راهکار های عملی برای تمیز کردن چای ساز

راهکار های عملی برای تمیز کردن چای ساز

یکی از لوازم خانگی پرکاربرد در آشپزخانه، چای ساز می‌باشد. استفاده زیاد و طولانی از چای ساز در طی زمان، باعث جمع شدن املاح در دستگاه چای ساز می‌شود. اگر فکر می‌کنید اخیرا مزه چای با گذشته متفاوت و کمی بد طعم شده است، آن را به حساب کثیف شدن چای‌ساز بگذارید. اگر می‌خواهید چای ساز خود را تمیز کنید،  در این مقاله قصد داریم راهکارهای اساسی برای تمیز کردن چای ساز را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.


قیمت قطعات چای ساز


تمیز کردن جرم چای ساز: توری، سرپوش و قاشقک چایی

برای تمیز کردن توری قوری، سرپوش کتری و قاشقک چایی از آب گرم و یک ماده پاک کننده ملایم و غیرساینده استفاده کنید. به این‌صورت عمل کنید که ابتدا ماده تمیز کننده را بر روی اسفنج بریزید و آن را با آب داغ مرطوب کنید. در نهایت آن را روی لوازم جانبی چای ساز بکشید تا تمیز شود. البته این قطعات را می‌توانید با کمک ماشین ظرفشویی نیز بشویید. به یاد داشته باشید که هرگز مواد پاک کننده را مستقیما روی این قطعات نریزید. قبل از اینکه دوباره از چای ساز استفاده کنید، قطعات آن را به‌طور کامل خشک کنید.

تمیز کردن چای ساز
تمیز کردن چای ساز

تمیز کردن جرم چای ساز: کفه چایساز

ابتدا باید مطمئن شوید که چای ساز به برق متصل نباشد. حال کفی را نیز مانند مراحل بالا با یک اسفنج نرم و مرطوب تمیز کنید و قبل از استفاده آن را به‌طور کامل خشک کنید.

تمیز کردن جرم چای ساز: کفه چایساز

تمیز کردن جرم چای ساز: بدنه شیشه ای کتری و یا قوری

⦁ بعد از اینکه از چای ساز استفاده کردید، نباید بگذارید چای باقی‌مانده در آن بماند. برای خالی کردن کتری بهتر است به این‌صورت عمل کنید که چای را از داخل کتری خالی کرده و سپس داخل آن را با یک اسفنج نرم و آب تمیز کنید.

⦁ برای تمیز کردن قسمت بیرونی کتری چای ساز نیز از یک پارچه‌ نرم و مرطوب استفاده کنید. سعی کنید از اسفنج زبر برای این قسمت استفاده نکنید زیرا باعث خراشیدگی سطح خارجی آن می‌شود.

⦁ رسوباتی که  از چای در داخل دیواره‌های قوری باقی می‌ماند باعث تغییر طعم چای می‌شوند. پس بعد از هر بار استفاده از چای ساز باید آن را با آب و صابون شستشو دهید.


بررسی مشکلات رایج در چایساز


تمیز کردن جرم چای ساز: بدنه شیشه ای کتری و یا قوری

تمیز کردن جرم چای ساز: سرپوش کتری و درجه اندازه گیری آب چای ساز

سرپوش کتری و درجه اندازی گیری آب را زیر آب گرم بگذارید و آن‌ها را با اسفنج و شوینده بشویید. علاوه‌براین برای شستشوی این قطعات می‌توان از ماشین ظرفشویی نیز استفاده کرد. بعد از اینکه قطعات را شستشو دادید آن‌ها را با یک پارچه خشک کنید.

روش‌های رسوب زدایی چای ساز، سریع و ارزان

برای از بین بردن رسوب چای ساز از راه‌های طبیعی زیادی می‌توان استفاده نمود. این مواد پاک کننده طبیعی در هر خانه‌ای وجود دارند و برای تهیه آن‌ها نیاز به هزینه زیادی نیست.

رسوب زدایی چای ساز با سرکه

یکی از این مواد پاک کننده طبیعی سرکه می‌باشد. بهتر است برای جرم‌گیری چای‌ساز ماهی یک بار از سرکه استفاده کنید. درون چای ساز را با آب پر کنید، بیشتر گنجایش کتری چای ساز را با آب پر نمایید. سپس سرکه سفید را در آب بریزید. کتری را روی چای ساز بگذارید و دستگاه را با این مواد روشن کنید. وقتی این مواد جوش آمدند و دستگاه خاموش شد بگذارید چند ساعتی در پارچ بماند، سپس آن را خالی کنید و دور بریزید.

اگر فکر می‌کنید، املاح و رسوب هنوز هم در چای ساز وجود دارند، بهتر است نصف آن را با سرکه و نصف دیگر را نیز با آب معمولی پر کنید ‌ و با روش قبل آن را بجوشانید. کتری را برداشته و درون دستگاه چای ساز بگذارید.  سپس آن را خالی کرده و دوباره کتری را با آب پر کنید.

سپس دوباره آن را در دستگاه بگذارید و روشن کنید. در طی این فرایند آب داغ می‌شود و بدنه درونی کتری چای ساز به‌خوبی تمیز خواهد شد. این فرایند را باید چند بار انجام دهید و تا زمانی ادامه دهید که از رسوب‌گیری کتری چای ساز اطمینان به‌دست آورید.


 
رسوب زدایی چای ساز با سرکه

تمیز کردن چای ساز با جوش شیرین

یکی دیگر از مواد طبیعی برای جرم‌گیری چای ساز، جوش شیرین است. برای این کار نیاز به دو قاشق غذاخوری جوش شیرین دارید. بعد از اینکه جوش شیرین را به آب درون چای ساز افزودید، دستگاه را روشن کنید تا آب بجوشد. سپس باید یک شبانه روز زمان بدهید تا محلول جوش آمده آب و جوش شیرین در کتری چای ساز باقی بماند. بعد از این کار در درون دستگاه آب تمیز بریزید و بعد از اینکه یک بار جوشید می‌توانید از چای ساز استفاده کنید.

از بین بردن رسوب چای ساز با آبلیمو

برای از بین بردن رسوب چای ساز با کمک لیمو، تنها باید یک عدد لیموی طبیعی تهیه کنید و آن را از وسط برش بزنید. سپس یک تکه نصف شده را بردارید و دوباره آن را به قطعات کوچک‌‍تری برش بزنید. کتری چای ساز را پر از آب کنید و تکه‌های برش زده لیمو را در آب کتری قرار دهید. چای سازرا روشن کنید و بگذارید حرارت آب بالا رود تا به قل زدن بیفتد.

بعد از اینکه چای ساز خاموش شد اجازه دهید این محلول برای مدتی در کتری بماند. بعد از آن محتویات کتری را خالی کنید و چند بار در آن آب بگردانید. حال دوباره کتری را  پر از آب کنید و در چای ساز بگذارید و دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید آب معمولی در چای ساز بجوشد. این کار را چند بار انجام دهید تا رسوب کتری به‌طور کامل پاک شود.

نکات نگهداری و استفاده از چای ساز

  • بعد از اینکه کارتان را با چای ساز انجام دادید دکمه گرمایش و دم کشیدن چای ساز را خاموش کنید.
  • اگر می‌خواهید جرم چای ساز را تمیز کنید، دستگاه را از برق بکشید و بگذارید سرد شود سپس آن را تمیز کنید.
  • دقت کنید که تنها قطعاتی مانند سرپوش کتری، توری چایی، سرپوش توری چای و قاشقک چای هستند که می‌توانند در ماشین ظرفشویی شسته شوند.
  • مراقب باشید که برخی قسمت‌های چای ساز مانند کفی کتری، کفی اصلی چای ساز و سیم برق نباید در تماس با آب قرار بگیرند.
پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *