاثیر هر یک از پیچک‌های نام برده، روتور با یک سرعت خاص به چرخش درمی‌آید. صفحه کلید متشکل از سه کلید یک پل و یک شستی قطع می‌باشد که اگر آن را فشار دهید، هر کدام از کلیدهای تک پل که وصل باشند قطع خواهند شد.

اجزای پنکه رومیزی
 

تایمر پنکه رومیزی

با کمک تایمر پنکه می‌توان زمان کار کرد دستگاه را کنترل کرد. تایمر یک کلید اتومات زمان سنج است که در وسایل خانگی کاربردهای متفاوتی دارد و در انواع مختلف موتوری، الکترونیکی، مکانیکی و بادی نیز وجود دارند. تایمر پنکه رومیزی غالبا از نوع مکانیکی می‌باشد. وقتی ولوم در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده می‌شود، یک فنر تسمه‌ای جمع می‌شود و وقتی می‌خواهد به حالت اولیه خود برگردد نیاز به یک زمان معین دارد که این زمان مشخص کننده مدت کارکرد پنکه می‌باشد و بعد از اینکه فنر به وضعیت عادی خود برگشت کلید تایمر قطع خواهد شد و باعث توقف چرخش پروانه پنکه می‌گردد.

نگهدارنده پروانه پنکه رومیزی

با کمک این قطعه که از جنس پلاستیک است پروانه می‌تواند روی محور روتور قرار بگیرد. جهت چرخش نگهدارنده به منظور قرار گرفتن پروانه در جهت خلاف عقربه‌های ساعت می‌باشد، بنابراین پروانه به چرخش درمی‌آید و باعث می‌شود نگهدارنده سفت‌تر شود و به راحتی قابل باز شدن نباشد.

وزنه تعادل موتور

برخی از پنکه‌ها سبک و با سرعت بالا طراحی می‌شود بنابراین نیاز است که در دورهای بالا ارتعاش موتور کنترل شود. برای این منظور بر روی پوسته موتور وزنه تعادل قرار می‌گیرد.

شبکه محافظ پروانه

برای اینکه از برخورد دست و یا دیگر اشیا با پروانه پنکه جلوگیری شود، همچنین اطفال نیز از خطر برخورد با پروانه در امان بمانند یک شبکه محافظ در مقابل پروانه قرار گرفته است.


اجزای پنکه سقفی


شبکه محافظ پنکه رومیزی

پایه پنکه رومیزی

پایه با استفاده از روش تزریق و از جنس پلاستیک ساخته می‌شود. موتور پنکه رومیزی با استفاده از مهره گردنی به پایه وصل می‌شود. پایه محل  قرار گرفتن صفحه کلید، تایمر و لامپ خبر می‌باشد. همچنین سیم بندی پنکه نیز در این بخش قرار گرفته است.

پایه پنکه رومیزی

پروانه خنک کننده پنکه رومیزی

پروانه پنکه از جنس پلاستیک ساخته می‌شود تا دارای وزن کمی باشد و موتور به راحتی بتواند آن را به چرخش در آورد. طراحی و ساخت پروانه دقت بالایی نیاز دارد، اگر پروانه به درستی طراحی نشود وقتی که چرخش آن شروع می‌شود و با سرعت بالای ۱۰۰۰ دور در دقیقه باعث لنگر می‌شود و پایه پنکه دچار حرکت شدیدی می‌شود که قابل کنترل نیست. در این‌صورت به جای تعمیر پنکه نیاز است که پروانه تعویض شود. همچنین اگر یکی از پره‌های پروانه نیز دچار شکستگی شود مشکل رخ می‌دهد و لازم است که آن را تعویض نمایید.

لامپ خبر

از لامپ خبر برای مشخص شدن زمان کار استفاده می‌شود. البته این مورد بستگی به نحوه اتصال لامپ در مدار نیز دارد. در پنکه‌های قدیمی لامپ خبر به‌صورت سری با سیم پیچ اصلی بسته می‌شود، که اگر هر یک از کلید‌های پنکه فشرده شود از آنجا که ولتاژ سیم پیچ اصلی دچار تغییر می‌شود، نور لامپ نیز تغییر می‌کند. اما امروزه در پنکه‌ها لامپ به پ‌صورت مستقل به یک کلید وصل می‌شود که با فشار آن لامپ می‌تواند روشن یا خاموش شود. البته در برخی موارد هم لامپ به‌صورت مستقیم به فاز و نول اصلی دستگاه وصل می‌شود که وقتی دوشاخه به پریز برق زده می‌شود، لامپ خبر روشن می‌شود و رسیدن برق به دستگاه را بیان می‌کند.

مدار الکتریکی پنکه رومیزی

مدار الکتریکی در پنکه های رومیزی بسیار ساده و شبیه به هم می باشد مدار الکتریکی یک پنکه رو میزی به تایمر مجهز می‌باشد. لازم به ذکر است که موتور پنکه رومیزی سه دور تند، متوسط و کم دارد که با کمک یک صفحه کلید با چهار دکمه می‌توان آن را بهره‌برداری کرد و دورهای مختلف آن را تولید نمود. این چهار دکمه، یکی از آن‌ها برای قطع و سه دکمه دیگر برای دورهای مختلف می‌باشد. کلیدها با استفاده از مکانیزم سیم‌بندی کم‌کن دور سرعت موتور را می‌توانند کنترل کنند.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *