تعمیر گوشت کوب برقی

تعمیر گوشت کوب برقی

گوشت کوب برقی جز وسایل برقی است که بسیاری از افراد در منزل خود از آن استفاده می‌کنند. این دستگاه مانند بسیاری از دستگاه‌های برقی، توسط برندهای متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شود. از جمله مشکلاتی که ممکن است برای دستگاه گوشت‌کوب برقی ایجاد شود، سر و صدای ناهنجار، لرزش زیاد دستگاه و پاره شدن سیم می‌باشد. اما نگران نباشید امروزه با وجود تعمیرکاران حرفه‌ای و قطعات اورجینال در فروشگاه‌های معتبر، می‌توانید عمر دستگاه خود را افزایش دهید و مجددا از آن استفاده کنید.


قطعات گوشت کوب برقی


رایج ترین مشکلات گوشت کوب برقی

دستگاه گوشت کوب برقی بعد از گذشت مدت زمانی استفاده مداوم، ممکن است دچار مشکلات و خرابی شود. در این بخش می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین این ایرادها و خرابی‌ها را بیان کنیم:

  • گوشت کوب خاموش شده است و دیگر روشن نمی‌شود.
  • گوشت کوب روشن می‌شود اما کار نمی‌کند.
  • کلید گوشت کوب روشن می‌گردد اما دستگاه کار نمی‌کند.
  • گوشت کوب در زمان کار کردن صدای زیادی ایجاد می‌کند.
  • دستگاه در هنگام کار کردن لرزش زیادی دارد.

هزینه تعمیر دستگاه متفاوت است زیرا گاهی اوقات تنها راه رفع ایراد دستگاه تعویض قطعه است، بنابراین هزینه قطعه روی تعمیر افزوده می‌شود‌.

تست اتصالات و بدنه گوشتکوب

گوشتکوب برقی یکی از دستگاه‌های سیار در آشپزخانه می‌باشد، زیرا برای استفاده مجبورید که دائما آن را جابه‌جا کنید. گاهی اوقات جمع و باز کردن مداوم سیم برق باعث می‌شود داخل سیم‌ها دچار قطعی شود. علاوه‌براین به دلیل اینکه از گوشت‌کوب برقی می‌توان بر روی حرارت استفاده کرد، ممکن است حواستان پرت شود و سیم برق را بسوزانید.

اگر در سیم، قطعی وجود داشته باشد دستگاه نمی‌تواند روشن شود. این قطعی ممکن است باعث اتصال داخلی سیم‌ها گردد، که همین موجب جرقه زدن، سوزاندن فیوز و یا حتی در موارد حادتر سوزاندن موتور گوشت کوب برقی گردد، بنابراین اولین کار در این زمینه بررسی کامل اتصالات می‌باشد. توجه کنید که ایجاد هر نوع تغییر در ظاهر سیم برق حتما باید آن را تعویض کنید.

هم چنین بدنه گوشتکوب برقی را نیز چک کنید و هرگونه شکستگی و ترک روی بدنه را پیدا کنید. اگر شکستگی بدنه زیاد باشد، تنها راه این است که تعویض شود. همچنین اگر ترک جزیی بود، باید این ترک را با چسب مناسب عایق‌بندی کنید تا از این راه جلوی نفوذ آب به بخش برقی گرفته شود.

تست کلیدها برای تعمیر گوشتکوب برقی

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای گوشتکوب برقی ممکن است اتفاق بیفتد، خرابی کلید می‌باشد. اگر با وصل کردن گوشتکوب به برق دستگاه روشن نشد، به احتمال زیاد کلید دچار مشکل شده است. در این حالت برای تعمیر گوشتکوب برقی مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا پیچ‌های بدنه را پیدا کنید و با کمک پیچ گوشتی گوشتکوب برقی را باز کنید.
  • وضعیت کلید را با کمک یک مولتی‌متر بررسی کنید.
  • مقاومت کنتاکت‌های کلید نسبت به یگدیگر باید پایین باشند. اگر مقاومتی که مولتی متر نشان می‌دهد بالا باشد، کلید سوخته است و نیاز به تعویض دارد.

در برخی مواقع نیز وجود گرد و غبار در کار موتور گوشتکوب برقی اختلال ایجاد می‌کند درنتیجه دستگاه نمی‌تواند به‌درستی کار کند. همچنین اگر شکستگی یا درزی روی بدنه گوشتکوب برقی ایجاد شود، ذرات ریز غذا از طریق این درز به داخل دستگاه نفوذ کرده و جلوی کارکرد صحیح موتور را می‌گیرند. برای رفع این مشکل باید مراحل زیر را طی کنید:

  • با کمک پیچ گوشتی، گوشتکوب برقی را باز کنید.
  • سطح بیرونی موتور را با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز و یک برس تمیز کنید.
  • اتصالات مربوط به سیم‌های موتور را با دقت چک کنید. اگر سیمی قطع شده باشد نیاز به تعویض دارد.
  • اگر بر روی موتور اثری از دود وجود داشته باشد و یا بوی سوختگی بدهد، احتمال دارد که موتور سوخته باشد. در این مرحله نیاز به کمک یک تعمیرکار دارید زیرا اگر موتور سوخته باشد راهی به جز تعویض آن نخواهید داشت.

قیمت قطعات گوشت کوب برقی


بررسی فیوزها برای تعمیر گوشتکوب برقی

در اکثر گوشتکوب‌های برقی، برای اینکه بخش‌های اصلی دستگاه آسیب نبینند فیوزهایی تعبیه شده است؛ اگر یک پیک جریان غیرعادی به دستگاه وارد شود این فیوزها می‌سوزند تا بخش‌های دیگر صدمه نبینند. اگر فیوز سوخته باشد، گوشتکوب برقی دیگر قابل استفاده نیست. در این مواقع لازم است گوشتکوب برقی باز شود و وضعیت فیوز در آن بررسی گردد.

وضعیت باید با کمک یک مولتی متر تست شود. مقاومتی که دستگاه نشان می‌دهد باید صفر یا نزدیک به آن باشد. اگر بیشتر از این مقدار بود از یک تعمیرکار متخصص کمک بخواهید تا فیوزی با همان مشخصات را جایگزین کند.

 بررسی شفت تیغه برای تعمیر گوشتکوب برقی

گاهی اوقات باقیمانده غذا در شفت موتور گیر می‌کند و این مانع از چرخش تیغه جلوگیری می‌کند. درصورت وجود این مشکل اگر به آن توجه نکنید و بخواهید تیغه را به زور تکان دهید، صدمات جدی را برای آن ایجاد خواهید کرد. در این شرایط برای تعمیر گوشتکوب برقی لازم است دستگاه را باز کنید و اگر ذرات غذا یا هرگونه مانعی وجود داشت، آن را برطرف کنید. بعد از این کار بخش‌های داخلی را با گریس سفید چرب کنید. تنها بخش‌هایی از تیغه را چرب کنید که با مواد غذایی تماس ندارند.

کلام آخر

گوشتکوب برقی یک ابزار شناخته شده در آشپزخانه می‌باشد که در مخلوط کردن، پوره کردن و سرعت بخشیدن به فرآیند تهیه غذا به ما کمک می‌کند. بنابراین درصورت از کار افتادن یا اختلال در عملکرد آن، در روند انجام کارهای ما مشکل ایجاد می‌شود. با مراقبت، نگهداری صحیح و سرویس آن، می‌توان از بیشتر مشکلاتی که برای گوشتکوب برقی به‌وجود می‌آید جلوگیری کرد.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *