آموزش شستن قطعات چرخ گوشت

شستن قطعات چرخ گوشت

چرخ گوشت یکی از وسایل مورد نیاز در یک آشپزخانه است که می‌توان با کمک آن گوشت مورد نیاز برای غذاهایی مانند کوفته، کتلت و … را تهیه کرد. اما با این حال این دستگاه نیاز به مراقبت کامل دارد ما در این مقاله نحوه صحیح شستن قطعات چرخ گوشت را آموزش می دهیم.


جهت مشاهده قیمت و خرید قطعات چرخ گوشت کلیک نمایید.


شستن قطعات چرخ گوشت با کمک ماشین ظرفشویی

چرخ گوشت‌ها دارای قطعاتی هستند که اگر با ماشین ظرفشویی شسته شوند، اغلب یک پوشش خاکستری پیدا می‌کنند که قابل شستن و تمیز کردن نیست. بنابراین قانون اساسی این است: شما نمی‌توانید دستگاه را به ماشین ظرفشویی بفرستید. برای مثال بدنه مارپیچ که یکی از قطعات چرخگوشت است و گوشت را به سمت تیغه هُل می‌دهد، از آلیاژ آلومینیوم با کیفیت و ترکیبات متفاوت ساخته شده است. این لایه محافظ در برابر دمای بالا مقاوم است اما به راحتی توسط مواد قلیایی قوی که در تمامی شوینده‌های ماشین ظرفشویی وجود دارد از بین می‌رود. محلول داغ لایه اکسید را خورده و خوردگی آلیاژ آلومینیوم به‌وجود می‌آید و این باعث به‌وجود آمدن قسمت‌های تیره در این قطعات چرخ گوشت می‌شود. قسمت‌های تیره ظاهر زیبایی ندارند و همچنین ترکیبات آلومینیوم ممکن است بعد از وارد شدن به گوشت وارد بدن شوند و باعث ایجاد مشکلات سلامتی شوند.

شستن قطعات چرخ گوشت

اگر قطعات از چدن و آهن ساخته شده باشند، مثلا تیغه‌های چرخ گوشت از این ترکیبات ساخته شده‌اند که قادر به تحمل رطوبت طولانی مدت نیستند، بنابراین اگر از ماشین ظرفشویی برای شستن‌ها استفاده شود به سرعت زنگ می‌زنند. اما بعضی از قطعات چرخ گوشت وجود دارند که بر روی آن‌ها علامت گذاری شده است: “مناسب برای ماشین ظرفشویی” که به جز این قطعات نمی‌توانید قطعات دیگری از چرخگوشت را در ماشین ظرفشویی قرار دهید، زیرا هم ممکن است سطح برش آن‌ها صاف شود و هم سطح براق آلومینیومی آن‌ها تبدیل به خاکستری مات گردد. این لکه‌های تیره نشانه اکسید شدن قطعات هستند.

کارشناسان اکیداً تمیز کردن چرخ گوشت با مواد قلیایی فعال را در دمای پایین نیز توصیه نمی‌کنند. مشکل اصلی در این مورد مواد شوینده است، علاوه‌براین ممکن است تکه‌های باقی‌مانده گوشت و رگه‌های به‌جا مانده در چرخ گوشت به داخل فیلترهای ماشین ظرفشویی نفوذ کرده و آن‌ها را مسدود کنند. بنابراین حتی ماشین ظرفشویی نیز به خطر می‌افتد.


 

روش صحیح شستن قطعات چرخ گوشت با ماشین ظرفشویی

اگر می‌خواهید که حتماً قطعات چرخ گوشت خود را با استفاده از ماشین ظرفشویی بشویید، ابتدا باید باقی‌مانده‌های گوشت بر روی قطعات را پاک کنید. برای این کار باید قطعات را به روش دستی از قطعات جدا کنید و آن‌ها را کاملا شستشو دهید. بعد از آن می‌توانید قطعات چرخ گوشت را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و با دمای پایین بدون استفاده از مواد قلیایی آن‌ها را آبکشی کنید. زمان‌های شستشو باید کوتاه و حداکثر نیم ساعت باشند. درواقع شما این قطعات را برای براقیت بیشتر به دست ماشین ظرفشویی می‌سپارید اما فقط از آن در دمای پایین و برنامه کوتاه و فقط برای آبکشی و بدون استفاده از مواد شوینده قلیایی استفاده می‌کنید. در غیر این صورت شاهد سیاه و کدر شدن قطعات می‌شوید.

شستن قطعات چرخ گوشت با ماشین ظرفشویی

بهترین روش شستن قطعات چرخ گوشت

بهترین راه برای تمیز کردن چرخ گوشت شستن دستی قطعات آن است.

مرحله اول

اگر بلافاصله بعد از استفاده از چرخ گوشت آن را تمیز کنید، می‌توانید آن را به‌راحتی شستشو دهید. چربی‌هایی که در سطح قطعات چرخ گوشت وجود دارند را باید با کمک چرخ کردن نان از آن‌ها جدا کنید. بنابراین بعد از اتمام کارتان با چرخ گوشت چند تکه نان به آن اضافه کنید تا قطعات ریز گوشت و چربی‌ها را از آن بیرون برانید.

مرحله دوم

وقتی نان را با دستگاه چرخگوشت آسیاب کردید، نوبت به جدا کردن قطعات دستگاه است. به هر قسمت و محل قرار گرفتن آن‌ها در هنگام جداسازی دقت کنید. اگر فراموش می‌کنید که هر قطعه در کجا قرار گرفته است، می‌توانید از آن یک عکس بگیرید.


 
تمیز کردن چرخ گوشت

مرحله سوم

یک کاسه بزرگ آب بردارید و مقداری مواد شوینده مایع به آن اضافه کنید و قطعاتی را که جدا کرده‌اید را در آن قرار دهید. قبل از اینکه آن‌ها را بشویید لازم است که ۳۰ دقیقه در آب بمانند.

نح.ه شستن چرخگوشت

مرحله چهارم

بعد از گذشت این زمان با کمک یک مسواک قطعات و گوشت‌هایی که در قطعات چرخ گوشت جا مانده‌اند را جدا کنید. هر قسمت را با دقت بشویید و این کار را تا تیغه‌های برش ادامه دهید. برای شستن تیغه چرخ گوشت مواظب باشید زیرا بسیار تیز است و ممکن است به خود آسیب وارد کنید.

آموزش شستن چرخگوشت

مرحله پنجم

حال نوبت آن است که هر قسمت را بعد از شستن با دقت آبکشی کنید. وقتی تمامی قطعات را آبکشی کردید، لازم است که آن‌ها را باید به خوبی خشک کنید. از یک حوله استفاده نمایید تا آن‌ها را خشک نمایید.


 
شستن چرخ گوشت

مرحله ششم

بعد از اینکه تمامی قطعات را خشک کردید می‌توانید قطعات را در یک سطل پر از برنج قرار دهید تا از زنگ زدن آن‌ها جلوگیری نمایید.

پشتیبان قائم یدک
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • حسین 25 اسفند 1402 / 23:57

    با سلام ما قطعات چرخ گوشت رو با ماشین ظرفشویی شستیم و هنین اتفاقاتی که نوشتید رخ داده الان چه کنیم؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *