علت کم شدن مکش جاروبرقی

عنوان قابل بحث ما در این مقاله علت کم شدن مکش جاروبرقی می‌باشد. یکی از شایع‌ترین مشکلات در جاروبرقی‌ها کم شدن مکش می‌باشد. اما خوشبختانه این یکی از ایرادهایی است که تقریبا به راحتی و با هزینه پایین برطرف می‌شود. در این مقاله ما به بررسی اینکه چرا قدرت مکش جاروبرقی کم شده است خواهیم پرداخت، علاوه بر این روش‌هایی که برای رفع آن وجود دارد را نیز بیان می‌کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید علت کم شدن مکش جاروبرقی را پیدا کنید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قیمت قطعات جاروبرقی

علت کم شدن مکش جاروبرقی
علت کم شدن مکش جاروبرقی

1.پر بودن کیسه علت مکش ضعیف جارو برقی

اگر کیسه جاروبرقی پر باشد، مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد بنابراین لازم است که زمان تعویض آن را جدی بگیرید. کاهش قدرت مکش جاروبرقی از جمله مشکلاتی است که به دلیل پر بودن کیسه اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل تنها لازم است کیسه را قبل از پر شدن کامل تعویض نمایید.

2. سوراخ بودن کیسه جاروبرقی علت کاهش قدرت مکش جارو برقی

برای اینکه جاروبرقی زباله‌ها را با مکش بالا جمع کند، نباید هیچ راه نفوذی برای هوا در این مسیر وجود داشته باشد. سوراخ شدن کیسه جاروبرقی هم باعث انتقال گرد و غبار به بیرون می‌شود و هم قدرت دستگاه را برای جمع‌آوری زباله تا حد زیادی کاهش می‌دهد. استفاده از کیسه کاغذی بی‌کیفیت و همچنین جمع آوری زباله‌هایی مانند شیشه با جاروبرقی هر دو باعث پاره شدن کیسه می‌شوند. همچنین، باید بررسی کنید که آیا کیسه درست نصب شده است یا نه؟

3. کم و زیاد شدن قدرت مکش جاروبرقی به علت ارتفاع زیاد لوله

هر چه اندازه ارتفاع لوله جاروبرقی بیشتر باشد، جاروبرقی زباله‌ها را با مکش کمتری جمع می‌کند. بنابراین باید تا حد امکان و طبق شرایط محیط و جنس سطح فاصله را تا موتور کم کرد. اگر ارتفاع لوله جاروبرقی کم شود می‌توان تا حد مطلوبی قدرت مکش را افزایش داد.

4.  خراب بودن موتور جاروبرقی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعه‌ای که در جاروبرقی وجود دارد موتور است که اگر خراب شود می‌تواند باعث کم شدن قدرت مکش دستگاه می‌شود. توجه کنید که اگر مکش جاروبرقی تا حد زیادی کم شد و بوی سوختگی نیز از دستگاه به مشام رسید، حتما با تعمیرکاران این دستگاه تماس بگیرید. در واقع کم شدن قدرت مکش جاروبرقی یک زنگ خطر و هشدار است تا مواظب سلامت موتور باشید.

علت کم شدن مکش جاروبرقی: گرفتگی لوله خرطومی
گرفتگی لوله خرطومی

5.  گرفتگی لوله خرطومی

از جمله اشتباهاتی که بیشتر افراد آن را انجام می‌دهند، جمع‌آوری هر نوع زباله و آشغال با جاروبرقی می‌باشد. تکه‌های بزرگ پارچه و کاغذ و پلاستیک در مسیر خرطومی جمع می‌شوند و باعث انسداد آن می‌شوند. گرفتگی لوله خرطومی از عبور هوا با شدت زیاد جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود مکش جاروبرقی کم شود. هرگز تکه‌های بزرگ زباله و آشغال را با جاروبرقی جمع‌آوری نکنید. درصورت وقوع این اتفاق باید خرطومی را از دستگاه جدا کنید و گرفتگی‌های آن را رفع نمایید.

علت صدای زیاد جاروبرقی

6.  تنظیمات اشتباه جاروبرقی علت کاهش قدرت مکش جاروبرقی

اغلب اوقات کم بودن قدرت مکش جاروبرقی به دلیل این است که از قدرت کم دستگاه استفاده می‌شود. برای افزایش قدرت مکش جاروبرقی با کمک دکمه‌های روی آن تنظیمات را بر روی قدرت بالای مکش قرار دهید.

7.  گرفتگی فیلتر جاروبرقی

فیلترهایی که در داخل جاروبرقی وجود دارند بعد از استفاده زیاد با لایه‌هایی از گرد و غبار پوشیده می‌شوند. این فلیترها در میزان قدرت مکش جاروبرقی نقش مهمی دارند، بنابراین باید همیشه تمیز باشند. البته ممکن است گاهی اوقات فیلتر دچار پارگی شود که تنها راه حل آن تعویض است. برای تعویض فیلتر جاروبرقی، به تقلبی یا اصل بودن آن دقت کنید زیرا اگر فیلتر  نامرغوب باشد بعد از چند بار استفاده از دستگاه مجدد مکش کم می‌شود.

8. نشت هوا از اتصالات جاروبرقی

همان‌طور که بیان کردیم، برای اینکه جاروبرقی با قدرت بالا زباله‌ها را جمع کند، هوا نباید به بیرون نفوذ کند. از جمله مواردی که باعث نشت هوا می‌شوند، وجود ترک و شکستگی روی لوله خرطومی، باز بودن محل اتصال خرطومی به بدنه جاروبرقی. همچنین روی لوله برخی از جاروبرقی‌ها یک محفظه برای ورود و خروج هوا تعبیه شده است که با باز بودن آن مکش کم می‌شود. بنابراین باید تمامی بخش‌های جاروبرقی را چک کنید که منافذ و ترک‌هایی که هوا از آن‌ها نشت می‌کند را مسدود کنید.

9. کم و زیاد شدن مکش به دلیل کثیف بودن برس پارویی جاروبرقی

یکی دیگر از مواردی که برای کم شدن مکش جاروبرقی وجود دارد، کثیف بودن برس پارویی می‌باشد. برس و شانه جاروبرقی با گذشت می‌تواند مو و نخ و گرد و غبار زیادی را به خود جذب کند و به همین علت است که مکش دستگاه کم می‌شود. با تمیز کردن برس آن می‌توانید به راحت قدرت مکش جاروبرقی را افزایش دهید.

10. تنظیم نبودن کفی جاروبرقی

از جمله ساده‌ترین مواردی که برای کم شدن قدرت مکش جاروبرقی ، تنظیم نبودن کفی جاروبرقی می‌باشد. ممکن است ارتفاع کفی از سطح زمین زیاد باشد و باعث شود که جارو کردن آشغال‌ها به درون مخزن یا کیسه انجام نشود. اگر این مشکل رخ داد می‌توانید با کمک دکمه یا اهرم موجود بر روی آن، کفی را تنظیم کنید. توجه کنید که نباید آن را به پایین‌ترین سطح خود برسانید، زیرا ممکن است جدا کردن آن از فرش سخت شود که باعث سخت شدن جاروکشی خواهد شد.

11. اتمام طول عمر جاروبرقی

اگر یک جاروبرقی قدیمی دارید که هنوز از آن استفاده می‌کنید، کم شدن مکش آن طبیعی است. اما فراموش نکنید که با تمیز کردن فیلتر و کیسه هوای این دستگاه شاید بتوانید عملکرد آن را بهبود دهید.

12.استفاده نامناسب از جاروبرقی

در کل باید 1 یا 2 بار در روز از جاروبرقی استفاده کنید در غیر این صورت باعث می‌شوید که بازدهی آن کاهش پیدا کند. اگر زیاد از جاروبرقی استفاده کنید ناخودآگاه در زمینه افزایش مصرف انرژی و کوتاه شدن طول عمر آن اقدام خواهید کرد که با کاهش مکش نیز  همراه است. بنابراین باید که از جاروبرقی به اندازه مناسب استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله پاسخ سوال  چرا مکش جاروبرقی کم شده و راه حل‌های رفع آن را بیان کردیم. همان‌طور که بیان کردیم، کم شدن مکش جاروبرقی دلایل زیادی دارد که بیشتر آن‌ها را با کمی بررسی می‌توانید برطرف کنید. اما مشکلات دیگری که به تعویض قطعات نیاز دارند را باید تعمیرکاران متخصص بسپارید. اگر یک جاروبرقی قدیمی دارید، بهتر است آن را با جاروبرقی‌های جدید تعویض کنید زیرا قدرت مکش بسیار بیشتری دارند و ذرات ریز را می‌توانند به راحتی جارو کنند.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *