علت تکان خوردن پنکه سقفی چیست؟

علت تکان خوردن پنکه سقفی چیست؟

پنکه سقفی مدل‌های مختلفی دارد که تعداد پره‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد. کارکرد کلی این دستگاه به عملکرد صحیح پره‌ها وابسته است. شاید شما نیز در خانه پنکه سقفی دارید اما با تکان خوردن پنکه سقفی یا لرزش آن مواجه شده‌اید، اما علت تکان خوردن پنکه سقفی چیست؟ اگر پره‌ها به هنگام حرکت تعادل کافی نداشته باشند، ممکن است مشکلات مختلفی مثل لرزش پنکه را ایجاد کنند. در این مطلب قصد داریم به عواملی که باعث این اتفاق می‌شوند بپردازیم.


جهت خرید عمده و آسان روی لیست قیمت قطعات یدکی پنکه کلیک کنید.


پنکه سقفی

یکی از قدیمی‌ترین وسایل سرمایشی، پنکه سقفی می‌باشد. این دستگاه به دلیل اینکه ثابت است و قابلیت جابه‌جایی ندارد، قدرت بیشتری نسبت به پنکه‌های ایستاده دارد. هرچند دارای انواع مختلف با کاربردهای متفاوت است.

قطعات پنکه سقفی

مهم‌ترین جز در پنکه سقفی روتور یا چرخانه است که پره‌ها به آن متصل می‌شوند. پنکه سقفی دو سیم اصلی و فرعی دارد که باعث ایجاد میدان مغناطیسی می‌شوند. روتور تحت تاثیر میدان مغناطیسی ایجاد شده، می‌چرخد و با این چرخش خود می‌تواند هوا را به گردش درآورد. یکی دیگر از قطعات مهم پنکه سقفی خازن می‌باشد که اگر وجود نداشته باشد و یا مشکلی برای آن به وجود بیاید، میدان مغناطیسی تشکیل نمی‌شود، در نتیجه عملکرد پنکه با مشکل مواجه می‌شود.

علت تکان خوردن پنکه سقفی چیست؟

از مهم‌ترین دلایل تکان خوردن پنکه سقفی شل شدن پره‌ها و اتصالات آن‌ها روی صفحه مرکزی می‌باشد. قبل از اینکه هر اقدامی در این مورد انجام دهید، باید از محکم بودن پره‌ها اطمینان پیدا کنید. همچنین انحراف صفحه مرکزی آن نیز یکی از علل می‌باشد. در ادامه مهم‌ترین علت‌های تکان خوردن پنکه سقفی را بیان می‌کنیم.

آموزش تعمیر پنکه

نصب پنکه سقفی

یکی از عللی که باعث تکان خوردن پنکه سقفی می‌شود، نصب غیر استاندارد آن بر روی سقف می‌باشد. اگر برای نصب پنکه و اتصالات روی سقف مهارت کافی را ندارید، می‌توانید از یک نصاب کمک بگیرید.

عدم تعادل پره‌ها

همانطور که بیان کردیم اگر پره‌های پنکه سقفی تعادل نداشته باشند، می‌تواند باعث تکان خوردن دستگاه شود. اگر پره‌ها بالانس نباشند، با لرزش پنکه مواجه می‌شوید. این عدم تعادل ممکن است به دلیل شل شدن پره‌ها یا اختلال در عملکرد کلی پنکه و تنظیمات آن باشد.

دلیل به هم خوردن تعادل پره‌های پنکه سقفی چیست؟

گاهی ممکن است در پره‌های پنکه تعادل به هم خورده باشد، این به هم خوردن تعادل ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • یکی از پره‌های پنکه در محل اتصال خود شل شده باشد.
  • اتصالات یک طرف صفحه از محل نصب دچار لق شدگی باشد.
  • ممکن است در تنظیمات داخلی پنکه مشکلی به وجود آمده باشد.
  • ممکن است جسم خارجی به پنکه برخورد کرده باشد و باعث تغییر فرم و پره‌ها و دیگر اجزا شود. همچنین اگر این برخورد شدید باشد، باعث شل شدن و جابه‌جا شدن پره‌های پنکه شود.

سقف محکم برای نصب پنکه سقفی

پنکه‌های سقفی دارای وزن نسبتا سنگینی هستند. برای اینکه از تکان خوردن پنکه سقفی جلوگیری کنید، باید آن را بر روی سقف‌هایی نصب کنید که استقامت لازم برای تحمل وزن پنکه را داشته باشد. سقف‌های سبک مانند سقف‌های کامپوزیت دارای توانایی بالا برای تحمل وزن پنکه سقفی نیستند.

تراز بودن محل نصب پنکه

محلی که قرار است پنکه سقفی نصب شود باید تراز باشد. تراز نبودن صفحه اصلی پنکه روی سقف از دیگر دلایل تکان خوردن پنکه می‌باشد.

جلوگیری از تکان خوردن پنکه سقفی

برای جلوگیری از این مشکل لازم است که چند نکته را رعایت کنید. در این بخش ما این نکات را بیان می‌کنیم تا بتوانید از پنکه خود محافظت کنید تا نیازی به تعمیر پنکه سقفی و صرف هزینه زیاد نباشد.

  • اولین نکته این است که به هنگام خرید پنکه سقفی اندازه مناسب با متراژ خانه را خریداری نمایید. اگر پنکه بزرگتر از حد استاندارد باشد به هنگام چرخش ممکن است با مشکل مواجه شود.
  • نکته دیگر مربوط به نوع ساخت سقف می‌باشد. سقف‌های آماده پیش ساخت قابایت تحمل وزن پنکه سقفی را ندارند و نیروی جاذبه به راحتی باعث تکان خوردن آن می‌شود.
  • اگر مدت زیادی است که از پنکه سقفی خود استفاده می‌کنید، ممکن است پره‌ها یا دیگر قطعات آن شل و یا فرسوده شده باشند؛ بنابراین حتما نگاهی به اجزای آن بیندازید.

نتیجه‌گیری از علت تکان خوردن پنکه سقفی

گاهی اوقات در پنکه خود ممکن است چرخش نامناسب و به هم خوردن تعادل و تکان‌های غیر منتظره ببینید. باید در اسرع وقت برای عیب یابی و رفع عیب پنکه های سقفی اقدام کنید. اگر این تکان‌ها را در دستگاه خود مشاهده کردید مسئله بسیار خطرناک است و اگر سهل انگاری کنید باعث کنده شدن پنکه از سقف شود.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *