علت خش افتادن ظروف در ماشین ظرفشویی + کدر و سفیدک زدن

علت خش افتادن ظروف در ماشین ظرفشویی + کدر و سفیدک زدن

اغلب اوقات، افرادی که به مرور زمان شاهد کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی خود هستند یا آنها را دور می اندازند و یا آنها را در پشت کابینت ها پنهان می کنند تا فقط در صورتی که کسی آنها را نبیند از آنها استفاده کنند. هرچند که این امر کاملا قابل پیشگیری نیست اما برای اینکه بتوانیم این مشکل را حل کنیم، ابتدا باید بفهمیم مشکل چیست و چه چیزی باعث ایجاد لایه ای کدر روی ظروف در ماشین ظرفشویی می‌شود؟

کدر شدن ظروف پس از شست و شو توسط ماشین ظرفشویی

کدر شدن یا تشکیل یک لایه سفید رنگ روی ظروف غیرمنتظره است، اما چرا این اتفاق می افتد؟

استفاده از مواد شوینده ی بیش از حد

استفاده از مواد شوینده بیشتر ممکن است برای از بین بردن رسوبات آب سخت ایجاد شده روی ظروف شما موثر باشد اما در عین حال، استفاده بیش از حد از مواد شوینده ممکن است یک لایه صابونی روی ظروف باقی بگذارد، بنابراین با مقادیر مختلف آزمایش کنید تا بهترین تعادل را پیدا کنید.

دمای بالای آب

آب را در سینک آشپزخانه خود به مدت یک دقیقه باز نگه دارید. یک دماسنج را درون لیوان قرار داده و آب را درون لیوان بریزید تا دمای آب ورودی شما اندازه گیری شود. بسیاری از تولیدکنندگان مواد شوینده ظروف، دمای 130 درجه فارنهایت را توصیه می کنند، اما به جای این که دمای آب ورودی را بیش از اندازه بالا ببرید، از تنظیمات مخصوص دمای بالای ماشین ظرفشویی خود برای گرم کردن آب نهایتا تا 140 درجه فارنهایت استفاده کنید. اگر آبگرمکن شما از آشپزخانه فاصله زیادی دارد و مدتی طول می کشد تا آب داغ به آن برسد، شیر آب آشپزخانه را حدود یک دقیقه باز نگه دارید تا آب داغ شود، سپس ماشین ظرفشویی را روشن کنید.

مواد شوینده ی نامناسب

بعضی از شوینده ها بیشتر از بقیه باعث خراشیدگی می‌شوند، این امر به درجه نرمی آب و عوامل دیگر بستگی دارد. یک شوینده ملایم (با میزان PH کمتر) یا یک شوینده بدون فسفات را امتحان کنید.

جرم گرفتگی آب پاش ظرف‌شوها

آب پاش ماشین های ظرفشویی ممکن است توسط رسوبات آب یا مواد غذایی به جای مانده از شستشو های پیشین مسدود شده باشد و آب نتواند به درستی وارد ماشین ظرف شویی شود، در نتیجه ظروف شما بخوبی شسته نشوند و یا یک لایه کدر روی آنها تشکیل شود. (بدلیل این که مواد شوینده نیاز به آب کافی برای اثربخشی موثر دارند) بنابراین اگر آب کافی و با فشار مناسب وارد ظرفشویی نشود از عملکرد آن کاسته خواهد شد.

در صورت نیاز بازو ها را از ماشین ظرفشویی خارج کرده و متناسب با دفترچه راهنمای آن و یا با کمک سوزن در جهت برطرف کردن انسداد آن اقدام کنید.

👈 جرم گیر ماشین ظرفشویی

گرفتگی فیلتر کف و صافی ماشین ظرف‌شویی

گرفتگی فیلتر کف و صافی ماشین ظرف‌شویی باعث کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

بسیار مهم است که فیلتر ماشین ظرفشویی خود را هر دوازده بار یکبار پاک کنید، که کمتر از یک دقیقه طول می کشد. این کار به ما اطمینان می دهد که ذرات باقیمانده در هنگام شستشوی بعدی دوباره در گردش نیستند و ماشین ظرفشویی شما به درستی تمیز و تخلیه می شود.

چربی ظروف را از قبل نگیرید

مواد شوینده ظرفشویی مدرن حاوی نمک های قلیایی ناملایمی هستند که توسط روغن و ذرات غذا روی ظروف خنثی می شوند. اگر قبل از گذاشتن ظروف درون ماشین ظرفشویی، تمام مانده مواد غذایی را از ظروف بردارید، مواد شوینده چیزی برای خنثی شدن ندارند و در نتیجه اثر سخت تری از خود روی ظروف می گذارند.

نحوه ی چینش اجسام

برای شست و شوی بهتر ظروف، ماشین ظرفشویی خود را به روش صحیح پر کنید

دانستن اینکه چگونه ماشین ظرفشویی خود را به روش صحیح پر کنید نیز به حل این مشکل کمک می کند. انباشته شدن ظروف به هم نزدیک و یا مسدود کردن بازوهای آب پاش ماشین ظرف‌شویی با وسایل حجیم از شستشو کامل ظروف شیشه‌ای جلوگیری می‌کند.

پودر شوینده ماشین ظرفشویی

پودر شوینده ظروف در ماشین ظرفشویی

پودر ها یکی از رایج ترین مواد شوینده مورد استفاده در ماشین های ظرفشویی می‌باشند، توجه داشته باشید که در کنار آنها بهتر است از جلا دهنده ها و نمک های مخصوص ماشین ظرف شویی استفاده شود تا نتیجه مطلوب بدست آید و ظروف شما کدر نشود.

ژل ماشین ظرفشویی

ژل ماشین ظرفشویی

 

مواد شوینده ژلی گاها به دلیل استفاده آسان محبوب هستند، اما موثرترین نیستند. آنها تمایل دارند بر روی ظروف باقیمانده ای باقی بگذارند که باعث کدر شدن آنها شود. سعی کنید از پودر یا قرص استفاده کنید و ببینید آیا شرایط بهبود می یابد یا خیر؟

مایع جلا دهنده یا براق کننده ظرفشویی

مایع جلا دهنده یا براق کننده ظرفشویی

محصولات جلادهنده برای انجام کارهای مختلف مانند براق کردن ظروف و کاهش لک ها طراحی شده اند ولی در صورتی که همزمان با دیگر مواد شوینده مناسب استفاده شوند، موثر واقع می شوند و اطمینان حاصل می گردد که ظروف، لیوان، کارد و چنگال های شما به بهترین نحو تمیز می شوند – به این معنی که دیگر نیازی به شستشوی مکرر نخواهید داشت.

عدم استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

اگر احساس می کنید ماشین ظرفشویی شما روی لیوان ها یک لایه سفید به جا می گذارد، ممکن است به این دلیل باشد که دستگاه شما فاقد نمک ماشین ظرفشویی است. این باقیمانده سفید می تواند نتیجه رسوب سنگین آهک روی لیوان ها باشد. نمک ماشین ظرفشویی به نرم شدن آب کمک می کند، به طور مستقیم  می تواند میزان لکه ها و علامت های روی ظروف شیشه ای شما که در اثر آب سخت ایجاد شده است را کاهش دهد.

قرص ماشین ظرفشویی👉

حتما از شوینده ها، وسایل شستشو و نمک مخصوص ماشین های ظرفشویی استفاده کنید. تحت هیچ شرایطی از مایع ظرفشویی، صابون دستی، سفید کننده، سرکه یا سایر مواد شیمیایی و قرص های تقلبی و فاسد استفاده نکنید (برای اطمینان از این که قرص شما فاسد نشده باشد آن را درون آب گرم قرار دهید اگر پس از 10 دقیقه در آب حل نشد یعنی فاسد شده است و در ماشین ظرفشویی نیز حل نخواهد شد) زیرا این محصولات عملکرد ماشین ظرفشویی شما را کاهش می دهد و باعث زنگ زدن قطعات فلزی می شود و حتی ممکن است طول عمر دستگاه شما را کوتاه کند.

تنظیمات اشتباه ماشین ظرفشویی

آب سخت همچنین باعث ایجاد لکه و علامت در ظروف شیشه ای شما می شود. ماشین ظرفشویی شما تنظیمات سختی آب دارد که باید آن را با توجه به سختی آب شیر تنظیم کنید.

برای تعیین تنظیمات صحیح ، دستورالعمل های موجود در کتابچه راهنمای کاربر را دنبال کنید. اگر در یافتن کتابچه راهنمای خود مشکلی دارید، آن را با استفاده از شماره مدل محصول خود در اینترنت جستجو کنید.

خرابی بازوهای آبپاش

درصورتی که بازو های آب پاش ظرف شویی شما شکسته باشد یا دچار مشکل شده باشد دستگاه قادر نخواهد بود ظروف را بخوبی شسته و آب کشی کند، پس در صورت بروز مشکل بازو های آب پاش را تعویض کنید.

ایراد ترموستات یا المنت حرارتی ظرفشویی

اگر دستگاه شما روی ظروف لکه های سفید برجای میگذارد ممکن است یکی از دلایل موجود ایراد ترموستات یا المنت حرارتی آن باشد (آب به اندازه کافی گرم نمی شود)، پس هنگام بررسی دستگاه خود به این مسئله دقت کنید.

خرابی برد کنترل الکترونیکی ظرفشویی

یکی از قطعات اصلی و کاربردی ماشین های ظرف شویی برد های الکترونیکی آنها می باشد و خرابی آنها می تواند موجب خوب شسته نشدن ظروف شما شود، در نتیجه از سالم بودن آن ها اطمینان فرمایید.

ایراد جاپودری ماشین ظرفشویی

اگر جا پودری ماشین شما خوب بسته نشده باشد (باید کاملا عایق باشد)، ممکن است مواد شوینده به درستی همراه آب وارد ظرفشویی نشود و در نتیجه ظروف شما بخوبی تمیز یا شسته نشوند. اگر جاپودری مشکل داشت، آن را تعویض کنید.

 

پشتیبان قائم یدک
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • فریده ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۲۰:۴۱

    سلام ممنون از مقاله خوبتون
    من قبلا خیلی ظروف داخل ماشین ظرفشویی ام خش می افتاد و لک می زد خیلی استفاده کردم از مطالبتون
    ممنون از قائم یدک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *