طرز کار آبسرد کن و قطعات آن

طرز کار آبسرد کن و قطعات آن

آبسردکن‌ها دستگاه‌هایی هستند که در مکان‌هایی مانند ادارات مدارس و حتی خانه‌ها وجود دارند‌. ستگاه‌ها می‌توانند جایگزین بطری‌های آب در یخچال شوند تا آب خنک را در اختیار افراد قرار دهند، هرچند نام این دستگاه آبسردکن می‌باشد اما طرز کار آن‌ها به گونه‌ای است که در برخی مدل‌ها می‌توانند آب گرم نیز تهیه کنند و از این آب گرم می‌توان برای تهیه چای و دیگر نوشیدنی‌های گرم استفاده نمود. آبسردکن‌ها در صورت خرابی، نیاز به قطعات و لوازم جانبی مخصوص به خود تشکیل شده‌اند و اگر خراب شوند شما باید با این قطعات آشنایی داشته باشید. در این مقاله ما به معرفی قطعات یدکی آبسردکن و طرز کار آبسرد کن می‌پردازیم.

لوازم و قطعات یدکی آبسردکن

آبسردکن چگونه کار می‌کند؟

طرز کار آبسرد کن اینگونه است که در مخزن آن مقداری آب وجود دارد که از طریق دیسپنسر به بیرون می‌رود. این مخزن همان محلی است که آب در داخل آن سرد می‌شود، سرد شدن آب را مبرد یا برق حرارتی انجام می‌دهد. فرایند سرد کردن آب در آبسردکن‌ها شبیه به خنک‌سازی یخچال و کولر گازی می‌باشد. درون آبسردکن‌ها یک کمپرسور وجود دارد که دارای ماده مبرد مانند فریون می‌باشد و گرمای درون آب باید به محیط یا یک ماده دیگر منتقل شود تا آب سرد شود. این ماده مبرد می‌تواند گرما را جذب کند، ماده مبرد می‌تواند گرمای درون آب داخل مخزن را بگیرد و باعث خنک شدن همین آب شود.

وقتی ماده مبرد از سیستم آبسردکن عبور می‌کند، می‌تواند گرما را جذب کند و تبخیر شود و به گاز تبدیل گردد، سپس دوباره این ماده توسط کمپرسور متراکم می‌شود. این چرخه مرتبا تکرار می‌شود، تا آبسردکن آب سرد مورد نیاز را تهیه کند.

وقتی دیسپنسر آب سرد را می‌فشارید، مخزن دوباره پر می‌گردد و این فرایند خنک‌سازی دوباره تکرار می‌شود. وقتی مخزن آبسردکن به طور کامل تخلیه شد، چند دقیقه زمان نیاز دارد تا سیستم آب سرد کن شروع به کار کند و دمای آب را کاهش دهد.

ترموالکتریک چگونه به خنک کردن آب کمک می‌کند؟

وقتی که جریان الکتریسیته از یک ماده به ماده دیگر مانند سرامیک یا آهن منتقل می‌شود، انرژی گرمایی توسط رسانا جذب می‌گردد، همین باعث می‌شود که گرمای آب در مخزن جذب و آب سرد شود. آبسردکن‌هایی که دارای ترموالکتریک هستند، سرعت آبسردکن‌های دارای کمپرسور برای تولید آب سرد را ندارند.

اجزای مختلف آب سردکن

این اجزا دارای ۲ دسته هستند:

  • اجزا درون ابسرد کن
  • اجزای بیرونی

آبسردکن و رایج ترین مشکلات آن

هر کدام از این بخش‌ها دارای قطعات خاصی هستند که کاربرد مخصوص به خود را دارند. در این بخش قطعات هر قسمت را بیان می‌کنیم:

اجزای بیرونی آبسردکن

اجزای بیرونی آب سردکن شامل شیر بدنه و سایر اتصالات مربوط به آن می‌باشد. این اجزا شامل موارد زیر می‌باشند:

بدنه آبسردکن

مهم‌ترین چیز در مورد بدنه این است که جنس آن از چیست؟ اگر کیفیت قطعات ابسرد کن، برایتان اهمیت دارد لازم است که از جنس آن اطلاع داشته باشید تا بتوانید بدنه با کیفیت و زیبایی را انتخاب کنید. بدنه آبسردکن می‌تواند از جنس استیل، پلاستیک و یا ABS باشد که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند!

اجزای مختلف آب سردکن

شیر آب آبسرد کن

یکی دیگر از قطعات آبسردکن شیرهای آب می‌باشند که کاربران بیشترین استفاده را از آن دارند و در تماس مستقیم با آن هستند. شیرها نیز دارای انواع مختلف و جنس‌های متفاوتی می‌باشند که با توجه به نوع آبسردکن انتخاب می‌شوند، برای مثال آبسردکن‌هایی که از جنس استیل هستند می‌توانند شیرهای متفاوت‌تری نسبت به دیگر آبسردکن‌ها داشته باشند.

شیر آب سردکن

خرید جا لیوانی آبسردکن

 

قطعات داخلی آبسردکن

قطعات داخلی تعداد بیشتری نسبت به قطعات خارجی دارند و در تمامی آبسردکن‌ها نیز مشابه هستند. برخی از این قطعات شامل موارد زیر می‌باشند:

  • لوله‌ها
  • مخزن کمپرسور یا همان موتور المنت
  • صفحه الکتریکی
  • هیتر

در ادامه این اجزای داخلی آبسردکن را توضیح می‌دهیم.

قطعات داخلی آبسردکن

موتور یا کمپرسور

از مهمترین اجزای آبسردکن موتور یا کمپرسور است. باید گفت که کمپرسور نه تنها در آبسردکن بلکه در دستگاه‌های دیگری نیز استفاده می‌شود. وظیفه کمپرسورها فشرده کردن گاز آبسردکن با توجه به قواعد خاصی می‌باشد تا آب سرد شود. این قطعه به دما حساس است، بنابراین باید توجه کنید که این دستگاه‌ها در دمای خاصی عملکرد بهتر و طول عمر بیشتری خواهند داشت.

موتور یا کمپرسور آبسردکن

لوله‌ های آبسردکن

لوله‌هایی که در آب سردکن‌ها به کار می‌روند، دارای انواع مختلفی می‌باشند که با توجه به مواردی مثل مدل آبسردکن این لوله‌ها متغیرند. جنس آن‌ها یا از مس و یا از پلیمر می‌باشد، به دلیل اینکه قطعات آب سرد کن از لحاظ بهداشتی باید مناسب باشند کارشناسان توصیه می‌کنند که این لوله‌ها بهتر است از جنس پلیمر باشند.

دستگاه تصفیه آبسردکن

این بخش از لوازم یدکی آبسردکن در تمامی آبسردکن‌ها وجود ندارد، بلکه تنها برخی از آبسردکن‌هایی که سیستم پیشرفته‌تری دارند و یا آن‌هایی که می‌توانند به آب شهری متصل شوند تعبیه می‌شود. وظیفه این سیستم این است که آلودگی آن آب را برطرف و املاح اضافی آب و گل و لای و ذرات را از آب بگیرد. این کار توسط فیلترهای موجود در دستگاه انجام می‌گیرد.

مخزن آبسردکن

از دیگر قطعات یدکی ابسرد کن ، مخزن می‌باشد که یکی از مهمترین اجزای آن است، زیرا آبسردکنی که مخزن نداشته باشد یعنی آب ندارد؛ به دلیل اینکه اگر دستگاه بدون آب بماند المنت دستگاه می‌سوزد، بنابراین باید به مخزن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. مخزن‌ها دارای اشکال مختلفی هستند، اما کارکرد یکسانی دارند. مخزن‌ها شامل دو نوع زیر می‌باشند:

مخزن داخلی

این نوع مخزن در آبسردکن‌هایی استفاده می‌شود که به آب شهری وصل می‌شوند. بنابراین مخزن آن‌ها در اجزای داخلی آب سرد کن قرار داده می‌شود و درون دستگاه قرار گرفته است، این مخزن‌ها به دستگاه تصفیه مجهز هستند.

مخزن داخلی آبسردکن

مخزن بیرونی

این نوع مخزن در بیرون دستگاه قرار دارد و قابل مشاهده است و باید به صورت دستی آن را پر کرد. برخی مخزن‌های بیرونی ممکن است دارای دستگاه تصفیه آب باشند، همچنین ممکن است شناور در ورودی و خروجی باشند که این شناور می‌تواند میزان آب را کنترل کند. شناورها از سوختن المنت جلوگیری می‌کنند.

مخزن بیرونی آبسردکن
پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *