تعمیر پنکه

تعمیرات پنکه

پنکه از محبوب‌ترین وسایل سرمایشی می‌باشد که برندهای متفاوت نیز دارد. هرچه برند دستگاه با کیفیت باشد باز هم ممکن است دستگاه خراب شود و نیاز به تعمیر پنکه باشد، اما برای این کار لازم است که یک تعمیرکار متخصص را پیدا کنید؛ زیرا تعمیر پنکه ایستاده یک کار تخصصی است. اگر در این زمینه تجربه‌ای نداشته باشید ممکن است به دیگر قطعات پنکه آسیب وارد کنید. بنابراین لازم است که در این مورد آگاهی لازم را داشته باشید. در این مطلب ما به بررسی مشکلات پنکه می‌پردازیم.


قیمت قطعات پنکه


بررسی مشکلات پنکه

خرابی‌هایی که در پنکه به‌وجود می‌آیند، راه مشخصی برای تعمیر دارند. بنابراین اگر این مشکلات را بشناسید، راحت‌تر می‌توانید قطعه مورد نظر را تعمیر، تعویض و یا خریداری نمایید. پس پیشنهاد می‌کنیم در این راهنمای تعمیر پنکه ما را همراهی کنید تا با رایح‌ترین مشکلات پنکه آشنایی پیدا کنید.

پنکه روشن نمی‌شود

اگر پنکه با فشردن دکمه‌های آن روشن نمی‌شود، اولین کاری که باید بکنید این است که اتصال برق را بررسی نمایید. اگر بعد از اینکه اتصال برق را به‌صورت اصولی بررسی و نسبت به جریان صحیح آن اطمینان پیدا کردید، احتمالا مشکلاتی مثل سوختن موتور، خرابی دکمه استارت یا قطعی جریان داخلی پیش آمده است.

سرعت پنکه کم است

این مشکل به این دلیل است که سرعت پروانه پنکه کم است. با تغییر کلیدهای پنکه می‌توان سرعت گردش پروانه را کم یا زیاد کرد، اما اگر با این کار نتوان سرعت را تغییر داد نشانه ضعیف بودن برق منطقه می‌باشد. برای پی بردن به راه حل آن لازم است که در چند ساعت مختلف در طول شبانه روز سرعت‌های مختلف پروانه را با تغییر دکمه‌ها امتحان کنید. اگر همچنان سرعت پنکه کم بود، احتمال دارد که موتور پنکه نیم سوز شده باشد. در این حالت لازم است که قطعه استاتور تعویض شود تا از سوختن کامل موتور جلوگیری گردد.

موتور روشن می‌شود اما پره‌ها نمی‌چرخند

در بسیاری از موارد وقتی که دکمه استارت پنکه زده می‌شود، پروانه شروع به چرخش نمی‌کند اما اگر سرعت پروانه افزایش پیدا کند شروع به کار می‌نماید‌‌. اگر با افزایش سرعت مشکل از بین برود، بوش‌های پنکه دچار مشکل هستند اما اگر مشکل با این کار رفع نشد لازم است که موتور و خازن‌ها بررسی شوند.

پنکه در دورهای بالا دچار لرزش می‌شود

این موضوع به دلیل شکستگی در پروانه ایجاد می‌شود که اگر پروانه عوض شود مشکل نیز برطرف می‌گردد‌. اما اگر به دلیل شکستگی پروانه نبود، احتمال خرابی بوش وجود دارد. خرابی بوش‌ها به دلیل فرسودگی رخ می‌دهد که در این حالت لازم است تعویض شوند.

افزایش صدا در پنکه و شنیدن صداهای عجیب

اینکه صدای پنکه زیاد باشد، جزو ایراداتی است که برای مصرف کننده آزاردهنده می‌باشد. در پنکه‌هایی که برندهای با کیفیتی دارند، مشکل خاصی در طراحی و بدنه آن‌ها وجود ندارد بلکه ممکن است مشکل به دلیل خرابی بوش‌ها، پروانه موتور، محور گردان و دیگر قسمت‌های متحرک باشد.

افزایش دمای پنکه

اگر بعد از مدتی کار کردن پنکه، حرارت آن بالا می‌رود لازم است که هرچه سریع‌تر این مشکل برطرف گردد. اگر دمای پنکه بالا برود باعث می‌شود که پنکه پرتاب هوای گرم را به همراه داشته باشد. همچنین اگر این مشکل نادیده گرفته شود، ممکن است در آینده هزینه زیادی را بر دوش مصرف کننده قرار دهد زیرا این مشکل با موتور یا سیم پیچی آن در ارتباط است. این مشکل همچنین باعث می‌شود که برق مصرفی شما افزایش پیدا کند.

عملکرد نادرست قابلیت‌های جانبی پنکه

قابلیت‌های جانبی مختلفی مثل تایمر، حالت خواب و دیگر موارد در پنکه‌ها وجود دارد. اگر هر کدام از این قابلیت‌ها به درستی عمل نمی‌کنند لازم است که این مشکل توسط یک تعمیرکار مجرب برطرف شود، زیرا این قابلیت‌ها با کمک مدارهای الکتریکی و سیستم‌های پیچیده کار می‌کنند و تعمیر آن‌ها به مهارت بالایی نیاز دارد.

قطعات پنکه

برای اینکه با مشکلات رایج پنکه آشنایی پیدا کنید و بدانید که دقیقا کدام قطعه دچار مشکل شده است و نیاز به تعمیر دارد، لازم است که ابتدا با قطعات پنکه آشنایی داشته باشید. به همین دلیل ما در این بخش مهم‌ترین قطعات پنکه را معرفی می‌کنیم.

موتور پنکه

اصلی‌ترین قطعه پنکه موتور می‌باشد که می‌تواند پروانه را در دورهای مختلفی بچرخاند. موتورها دارای ابعاد مختلف و توان کاری متفاوت می‌باشند و گران‌ترین قطعه پنکه هستند.

گیربکس و محور گردان

تولید کنندگان پنکه برای اینکه راندمان موتور را بالا ببرند و کاهش انرژی، گیربوکسی را قرار می‌دهند تا موتور به راحتی بتواند نیرو را به پروانه انتقال دهد.  برخی از گیربکس‌ها دارای جنس پلاستیکی می‌باشند که به مرور زمان فرسوده می‌شوند. گیربکس هیچ نقشی در تغییر زاویه پرتاب باد ندارد، زیرا این کار توسط محورهای گردان انجام می‌شود.

دکمه و دنده استپ

دکمه و دنده استپ، اهرم موجود در قسمت پشت پنکه ایستاده می‌باشد که قابلیت حرکت چرخان را در پنکه فعال یا غیر فعال می‌کند.

بدنه و فریم پنکه

بدنه پنکه رومیزی طراحی جذاب و چشم نوازی دارد. اگر بدنه به هر دلیلی دچار آسیب شود زیبایی آن از بین می‌رود و دیگر قطعات در معرض ورود رطوبت یا گرد و خاک قرار می‌گیرند.

پروانه پنکه

یکی از اصلی‌ترین قطعات هر پنکه پروانه می‌باشد، زیرا بدون این قطعه دستگاه عملا هیچ بادی تولید نمی‌کند. از با دوام‌ترین قطعات پنکه همین پروانه می‌باشد، اما ممکن است دچار آسیب‌هایی مثل شکستگی به دلیل ضربه خوردن و یا از دست دادن شکل ظاهری به دلیل کارکرد طولانی مدت شوند. گاهی اوقات نیز کارکرد طولانی پروانه باعث افزایش صدای پنکه می‌شود و نیاز به تعویض دارد.


آشنایی با پروانه (پره) پنکه و خرید


میله روتور و روتور کامل

محور اصلی موتور پنکه شامل میله روتور و مجموعه کامل روتور می‌باشد که نقش آن انتقال نیروی موتور به پروانه می‌باشد. شاید باورتان این باشد که پیدا کردن قطعات جزئی و ریز مانند میله روتور، یک کار سخت باشد. اما اگر در فروشگاه ما در همین سایت صفحه محصولات را باز کنید می‌توانید انواع قطعه مورد نیاز خود را پیدا کنید.

بوش و جفت سربی

در سیستم مکانیکی چرخان، بوش یک عضو جدا نشدنی می‌باشد که بر روی مشکلات پرتکرار تاثیری مستقیم دارد. در این سیستم‌ها جفت سربی توازن وزن نیز وجود دارد که باعث عملکرد بهتر سیستم می‌شود.

فروش و ارسال قطعات پنکه به سراسر کشور

یکی از خدمات مهمی که فروشگاه قائم یدک به مشتریان خود ارائه می‌دهد، عرضه انواع قطعات پنکه می‌باشد. تمامی قطعاتی که در این فروشگاه ارائه داده شده است کاملا اورجینال و با کیفیت می‌باشند و عملکرد بی‌نظیری دارند. انواع قطعات پنکه ریز و درشت حتی آن‌هایی که در بازار بسیار کمیاب هستند را می‌توانید از فروشگاه قائم یدک تهیه کنید. قطعاتی مانند:

  • گلویی پشت پنکه که وظیفه نگهداری موتور را بر عهده دارد.
  • نیم بدنه بالا یا پایین
  • پایه اصلی
  • قالپاق یا پیچ تنظیم ارتفاع یا زاویه پنکه
  • توری پشت و جلو
  • گارد پنکه یا رینگ گارد پنکه
  • تلسکوپی پنکه
  • گیره‌ها، سرپایه و پیچ‌های تلسکوپی
  • انواع دکمه و صفحه کلید
  • و …

اگر پنکه شما به هر دلیلی دچار آسیب و یا مشکل خاصی شده است و نیاز به یکی از قطعات آن دارید، کافی است که این قطعه را از ما سفارش دهید تا در مدتی کوتاه آن را درب منزل تحویل بگیرید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *