اطلاعاتی درمورد آبگرمکن های خورشیدی

اطلاعاتی درمورد آبگرمکن های خورشیدی

آبگرمکن خورشیدی چیست؟ آیا با سیستم و عملکرد آن آشنایی دارید؟ در این مطلب از قائم یدک قصد داریم شما را با آبگرمکن خورشیدی و نحوه کار آن آشنا کنیم. این نوع آبگرمکن یک ابزار موثر برای استفاده درست از انرژی خورشیدی می‌باشد. از آبگرمکن خورشیدی برای تأمین آب گرم مورد مصرف در منازل و بخش‌های صنعتی استفاده می‌شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با آبگرمکن خورشیدی و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم.

آبگرمکن خورشیدی: وسیله ای برای بهره مندی از انرژی‌های نو

از آنجایی که پیشرفت علم و گسترش فناوری‌های گوناگون، استفاده از منابع تجدید ناپذیر و سوخت‌های فسیلی را که باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند با نگرانی‌ها و مشکلاتی روبرو کرده است. برای اینکه بتوان این مشکل را برطرف نمود باید به دنبال انرژی‌های نو و جایگزین برای سوخت‌های فسیلی بود.

یکی از منابع پایان ناپذیر و در دسترس انرژی خورشیدی می‌باشد. انرژی خورشیدی را می‌توان به آسانی ذخیره نمود و یک منبع مناسب برای برآورده کردن نیازهای بشر است زیرا انرژی خورشیدی بزرگ‌ترین منبع انرژی جهان می‌باشد. یکی از راه‌های استفاده از انرژی خورشیدی، استفاده از آبگرمکن خورشیدی است. آب‌گرم‌کن خورشیدی دستگاهی است که با جذب انرژی خورشیدی آبگرم مورد نیاز را تامین میکند. استفاده از انرژی خورشیدی جهت گرم نمودن آب به جهت رایگان بودن این منبع عظیم انرژی، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

معرفی آبگرمکن های خورشیدی و آشنایی با بخش های مختلف آن

آبگرمکن خورشیدی (انرژی خورشیدی) دستگاهی است که انرژی مورد نیاز خود برای کار کردن را از خورشید می‌گیرد و با استفاده از آن آب را گرم می‌کند. دو نوع سیستم گرمایشی در آبگرمکن  خورشیدی وجود دارد. این دو سیستم بر اساس نوع سیال یا هوا عمل می‌کنند. آبگرمکن خورشیدی بخشی بنام کلکتور یا جمع کننده دارد که می‌تواند انرژی گرمایشی را در این قسمت ذخیره کند. در سیستم سیال، نوعی سیال ضد یخ در بخش جمع کننده جریان پیدا می‌کند و در سیستم هوایی آبگرمکن، دما هوا در بخش جمع کننده بالا می‌رود و گرما را انتقال می‌دهد. جمع کننده یا کلکتور آبگرمکن خورشیدی خود دارای دو است:

  • جمع کننده‌های تخت
  • جمع کننده‌های تخت خلا

دستگاه آبگرمکن خورشیدی دارای قسمت‌های زیر است:

  • یک صفحه حرارتی (جمع کننده نور خورشید)، که در پشت بام کار قرار می‌گیرد.
  • یک منبع برای ذخیره آب گرم؛
  • لوازم فرعی مانند پمپ چرخان، که انرژی خورشیدی را از جمع کننده می‌گیرد و به منبع آب گرم می‌فرستد، همچنین یک تنظیم کننده میزان حرارت نیز دارد.

کابردهای آبگرمکن خورشیدی

  • استفاده در منازل
  • استفاده در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و تجاری
  • خوابگاه‌ها
  • هتل‌ها
  • و سایر مکان‌ها

مزایای استفاده از آبگرمکن خورشیدی

استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی مزایای فراوانی دارد. یکی از این مزایا این است که دمای سطح جمع کننده‌ها دارای قابلیت افزایش تا حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد می‌باشد. از مزایای دیگر آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کاهش هزینه
  • مناسب برای محیط زیست
  • دسترسی آسان
  • بی خطر بودن
  • بی پایان بودن منبع انرژی
  • حفظ بیشتر منابع فسیلی

معایب آبگرمکن‌های خورشیدی و راه حل آن

در کل آبگرمکن‌های خورشیدی جدا از آن که از لحاظ کارکرد انواع متفاوتی داشته باشند، کار اصلیشان گرم کردن آب با استفاده از انرژی خورشیدی است. با اینکه آبگرمکن‌های خورشیدی کارایی خوبی برای فصول گرم نشان داده‌اند اما در تمامی کشورها استقبال بالایی نداشته‌اند.

از مشکلات عمده این نوع آبگرمکن‌ها عدم کارایی آن‌ها در زمستان است. زیرا این آبگرمکن‌ها در فصل سرما استفده بیشتری دارند و به منبع دیگری به عنوان سیستم پشتیبان نیاز دارند. اما امروزه پپیشرفت تکنولوژی مشکلاتی از این قبیل را حل کرده است  تا استفاده از آبگرمکن خورشیدی به یکی از بهترین روش‌ها برای گرم کردن حتی در فصول سرد شود. شما با انتخاب بهترین نوع آبگرمکن خورشیدی می‌توانید در مصرف انرژی و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

تقسیم بندی آبگرمکن خورشیدی بر اساس عملکرد

🌻 سیستم‌های آبگرمکن خورشیدی دارای تقسیم بندی‌های مختلفی می‌باشند که عبارتند از:

آبگرمکن خورشیدی پمپ دار تحت فشار

این نوعآبگرمکن خورشیدی سیستمی بسته دارد و از آن در داخل موتور خانه استفاده می‌شود. در این نوع آبگرمکن برای جلوگیری از یخ زدن از ضد یخ استفاده می‌شود.

آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی

در آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی، برای جابه‌جایی آب پمپی وجود ندارد بلکه جابه‌جایی آب با کمک انرژی خورشید انجام می‌شود.

آبگرمکن خورشیدی برگشتی ثقلی

در این نوع آبگرمکن، یک بخش وظیفه دارد انرژی خورشیدی را دریافت کند و با استفاده از یک مبدل حرارتی، آب درون مخزن را گرم کند.

تقسیم بندی آبگرمکن‌های خورشیدی بر اساس نوع تماس بین دو سیال

آبگرمکن‌های خورشیدی بر اساس نوع تماس بین دو سیال به انواع:

  • آبگرمکن جریان مستقیم یا باز
  • آبگرمکن جریان غیر مستقیم یا بسته

تقسیم می‌شوند.

طرز نگهداری از آبگرمکن‌های خورشیدی

برای نگهداری و جلوگیری از آسیب به آبگرمکن‌های خورشیدی لازم است موارد زیر به‌صورت منظم چک شود:

  • تمیز کردن گرد و غبار جمع کننده‌ها به شکل منظم
  • اطمینان و تست و بررسی محکم بودن پیچ و مهره‌های جمع کننده‌ها
  • اطمینان از عملکرد مناسب پمپ

عملکرد آبگرمکن خورشیدی در روزهای بارانی به چه صورت است؟

بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که سیستم‌های خورشیدی در روزهای ابری یا بارانی کار نکنند. اما این اشتباه است زیرا سیستم آبگرمکن خورشیدی به صورتی است که حتی اگر تشعشع خورشید در جو پخش نشود، می‌تواند کار کند (کمتر از یک یا دو روز).

همچنین آبگرمکن خورشیدی  را می‌توان با یک سیستم الکتریکی ادغام کرد تا در چنین روزهایی پشتیبانی شود. در این سیستم اگر دمای آب سیستم خورشیدی به زیر 40 درجه سانتیگراد برسد، سیستم برق روشن می‌شود. اگر در خانه آبگرمکن برقی دارید، سیستم خورشیدی به پشتیبان‌گیری الکتریکی نیاز ندارد اما اگر آبگرمکن ندارید، می‌توانید یک نسخه پشتیبان برقی نصب کنید. این دو سیستم را می‌توان جدا نگه داشت و تنها در صورت لزوم از سیستم الکتریکی استفاده نمود.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *