علت خراب شدن ولوم کم و زیاد جاروبرقی

جاروبرقی‌ها یکی از اجزای اصلی و ثابت در نظافت و تمیزی هر منزلی هستند. امروزه با وجود جاروبرقی و پیشرفت تکنولوژی کسی از جاروهای دستی استفاده نمی‌کند و خرابی و به وجود آمدن هر نوع مشکل در جاروبرقی بسیار ناراحت کننده است. جاروبرقی‌ها همگی عملکرد مشابهی با یکدیگر دارند، اما تنها تفاوتشان در توان موتور یا همان مکش دستگاه است. هرچه دستگاه توان یا میزان مکش بیشتری داشته باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. از جمله مشکلاتی که برای بسیاری از جاروبرقی‌ها به وجود می‌آید، خرابی ولوم کم و زیاد جاروبرقی است، از جمله مهم‌ترین مشکلاتی نیز که به دلیل خرابی ولوم ایجاد می‌شود، تک دور شدن جاروبرقی است. در ادامه با علل خرابی ولوم کم و زیاد جاروبرقی با ما همراه باشید.


جهت خرید عمده و آسان روی لیست قیمت قطعات یدکی جاروبرقی کلیک کنید.


 

 

خراب شدن ولوم کم و زیاد جاروبرقی

معرفی ولوم جاروبرقی

ولوم یا درجه و کم و زیاد جاروبرقی یکی از قطعاتی است که به ما این امکان را می‎دهد که بتوانیم میزان قدرت یا مکش جاروبرقی را کنترل کنیم. این یکی از قابلیت‌های خیلی خوب است، زیرا در غیر اینصورت دستگاه می‌تواند فقط در یک حالت کار می کند که ممکن است باعث دشوار شدن جارو کشیدن شود. برای مثال اگر مکش جارو زیاد باشد، کنترل آن سخت می‌شود و مثلا امکان دارد که فرش را حرکت دهد و یا اگر مکش آن کم باشد نمی‌تواند آشغال‌ها را به خوبی جمع کند. بنابراین وجود ولوم جاروبرقی و سالم بودن آن یکی از ویژگی‌های مهم جاروبرقی است. حال در این مقاله ما می‌خواهیم خرابی ولوم کم و زیاد جاروبرقی و علل خرابی آن را بررسی کنیم.

انواع مدل‌های ولوم کم و زیاد جاروبرقی

در کل دو نوع ولوم کم وزیاد جاروبرقی خطی یا گردان وجود دارد. ممکن است در بعضی جاروبرقی‌ها برای کم و زیاد کردن دور موتور از چند دکمه استفاده شده باشد. این ولوم روی بدنه و یا دسته جاروبرقی قرار دارد. اگر ولوم بر روی دسته قرار داشته باشد، از طریق سیم و یا بلوتوث با برد در ارتباط است.

علل خرابی ولوم کم و زیاد جاروبرقی

  • وارد شدن ضربه و فشار به ولوم
  • استهلاک قطعه
  • خرابی برد الکترونیکی جاروبرقی
  • خرابی پتانسیومتر
  • خرابی ترایاک
  • خرابی دیمر
  • خرابی دیود
  • سایر موارد

سر ولوم جاروبرقی بوش


وارد شدن ضربه و فشار به ولوم

برای کم و زیاد کردن میزان مکش جاروبرقی نباید به ولوم ضربه وارد کنید و هرگز این کار را با پا انجام ندهید. زیرا اگر به دکمه‌ها فشار زیادی وارد شود باعث خرابی آن‌ها خواهد شد، بنابراین بهتر است از انجام این کار پرهیز کنید. علاوه بر این مواظب باشید که به هنگام جابه‌جایی دستگاه، به بدنه آن ضربه وارد نشود.

استهلاک قطعه

از دیگر دلایل خرابی ولوم کم و زیاد جاروبرقی، خرابی آن بر اثر گذشت زمان است. ولوم کم و زیاد معمولا از جنس پلاستیک است و بر اثر استهلاک روزی خراب می‌شود که یک امر کاملا طبیعی می‌باشد. همچنین با گذشت زمان، با قطعی سیم نیز این حالت رخ می‌دهد که با لحیم کاری مشکل رفع خواهد شد.

وارد شدن ضربه و فشار به ولوم
خراب شدن ولوم کم و زیاد جاروبرقی

خرابی برد الکترونیکی جاروبرقی

همانطور که بیان کردیم خرابی ولوم در اثر مشکلات الکترونیکی دستگاه نیز ممکن است به‌وجود بیاید. از دیگر مواردی که باعث می‌شود ولوم جاروبرقی نتواند به درستی کار کند، خرابی برد است.

برد الکترونیکی جاروبرقی از تجمع اتصال قطعات متفاوتی مانند پتانسیومتر، ترایاک، دیمر، مقاومت، دیود، آی سی، خازن و… تشکیل شده است. وظیفه برد در جاروبرقی کنترل سرعت موتور، افزایش و کاهش میزان مکش، دریافت دستورات از طریق کلید های روی بدنه و اعمال دستورات، کنترل ولتاژ ورودی به دستگاه، کنترل سنسور ها، نمایش وضعیت دستگاه و… می‌باشد. یکی از نشانه‌های خرابی برد این است که اگر برد جاروبرقی خراب شود، با چرخاندن ولوم، قدرت مکش دستگاه کم و زیاد نمی‌شود. علاوه بر این اگر برد خراب باشد، شاید دستگاه روشن نشود و یا در حین کار کردن خاموش شود، دستگاه دیر روشن شود و یا اینکه جرقه بزند.


راه‌های تقویت مکش موتور جاروبرقی


خرابی برد الکترونیکی جاروبرقی
علت خراب شدن ولوم جاروبرقی

خرابی پتانسیومتر

خرابی پتانسیومتر نیز یکی از مواردی است که باعث می‌شود مکش دستگاه با تغییرات دکمه تنظیم مکش تغییری پیدا نکند. وظیفه تغییر جریان هادی ترایاک بر عهده پتانسیومتر است و اگر این قطعه خراب شود، مکش دستگاه تغییر نمی‌کند. پتانسیومتر همان مقاومت متغیر است. به بیان دیگر پتانسیومتر، دور موتور را کنترل می‌کند.

پتانسیومتر برای کنترل بهره تقویت کننده‌ها کاربدر دارد. اگر مقدار مناسب مقاومت در مسیر راه‌اندازی موتور قرار گیرد، دور موتور را می‌توان کاهش و یا افزایش داد. همانطور که اشاره شد، پتانسیومتر مقاومت متغیر است. اگر اهرمی که به پایه متحرک وصل است حرکت داده شود و یا چرخانده شود، مقاومت مدار تغییر پیدا می‌کند و دور موتور جاروبرقی نیز دچار تغییر می‌شود.

خرابی پتانسیومتر
علل خراب شدن ولوم کم و زیاد جاروبرقی

خرابی ترایاک

ترایاک (TRIAC) یا نیمه هادی سوئیچ یک قطعه سیاه رنگ است که در نزدیکی برد قرار دارد. این قطعه ۳ پایه با نام های A1،  A2 و G  دارد. اگر ترایاک بسوزد، پایه‌های A1 و A2  اتصال کوتاه پیدا می‌کنند. اگر این قطعه بسوزد، نمی‌توان آن را تعمیر کرد و  تنها باید عوض شود. وظیفه ترایاک خواندن مقاومت متغیر از روی پتانسیومتر است. اگر ترایاک بسوزد باعث می‌شود مکش دستگاه با چرخاندن ولوم تغییر پیدا نکند.

خرابی ترایاک
رفع خرابی ولوم جاروبرقی

خرابی دیمر

یکی از قطعات الکترونیکی که برای کم و زیاد کردن مقدار مکش جارو برقی کاردبرد دارد دیمر است. دیمر از لحاظ ظاهری شبیه به کلید معمولی است.

وظیفه دیمر این است که ولتاژ ورودی را کم کنند که باعث می‎شود مصرف انرژی کاهش پیدا کند و در نتیجه عمر مفید دستگاه افزایش پیدا می‌کند. در واقع دیمر، با کاهش ولتاژ  باعث می‌َشود استرسی که به قطعات وارد می‌شود، کم شود و در نهایت نیز باعث حفظ سلامت دستگاه می‌شود.

خرابی دیود

از دیگر موارد خرابی دیود است، بنابراین به هنگام این اتفاق لازم است که دیود نیز بررسی شود. دیود ولتاژ ورودی به موتور را کاهش می‌دهد که با این کار، مکش را کاهش می‌دهد. اگر دیودهای موجود در برد خراب شوند، با کم و زیاد کردن دستگاه، تغییراتی در میزان مکش ایجاد نخواهد شد. در این شرایط مکش ثابت خواهد بود و دستگاه به همین روال کار خواهد کرد.

سایر موارد

مواردی که بیان کردیم از مهم‌ترین و رایج‌ترین علل خرابی ولوم هستند، اما به جز مواردی که بیان کردیم، موارد دیگری هست که آن‌ها نیز باید بررسی شوند. مثلا امکان دارد که مقاومت‌های محدود کننده جریان و ولتاژ ورودی نیز مشکل پیدا کرده باشند. بنابراین این موارد هم باید بررسی شوند و اگر نیاز بود تعویض شود. خرابی خازن‌ها و مقاومت‎ها نیز باید چک شود.

از دیگر قطعاتی که در کم و زیاد شدن مکش یا به طور کلی تنظیم مکش جاروبرقی تاثیر گذار می‌باشد، دایاک برد است. دایاک با تولید پالس‌هایی، باعث می‌شود که جریان ورودی موتور تنظیم شده و در نتیجه قدرت موتور و قدرت مکش کنترل ‌شود.

نحوه رفع خرابی ولوم کم و زیاد جاروبرقی

در موارد زیادی اگر ولوم با ضربه شدید یا فرسودگی آسیب جدی ندیده باشد، مشکل با شستشو برد با تینر حل می‌شود و دوباره به وضعیت عادی خود بر می‌گردد. البته این اتفاق در صورتی می‌افتد که این مشکل به دلیل کثیفی برد باشد. در غیر این صورت لازم است بررسی‌های تخصصی‌تری انجام شود که باید باید برد بررسی شود. برای اینکه بتوانید از ولوم تخصصی استفاده کنید، باید دستگاه باز شود و برد بررسی گردد. اگر برد خراب شود این آسیب دیدگی را فقط باید به تعمیرگاه برد زیرا  این کار حتما باید با کمک یک تکنسین متخصص تعمیرات برد جاروبرقی انجام شود.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *