بررسی علل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

بررسی علل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

چرخ گوشت‌ها یکی از لوازم کاربردی در آشپزخانه هستند که برای داشتن یک عمر مفیدتر باید به‌درستی از آن‌ها استفاده شود. با این حال در اثر استفاده مداوم از این دستگاه، مانند تمامی لوازم برقی با مشکل مواجه خواهد شد. یکی از مشکلاتی که برای دستگاه چرخ گوشت ممکن است رخ دهد؛ نچرخیدن مارپیچ است که در این مقاله می‌خواهیم علل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت را بررسی کنیم.


قطعات چرخ گوشت


مارپیچ چرخ گوشت چیست و چه عملکردی در این دستگاه دارد؟

مارپیچ چرخگوشت که نام دیگر آن میله هدایت‌کننده یا حلزونی است، از اجزای مهم چرخ گوشت محسوب می‌شود. وجود این میله باعث می‌شود که تیغه به درستی در جای خود قرار گیرد. وظیفه میله مارپیچ این است که گوشت را به طرف تیغه‌ها بفرستد، در ادامه این فرآیند گوشت توسط تیغه‌ها خرد می‌شود و به تکه‌هایی بسیار ریز تبدیل می‌شود. گاهی اوقات امکان دارد که دستگاه چرخ گوشت را روشن کنید اما دستگاه نتواند گوشت را چرخ کند. در این شرایط  اولین چیزی که شک‌برانگیز است میله هدایت‌کننده یا همان مارپیچ در چرخ گوشت می‌باشد. در ادامه بیشتر درمورد نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت صحبت می‌کنیم.

علل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

خرابی مارپیچ چرخ گوشت  ,علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که از جمله این دلایل موارد زیر می‌باشند:

  • ساییدگی انتهای مارپیچ
  • خرابی پین فنری یا شفت موتور
  • هرز شدن آرمیچر
  • خرابی چرخ‌دنده گیربکس

4 علت اصلی نچریخیدن مارپیچ چرخ گوشت

در این بخش از مقاله 4 علت اصلی نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت صنعتی و خانگی را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

ساییدگی انتهای مارپیچ: در انتهای مارپیچ یا میله هدایت‌کننده یک قطعه‌ فلزی مستحکم که شکل شش گوش دارد قرار گرفته است. به دلیل اینکه این میله مستحکم است، ساییدگی و خرابی در آن بسیار کم رخ می‌دهد؛ اما در طولانی مدت ممکن است دچار مشکل شود. اگر دلیل نچرخیدن مارپیچ این قطعه باشد باید توسط تعمیرکار عوض شود و یا اینکه مشکل آن با تراشکاری رفع گردد.

خرابی پین فنر یا شفت موتور: یکی دیگر از علل نچرخیدن مارپیچ چرخگوشت این است که پین فنر یا شفت موتور آسیب ببیند. این قطعات در چرخ گوشت از قطعات تخصصی محسوب می‌شوند که مصرف‌کنندگان نمی‌توانند به این سادگی آن را تعمیر کنند. اگر مشکل نچرخیدن مارپیچ از این قطعه باشد؛ باید چرخ گوشت را برای تعمیر به دست افراد ماهر بسپارید.

هرز شدن آرمیچر: آرمیچر قطعه‌ای است که در تمامی وسایل الکتریکی نقش مهمی دارد؛ اگر این قطعه دچار مشکل شود باعث نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت خواهد شد. حرکت این قطعه با کمک جریان برق اتفاق می‌افتد، وقتی آرمیچر شروع به حرکت کند، با به حرکت درآمدن و چرخش خود، مارپیچ را نیز می‌چرخاند. اگر این قطعه دچار مشکل شده باشد؛ می­توان گفت که آرمیچر هرز شده است و باید عوض شود.


جهت خرید عمده و آسان روی لیست قیمت قطعات یدکی چرخ گوشت کلیک کنید.


 

 

خرابی چرخ‌دنده گیربکس: یکی از علل دیگر نچرخیدن مارپیچ چرخگوشت، خرابی چرخ‌دنده گیربکس می‌باشد. این مشکل به دلایلی مانند استفاده طولانی مدت از چرخ گوشت، فشار دادن بیش از حد گوشت به داخل دستگاه، چرخ کردن قطعات بزرگ گوشت، چرخ کردن گوشت به همراه استخوان و پوست رخ دهد.


بررسی علل مشکلات چرخ گوشت


تعمیر مشکل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

تا به اینجا علل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت را بیان کردیم؛ برای رفع این مشکلات بهتر است پس از عیب‌یابی و یافتن مشکل دستگاه، آن‌ را برطرف کنید. برای اینکار طبق دستورالعمل‌های زیر عمل کنید:

  • ابتدا اتصال چرخ گوشت را از برق جدا کنید.
  • پیچ‌های روی صفحه را با کمک یک پیچ گوشتی باز کنید. بعد از رها کردن صفحه، آن را برداشته تا بتوانید به قطعات داخلی دسترسی داشته باشید.
  • ابتدا به سراغ آرمیچر بروید و آن را بررسی کنید؛ اگر مشکل از آرمیچر باشد، لازم است که عوض و یا تعمیر شود و سپس دوباره در جای خود قرار گیرد.
  • اما اگر نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت به دلیل خرابی شفت موتور یا پین فنر و یا چرخ‌دنده گیربکس باشد، برای تعمیر آن باید از تعمیرکار متخصص در زمینه تعمیر چرخ کمک بخواهید.
  • توجه کنید که تعمیرات تخصصی چرخگوشت را نباید به‌دست افراد ناشی بسپرید.
  • وقتی کار تعمیر چرخ گوشت به پایان رسید؛ دقت کنید قطعات مانند قبل در جای خود قرار گیرند. در نهایت صفحه روی چرخ گوشت را با پیچ گوشتی محکم کنید، سپس دستگاه را تست کنید.

در ویدئوی زیر می‌توانید با نحوه باز کردن، تست و بررسی بخش‌های مختلف چرخ گوشت آشنا شوید.

نتیجه گیری از علت نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت

در این مقاله سعی کردیم متداول‌ترین  دلایلی که باعث نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت هستند را بررسی کنیم و مشکل را برطرف کنیم. اگر چرخ گوشت شما مشکلات جزئی دارد، بدون حضور تعمیرکار می‌توانید آن را برطرف کنید.

اگر خرابی دستگاه به دلیل خرابی قطعات اصلی آن باشد، باید از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. همچنین اگر نیاز به تعویض قطعات باشد باید از قطعات اورجینال در دستگاه خود استفاده کنید. برای تهیه قطعات اصل و باکیفیت می‌توانید از فروشگاه ما کمک بگیرید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *