بخاری نفتی و معرفی قطعات آن

بخاری نفتی و معرفی قطعات آن

بخاری نفتی قدیمی‌ترین نوع بخاری می‌باشد به همین دلیل شاید امروز استفاده از آن برای افراد بسیاری افراد جالب باشد یا بخواهند اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند. برای اینکه بدانید اجزای بخاری نفتی چیست و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید، قائم یدک در این مطلب شما را بیشتر با این وسیله و یکی از بهترین نمونه‌های آن که بخاری نفتی آترا است، آشنا می‌کند.

با وجود اینکه امکانات گرمایشی مدرن به وجود آمده‌اند اما باز هم بخاری‌ها به عنوان وسایل گرمایشی در بسیاری از منازل و اماکن کاربرد دارند. این که از کدام نوع بخاری نفتی، گازی و یا بخاري نفتي برقي استفاده کنیم، بستگی به اقلیم و امکانات سوخت رسانی منطقه شما دارد.

مشاهده قیمت و قطعات یدکی بخاری

اجزا و قطعات بخاری نفتی چیست؟

اصلی‌ترین بخش‌های لازم برای اینکه یک بخاری نفتی به درستی کار کند، شامل یک مخزن نفت، درجه یا نشانگر میزان نفت موجود در مخزن، فتیله کتانی یا پنبه‌ای، محفظه شعله و محفظه یا جداره محافظ خارجی است.

مخزن نفت

این مخزن مانند دیگر بخش‌های بخاری نفتی از جنس فلز و نسوز می‌باشد. گنجایش مخزن نفت به اندازه خود بخاری نفتی وابسته است و باید با آن تناسب داشته باشد. این مخزن ممکن است در کنار بخاری یا در بخش زیرین آن قرار داشته باشد اما در هر جایی که باشد باید فاصله لازم را از شعله داشته باشد.

درجه و نشان‌گر سوخت

در بخاری‌های نفتی مخازن نفت عموما شفاف نیستند و به دلیل اینکه داخل مخزن نیز تاریک می‌باشد تشخیص مقدار نفت موجود در مخزن دشوار است. برای اینکه از میزان سوخت بخاری نفتی را ببینیم و بتوانیم آن را شارژ کنیم، یک درجه که به شکل عقربه است، روی مخزن نصب شده است که نشان دهنده میزان نفت است.

فتیله بخاری نفتی

این یک قطعه کوچک، نرم و لطیف اما مهم است که به عنوان رابطی بین مخزن و محفظه شعله عمل کرده و سوخت را جذب می‌کند تا بتواند در محفظه شعله روشن شود. بعد از اینکه مدتی مدتی از فیتیله استفاده نمودید، تمام می‌شود و نیایز به تعویض آن خواهید داشت.

محفظه شعله

برای محافظت از شعله به یک محفظه مخصوص نیاز می‌باشد. این محفظه باید از یک فلز مقاوم ساخته شود که در مقابل شعله مستقیم دچار آسیب نشود.

محفظه خارجی

برای اینکه بتوان ایمنی بیشتری ایجاد کرد و با محفظه شعله که بسیار داغ است راه تماسی وجود نداشته باشد، یک محفظه یا جداره خارجی باید وجود داشته باشد. طراحی بعضی از این محفظه‌ها به‌گونه‌ای است که شبیه به یک باکس هستند و بعضی دیگر نیز شبیه به یک قفسه که متشکل از چند میله هستند می‌باشند.

برخی مدل‌های قدیمی بخاری نفتی دارای ابعاد بزرگی بودند و مخزن سوخت آن‌ها دارای گنجایشی برابر با 5 یا 10 لیتر بود. مخزن شعله‌شان نیز 80 -100 سانتی‌متر مرتفع بود. در دهه‌های گذشته این بخاری‌ها اصلی‌ترین و رایج‌ترین وسیله گرمایشی مورد استفاده در منازل بودند و در برخی مناطق یا اماکن که گازرسانی شهری ندارند، استفاده می‌شوند. برخی نمونه‌های امروزی مانند بخاری نفتی آترا دارای ابعاد کوچکی هستند و به راحتی قابل جابه‌جایی هستند.

بخاری نفتی دودکش دار و بدون دودکش

حتما شما نیز این سوال را تا به حال از خود پرسیده‌اید که بخاري نفتي بدون دودكش چیست؟ برخی از انواع بخاری نفت سوز به ویژه همان مدل‌های بزرگی که درموردشان صحبت کردیم، دودکش داشتند و به همین دلیل تنها باید در مکانی نصب می‌شدند که لوله بخاری وجود داشته باشد. علاوه بر این در این نوع بخاری‌ها، دود بخاری از مخزن شعله به کمک دودکش به این منفذ خروجی منتقل می‌شد تا از مکان خارج شود.

برخی دیگر از انواع بخاری نفتی که اکثرا چراغ نفتی نامیده می‌شوند، وسایل گرمایشی بدون دودکشی هستند که دارای ابعاد کوچکی هستند، مخزنشان در قسمت پایه چراغ قرار دارد و دستگیره‌ای نیز برای حمل دارند که طرز کار چراغ نفتی را آسان‌تر می‌کنند. بخاری نفتی آترا از همین نوع بخاری نفتی بدون دودکش می‌باشد؛ به همین دلیل قابلیت انتقال به هر جایی را دارد، حتی در مسافرت‌ها نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

طريقه روشن كردن بخاری نفتی

برای نصب و روشن کردن بخاری نفتی دودکش دار ابتدا باید مکان قرارگیری بخاری را مشخص کنید، جایی که دودکش داشته باشد. اما نوع بخاری بدون دودکش مانند بخاری نفتی آترا نیازی به مکان خاصی برای نصب ندارد و می‌توان مستقیما آن را روشن کرد.

قبل از اینکه برای روشن کردن بخاری اقدام کنید دقت نمایید که مخزن تا حداکثر گنجایش خود پر باشد. سپس باید اجازه دهید دقایقی بگذرد تا فتیله، سوخت را جذب کند. اگر محفظه متحرک است کاملا آن بردارید، بالا بودن فتیله را در اندازه مناسبی تنظیم کنید و آن را به کمک فندکی روشن نمایید. بعد از اینکه از روشن شدن کامل و مناسب فتیله اطمینان پیدا کردید، محفظه را به حالت اصلی خود برگردانید و چفت آن را محکم نمایید. اگر محفظه متحرک نیست و برداشته نمی‌شود، مخزن شعله حتما دارای دریچه است پس دریچه را باز کنید و فتیله را روشن نمایید.

 بخاری نفتی پلار

این نوع بخاری نفتی یکی از محصولات مشترک کشور ژاپن و ایران می‌باشد که جنس مقاومی از فلز دارد و در برابر حرارت بالا مقاومت بسیار بالایی دارد. سوخت مصرفی برای استفاده در این نوع بخاری نفت سفید است و  می‌تواند برای 16 ساعت به طور مداوم روشن باشد.

بخاری نفتی بدون دودکش پلار

این بخاری محصول ایران می‌باشد و نوع سوخت آن مانند دیگر بخاری‌های نفتی، نفت سفید است. بخاری نفتی بدون دودکش پلار سیستم خاموش کننده دارد و به دلیل اینکه ایمنی بالایی دارد برای استفاده در خانه‌های روستایی بسیار مناسب می‌باشد.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *