تعمیر خردکن + قطعات انواع خرد کن برقی

تعمیر انواع خرد کن + قطعات انواع خرد کن برقی

از جمله کاربردی‌ترین لوازم برقی که در آشپزخانه وجود دارد، خردکن می‌باشد که دارای برند‌های مختلفی می‌باشد اما برند دستگاهتان هرچه هم که کیفیت بالایی داشته باشد باز هم ممکن است خراب شود و نیاز به قطعات جدید داشته باشد. در این مواقع باید سعی کنید قطعات اورجینال را برای دستگاه خود تهیه کنید و به مرکز تعمیرات خردکن برقی مراجعه کنید تا تعمیرکاران مجرب و متخصص بتوانند قطعات آن را تعویض نمایند زیرا این یک کار تخصصی می‌باشد. در این مطلب ابتدا در مورد دستگاه خردکن برقی و تعمیر خرد کن صحبت می‌کنیم و سپس ایرادات متداول آن را بیان می‌نماییم.


جهت مشاهده و خرید قطعات خردکن کلیک نمایید.


انواع خردکن

در گذشته خردکن‌ها بیشتر در قالب دستگاه آسیاب وجود داشتند اما امروزه خردکن‌ها در دو مدل دستی و برقی تولید می‌شوند که هر کدام کارایی‌های خاصی دارند.

خردکن برقی

خرد کن برقی یک موتور الکترونیکی دارد که با انرژی الکتریکی تیغه مرکزی دستگاه را به حرکت درمی‌آورد. در مدل‌های مختلف خردکن برقی آپشن‌های مختلفی وجود دارد، برای مثال در هر خردکن می‌توان میزان سرعت را که شامل سرعت کم، متوسط و یا بالا است به‌طور جداگانه تنظیم کرد.

خردکن دستی

همانطور که از نام این دستگاه پیداست برای به چرخش درآوردن تیغه مرکزی باید از نیروی دست و یک سیلیک دستی که بر روی دستگاه تعبیه شده است استفاده شود. از انواع خردکن دستی می‌توان پرس، اهرمی، سیم کشی و چرخشی را نام برد.

معرفی قطعات خردکن

هرچند خرد کن برقی ساختار ساده‌ای دارد، اما تعداد قطعاتی که در آن استفاده شده است زیاد هستند. برخی از این قطعات شامل موتور، درب مخزن و … می‌باشد، این قطعات در کنار هم خردکن را تشکیل می‌دهند. از طرف دیگر برای عیب یابی خردکن برقی لازم است که با این قطعات آشنایی کامل داشته باشید، به همین دلیل ابتدا ما در مورد قطعات خردکن صحبت می‌کنیم تا آشنایی لازم را با آن‌ها پیدا کنید.

موتور خردکن برقی

مهم‌ترین قطعه‌ای است که در خردکن برقی وجود دارد موتور می‌باشد. وظیفه موتور خردکن این است که نیروی لازم برای چرخش تیغه‌های دستگاه را فراهم کند. این نیرو توسط آرمیچر، سیم پیچ موتور و همچنین جریان برق تامین می‌شود.

تعمیر خردکن

تیغه‌های خردکن

در خردکن برقی برای خرد کردن انواع مواد غذایی، تیغه‌های استیل تعبیه شده است. این تیغه‌ها با نیرویی که موتور تولید می‌کند، به سرعت می‌چرخند و تمامی مواد غذایی را خرد می‌کنند. برای اینکه عمر تیغه‌های استیل را بالا ببرید، بهتر است از آسیاب کردن مواد غذایی اسیدی و بسیار سخت خودداری کنید.

عیب یابی و تعمیر خردکن

درب مخزن خردکن برقی

یکی دیگر از قطعات خردکن، درب مخزن می‌باشد. درب مخزن برای زمانی است که از دستگاه برای پودر کردن یک ماده غذایی استفاده می‌کنید تا از پخش شدن آن‌ها جلوگیری کند. همچنین این قطعه نقش ضامن ایمنی را هم دارد، یعنی تا وقتی درب دستگاه به‌طور کامل بسته نشده است موتور روشن نمی شود و در نتیجه تیغه‌های آن می‌چرخند. از اصلی‌ترین دلایلی که برای خرابی درب مخزن وجود دارد وارد شدن ضربه و شکسته شدن درب مخزن خردکن برقی می‌باشد.

تعمیر انواع خردکن

مخزن خردکن برقی

برای اینکه مواد غذایی را توسط خردکن برقی آسیاب کنید، باید مواد را در مخزن دستگاه بریزید. این مخزن یک کاسه است که می‌تواند جدا شود و مواد را به آسانی از آن تخلیه کرد. این قابلیت کاسه خردکن برای شستشوی آسان آن نیز مناسب است. کاسه خردکن معمولا خراب نمی‌شود اما اگر از آن استفاده نادرستی داشته باشید، ممکن است خراب و یا شکسته شود. اگر کاسه خردکن شما خراب شد می‌توانید این قطعه و دیگر لوازم جانبی خردکن را از فروشگاه قائم یدک تهیه نمایید.

تعمیر خرد کن

چه زمانی به عیب یابی و تعمیر خردکن برقی نیاز داریم؟

اگر خردکن برقی شما دیگر مثل قبل کار نمی‌کند و عملکرد آن دچار اختلال شده است ممکن است که برخی از قطعه‌های دستگاه از کار افتاده باشند. در این شرایط لازم است که عیب یابی و تعمیر خردکن را انجام دهید. مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا باید برق دستگاه خود را بررسی کنید تا از وجود برق اطمینان پیدا کنید. اگر خردکن برقی در حین کار خاموش می‌شود، باید اتصالات و کابل دستگاه را بررسی کنید. زیرا ممکن است سیم‌ها آسیب دیده باشند و برق‌رسانی انجام نشود.
  • اگر سرعت خردکن پایین آمده است ممکن است به دلیل وجود مشکل در موتور دستگاه باشد و احتمالا نیم سوز شده است.
  • اگر تیغه‌های خردکن برقی نمی‌چرخند، باید آن‌ها را تمیز و روغن کاری کنید.
  • اگر  مشکل با این کار برطرف نشد باید تسمه و چرخ دنده خرد کن را چک کنید.

عیب یابی خردکن با توجه به اجزای تشکیل دهنده آن

خردکن برقی دارای مکانیسم پیچیده‌ای نیست. درواقع این دستگاه با کمک چرخ دنده و تیغه‌های خردکن کار می‌کند. این چرخ دنده‌ها نیز با کمک یک موتور الکترومکانیکی شروع به چرخش و در خردکن‌های دستی نیز با فشار دست و یا کشیدن اهرم قرقره‌ای یا طنابی به حرکت در می‌آیند. نکته مهم در مورد عیب یابی خردکن با توجه به اجزای تشکیل دهنده آن و مکانیزم و مدار الکتریکی آن است زیرا ساختار دستگاه با توجه به قدرت و سرعت موتور و قابلیت تیغه‌ها و تعداد آن‌ها طراحی می‌شود. بنابراین تکنسین به هنگام عیب یابی خردکن باید اجزاء تشکیل دهنده و برند و مدل دستگاه را در نظر بگیرد تا بتواند عیب یابی درستی را انجام دهد.

تعمیر انواع خردکن برقی

ایرادات متداولی که انواع خردکن دارند شامل موارد زیر می‌باشند

قدرت خردکن برقی کاهش یافته است.

گاهی اوقات خردکن برقی روشن می‌شود اما مثل همیشه قدرت ندارد، یعنی نمی‌تواند مواد غذایی را به خوبی خورد کند. یکی از دلایل اصلی کاهش قدرت خرد کن، کند شدن تیغه خردکن می‌باشد. همچنین می‌تواند به دلیل خرابی موتور نیز باشد. برای تعمیر موتور نیاز به یک تکنسین حرفه‌ای دارید تا بتوانید دستگاه را به طور تخصصی تعمیر نمایید.

خردکن مواد را به خوبی ریز نمی‌کند.

اگر دستگاهتان نمی‌تواند مواد را به خوبی ریز کند ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • تیغه خرد کن کند شده است و نیاز به تعویض دارد.
  • مورد دیگر این است که تیغه به درستی در جای خود قرار نگرفته است بنابراین آن را چک کنید و در جای خود قرار دهید.

موتور روشن می‌شود اما کار نمی‌کند. در این مشکل با زدن دکمه پاور در خردکن برقی و همچنین با فشار دست در خرد کن دستی صدای هوم از موتور خرد کن , به گوش می‌رسد اما موتور نمی‌تواند آن‌ها را به حرکت درآورد. این مورد ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • گشاد شدن بوش‌ها و کم شدن فاصله روتور و استاتور دستگاه
  • قطع شدن کلید گریز از مرکز
  • شکستگی چرخ دنده
  • سوختگی یا قطع شدن سیم پیچ اصلی
  • گریپاژ یاتاقان‌های موتور
  • پاره شدن قرقره یا شکستن اهرم چرخشی در خرد کن دستی
  • برای تعمیر این مورد نیز باید از یک تکنسین با تجربه کمک بگیرید.

خرد کن داغ می‌کند و بوی پلاستیک سوخته می‌دهد.

در این مورد باید توجه کنید که خرد کن‌ها برای خرد کردن مقیاس کوچکی از غذا طراحی شده‌اند بنابراین اگر بیش از حد توان دستگاه از آن استفاده کنید مشکلاتی مثل داغ کردن دستگاه را شاهد خواهید بود اما اگر این مشکل در حالت عادی و به سرعت بعد از روشن کردن دستگاه رخ دهد می‌تواند نشانه نیم سوز بودن موتور باشد.

نشانه‌های سوختن موتور خردکن برقی

اگر به هنگام کار کردن خردکن برقی ناگهان دستگاه متوقف شد و بوی دود و سوختگی از آن بلند شود احتمالاً موتور خرد کن سوخته است. برای تعمیر دستگاه در این حالت لازم است که موتور دستگاه تعویض شود.

خردکن برقی روشن نمی‌شود.

برای رفع این مشکل ابتدا باید برق پریز و سالم بودن دوشاخه و سیم دستگاه را چک کنید. اگر این موارد سالم بودند به سراغ قطعات دستگاه بروید که به درستی به همدیگر متصل شده‌اند یا نه. اگر قطعات خردکن به درستی به هم وصل نشوند دستگاه روشن نمی‌شود. همچنین یک مورد دیگر نیز که از روشن شدن دستگاه جلوگیری می‌کند به وجود آمدن مشکل در موتور است. خردکن را به یک تکنسین متخصص بسپرید تا عیب یابی و تعمیر آن را انجام دهد.

خردکن سر و صدای زیادی دارد.

هر خردکن برقی وقتی شروع به کار می‌کند طبیعتاً دارای صدا است اما اگر صدای تولید شده بیش از حد زیاد باشد ابتدا باید تیغه‌های آن را چک کنید زیرا ممکن است دچار تغییر شکل شده باشند و همین تغییر شکل باعث ایجاد این مشکل باشد. در برخی موارد نیز ممکن است صدای زیاد خردکن به دلیل پوسیده بودن قطعات درونی دستگاه و یا جابه‌جا شدن آن‌ها باشد. همچنین یک مورد دیگر که باعث صدای ناهنجار در دستگاه می‌شود جمع شدن مواد مواد غذایی در تیغه‌های خردکن است که از چرخیدن تیغه‌ها جلوگیری می‌کند.

نکاتی برای افزایش طول عمر خردکن برقی

یادتان باشد که مهم‌ترین دلیلی که باعث خراب شدن دستگاه خردکن برقی می‌شود پر کردن بیش از حد مخزن آن‌ها با مواد غذایی می‌باشد. در این موارد احتمال دارد که تیغ خرد کن , و یا جداره دستگاه آسیب ببیند و دستگاه کارایی خود را از دست بدهد بنابراین باید به این مورد توجه کنید. همچنین با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه خود می‌توانید نحوه صحیح استفاده از آن را یاد بگیرید. توجه کنید که برای تعمیر دستگاه خود آن را به دست یک تکنسین با تجربه بسپارید زیرا اگر در این مورد تجربه‌ای ندارید ممکن است به دیگر قطعات آسیب وارد کنید.

فروش و ارسال قطعات خردکن برقی به سراسر کشور

قطعات خردکن برقی اکثر برندها در بازار بسیار کم وجود دارد، با این حال شما می‌توانید قطعات با کیفیت و اصلی برندهای مختلف خردکن برقی و دستی را از فروشگاه قائم یدک خریداری کنید و در کمترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مشکلات رایج خردکن برقی را بررسی کنیم تا خودتان بتوانید دستگاه را عیب یابی کنید. اما اگر قادر به عیب یابی دستگاه خردکن برقی نیستید از یک تکنسین کمک بگیرید تا مشکل را به‌صورت اصولی رفع کند. بهتر است در استفاده و نگهداری از خردکن برقی دقت بیشتری داشته باشید تا دستگاه کمتر دچار مشکل و نیاز به تعمیر داشته باشد.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *