رله استارت یخچال + اورلود یخچال + کار رله یخچال

رله استارت یخچال + اورلود یخچال + کار رله یخچال

آیا می‌دانید “رله استارت یخچال” چیست و چگونه کار می‌کند؟ رله استارت یخچال یکی از قطعات حیاتی در کمپرسور یخچال است. به همین دلیل باید نحوه عملکرد آن اطلاع داشته باشید تا اگر دچار مشکل شد در سریع‌ترین زمان ممکن برای عیب یابی و رفع مشکل رله استارت و کمپرسور خود اقدام کنید.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

رله استارت یخچال چیست؟

رله استارت یک قطعه دریخچال است که کار روشن و خاموش شدن کمپرسور را بر عهده دارد. همان‌طور که می‌دانید کمپرسور یا همان موتور یخچال، به طور مداوم در حال کار‌ کردن نیست، بلکه هنگامی که دما تا نقطه مد نظر پایین بیاید خاموش می‌شود و دوباره با افزایش دما روشن می‌شود.رله‌ استارت وظیفه ایجاد جریان برق لازم برای استارت ‌زدن و شروع به کار موتور یخچال را بر عهده دارد.

قیمت و خرید رله یخچال ناسیونال مدل تک فیش

قیمت و خرید رله یخچال ناسیونال مدل سه فیش

رله استارت یخچال چیست
شکل 1. رله استارت یخچال چیست

کار رله یخچال چیست

رله استارت یخچال یک کلید الکترومغناطیسی است، که می‌تواند با کمی جریان برق فعال ‌شود. رله از یک سیم‌پیچ تشکیل شده است که وقتی جریان برق از آن عبور می‌کند، با پیدا کردن خاصیت مغناطیسی، کنتاکت فلزی را جذب ‌کند و باعث اتصال جریان برق و عبور انرژی به سمت دیگر کلید می‌گردد و اگر توان ورودی قطع شود کلید نیز قطع می‌شود. به همین دلیل است که نام دیگر رله ‌استارت یخچال کلید مغناطیسی است. اما رله از کجا می‌داند باید جریان را قطع یا وصل کند؟ این کار توسط ترموستات داخل یخچال انجام می‌گیرد. هنگامی که دمای داخل یخچال از دمای تنظیم شده بالاتر برود، ترموستات یک سیگنال الکتریکی به رله ارسال می‌کند تا کمپرسور روشن شود. وقتی که دما تا نقطه تنظیم شده پایین بیاید دستور قطع جریان الکتریکی ارسال می‌شود. رله استارت یخچال علاوه ‌بر کنترل روشن و خاموش شدن موتور، وظایف دیگری نیز بر عهده دارد مانند:کنترل ولتاژ و جریان الکتریکی.

فروش لوازم جانبی و قطعات یدکی یخچال فریزر

انواع رله یخچال

رله استارت جریانی:

این نوع رله یک کلید مغناطیسی است که در هنگام راه‌اندازی کمپرسور کار خود را شروع می‌کند تا یک لحظه سیم پیچ استارت و رانینگ را به هم متصل کند و بعد از اینکه کمپرسور به ۷۵% دور نامی خود رسید سیم پیچ استارت را از مدار خارج کند.

رله استارت یخچال سنگی:

این نوع رله دارای ساختمان بسیار ساده‌ای است و سیم پیچ و کنتاکت ندارد، اما داخل آن یک نوع مقاومت متغیر با ضریب حرارتی مثبت PTC وجود دارد. در حالت عادی وصل شده و هنگامی که جریان برق از آن عبور کند گرم می‌شود و بعد از چند ثانیه عایق می‎گردد در نتیجه سیم پیچ استارت از مدار خارج می‌شود.

رله استارت ولتاژی:

این نوع رله از شبیه به رله استارت جریانی است و در مقابل افزایش ولتاژ و پس از رسیدن موتور به سرعت مناسب از خود واکنش نشان می‌دهد. این رله در حالت عادی وصل است و در هنگام عبور برق از سیم پیچ، رله مغناطیس می‌شود و باعث خارج کردن سیم پیچ استارت از مدار می‌گردد.

قطعات یدکی یخچال سامسونگ

علائم خرابی اورلود یخچال

در هر زمانی که یخچال به طور ناگهانی خاموش شد، ابتدا باید سیستم برق رسانی آن را بررسی کنید. سپس باید به بررسی موتور یخچال بپردازید که سالم است یا نه؟ در نهایت باید اورلود یخچال را بررسی و آن را تست کنید. پس یکی از علائم خرابی اورلود می‌تواند خاموشی ناگهانی یخچال باشد. یکی از دلایل خرابی رله اورلود، بروز مشکل در ترموستات است که باعث می‌شود کمپرسور بیش از اندازه کار کند و یا داغ شود. از دیگر دلایل خرابی اورلود افزایش و یا افت ولتاژ برق، گرمای محیط اطراف یخچال، خارج شدن گاز یخچال و وجود مشکل در سیم پیچ استارت را می‌توان نام برد.

علائم خرابی اورلود یخچال
شکل 2. علائم خرابی اورلود یخچال

محل تعبیه رله یخچال

به طور معمول رله استارت یخچال در قسمت سمت چپ روی موتور نصب شده است و یک قاب نگه دارنده نیز دارد .برای دسترسی به رله باید ابتدا یخچال از برق کشیده شود و سپس قاب روی رله را با رعایت نکات ایمنی از روی موتور جدا کرد.

دلایل خرابی رله استارت یخچال

دلایل خراب شدن رله استارت یخچال به شرح زیر است:

رله از دو قسمت تشکیل شده است که شامل  بویین‌ها و کنتاکت‌ها می‌باشند. در هنگام تست رله باید از مشکل نداشتن این دو قسمت اطمینان حاصل کنیم. کنتاکت‌ها با استفاده از نیروی مغناطیسی باز و بسته شده و از آن‌ها جریان الکتریکی عبور می‌کند. بویین‌ها نیروی مغناطیسی که برای این کارکرد کنتاکت‌ها لازم است را تأمین می‌کنند. گاهی اوقات به دلیل جریان مداوم الکتریکی که در قسمت بویین‌ها وجود دارد، گرمای بسیار بالایی تولید می‌شود و باعث ذوب شدن روکش سیم‌ها می‌شود که سیم پیچ‌ها را دچار اتصالی می‌کند. در این حین است که بویین معیوب شده و می‌سوزد و همین فرایند باعث عدم کارکرد رله می‌شود.

اما در قسمت کنتاکت‌ها اگر اجزا بر اثر جریان الکتریکی زیاد تبخیر شوند کنتاکت عمل نمی‌کند و افت ولتاژ در محل اتصال کنتاکت‌ها باعث می‌شود دما بسیار بالا رود و کنتاکت‌ها به یکدیگر جوش بخورند. در این وضعیت کنتاکت‌ها دارای وضعیت ثابتی هستند اما بویین رله کارکرد دارد.

عیب یابی و تست رله سنگی یخچال

جهت عیب یابی و تست رله سنگی یخچال باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا برای ایجاد ایمنی یخچال را از برق بکشید.
  2. سپس قاب پلاستیکی روی کمپرسور را جدا کنید و برای اینکه فراموش نکنید از سیم پیچ‌ها عکس بگیرید.
  3. رله سنگی به کمپرسور متصل شده است.
  4. حال فیش‌ها را جدا کنید و رله را خارج کنید.
  5. برای تست و عیب‌یابی رله سنگی را تکان دهید، اگر چیزی در آن تکان خورد و یا اگر رنگ سوختگی داشت؛ آن را تعویض کنید.
  6. جریان رله را با استفاده از اهم متر چک کنید، مقدار اندازه‌گیری شده باید بین 0 – 100 باشد. در غیر این صورت باید رله سنگی عوض شود.
عیب یابی و تست رله سنگی یخچال
شکل 3. عیب یابی و تست رله سنگی یخچال

قیمت رله یخچال

دلیل اختلاف قیمت رله یخچال به شرح زیر است:

  1. فابریک بودن قطعه یا متفرقه
  2. مدت زمان گارانتی برای تعویض رله موتور یخچال
  3. تکنولوژی به کار رفته برای ساخت قطعه

پیشنهاد برای دیدن محصولات مرتبط

قطعات و لوازم یدکی یخچال سانی

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *