معرفی قطعات سشوار + عیب یابی سشوار

معرفی قطعات سشوار + عیب یابی سشوار

شاید شما نیز به این فکر کرده باشید که چگونه قطعات سشوار در کنار هم کار می‌کنند؟ سشوار اولین بار در سال ۱۹۲۰ معرفی شد و عملکرد آن اینگونه بود که با دمیدن هوای سرد یا گرم باعث تبخیر سریع آب می‌شد. عملکرد سشوار بر اساس اصل تبخیر و رطوبت نسبی می‌باشد. رطوبت نسبی همان تعداد ذرات آب و رطوبتی هستند که در هوا وجود دارند. در این مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با قطعات سشوار و عیب یابی سشوار، نحوه کار و مشکلات رایج آن صحبت کنیم.


جهت مشاهده قیمت و خرید قطعات شسوار کلیک نمایید.


سشوار چگونه کار می‌کند؟

سشوار دستگاهی است که با ایجاد باد گرم و بیرون دادن به صورت پر فشار می‌تواند موها را خشک و حالت دهد بنابراین به یک وسیله بسیار کاربردی برای آرایشگران تبدیل شده است. سشوارها در انواع مختلف برای مصارف خانگی و آرایشگاهی وجود دارند. کار کردن سشوار، روشن و خاموش کردن آن و تنظیم درجه حرارت آن با کمک چند دکمه انجام می‌شود. بنابراین کاربری ساده‌ای داشته و هر فرد می‌تواند به آسانی با آن کار کند. در اکثر سشوارها دو کلید وجود دارد که یکی از آن‌ها درجه حرارت را تعیین می‌کند و دیگری میزان دمندگی را مشخص می‌کند.

سشوار از چه اجزایی تشکیل شده است؟

مهم‌ترین قطعات سشوار که در همه آن‌ها مشترک هستند، شامل موارد زیر می‌باشد: عنصر گرمایشی یا هیتر

  • بدنه
  • دسته
  • سیم
  • کلید
  • دیود
  • موتور
  • ترموستات
  • آرمیچر

در ادامه این موارد را توضیح می‌دهیم.

فن یا پنکه

از مهم‌ترین قطعاتی که در سشوار وجود دارد پنکه می‌باشد که گرمای همرفتی را به طرف موها می‌فرستد. کنترل کننده فن سشوار، موتور می‌باشد و با جریان برق شروع به کار کردن می‌کند. وقتی که فن شروع به چرخش کرد هوا از طریق ورودی به سشوار وارد می‌شود، سپس هوا از طریق نیروی گریز از مرکز از روی المنت گرمایشی عبور می‌کند، از این طریق باد گرم می‌شود و به طرف موهای خیس می‌رود.

عیب یابی سشوار

عنصر گرمایشی یا هیتر

هیتر از دیگر قطعات مهم سشوار می‌باشد. این قطعه یک سیم پیچ فلزی می‌باشد که در برخی سشوارها با یون سرامیکی پوشانده شده است که باعث می‌شود از موهای شما در برابر گرما محافظت کند تا خشک نشوند. وظیفه المنت حرارتی این است که انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل کند.  درسشوارهای امروزی این قطعه از آلیاژ نیکروم ساخته شده است، خاصیت این آلیاژ این است که نمی‌تواند الکتریسیته را به خوبی  الکتریسیته را به خوبی از خود عبور دهد بنابراین تمام انرژی عبوری برای گرم کردن هوا استفاده می‌شود.


جهت خرید عمده و آسان تر روی لیست قیمت قطعات یدکی سشوار کلیک کنید.


آموزش عیب یابی سشوار

بدنه سشوار

پوسته و دسته سشوار معمولا از جنس پلاستیک ضخیم یا استیل ساخته شده‌اند. این قسمت برای نگه داشتن سایر قطعات مانند فن، موتور، هیتر و … می‌باشد و به صورتی ساخته می‌شود که بتوان آن را به راحتی در دست نگه داشت. سشوارهایی که بدنه آن‌ها از جنس پلاستیک است خطر برق گرفتگی ندارند، اما باید گفت که طول عمر سشوارهای استیل بالاتر است.

دسته سشوار

یکی دیگر از قطعات سشوار دسته آن می‌باشد که بر روی آن کلید روشن و خاموش وجود دارد. دسته بعضی از سشوارها بر روی بدنه تا می‌شود

کلید سشوار

از دیگر قطعات سشوار، کلید سشوار می‌باشد. به‌طورمعمول کلید سشوار در سه مدل مختلف تولید می‌شود که شامل موارد زیر می‌باشد:

کلید دو حالته: این کلید دو پایه دارد. یکی از پایه‌ها به فاز ورودی وصل می‌شود و دیگری به عنوان خروجی در نظر گرفته می‌شود.

کلید سه حالته: در کلید سه پایه سشوار، حالت خاموش و روشن بین دو حالت یک و دو قرار می‌گیرد.

کلید تبدیل: در کلید تبدیل سه پایه وجود دارد که پایه سوم همیشه به یکی از دو پایه یک یا دو وصل می‌شود.

موتور سشوار

سشوارها دارای دو نوع موتور هستند:

  • موتور با جریان AC
  • موتور با جریان DC

موتورهایی که جریان AC دارند با جریان متناوب برق کار می‌کنند که بیشتر دارای کاربرد برای آرایشگاه هستند و به آن سشوار حرفه ای می‌گویند، زیرا دارای قدرت، شدت پرتاب باد و عمر طولانی هستند. موتورهای DC با جریان مستقیم برق کار می‌کنند و بیشتر در سشوارهایی کاربرد دارند که برای طولانی مدت روشن نیستند به همین دلیل بیشتر چبرای استفاده در منازل هستند. این سشوارها، سشوار غیرحرفه‌ای و موتور سبک نیز نامیده می‌شوند.

عیب یابی سشوار و تعیمر سشوار

دیود

در سشوار دیود یکی از حساس‌ترین قطعات سشوار می باشد که وظیفه آن تبدیل جریان به برق یکسو شده است. دیود در دو نیم سیکل کار می‌کند. نیم سیکل اول جریان از دیود عبور می‌کند و المنت داغ می‌شود اما در نیم سیکل دوم جریان عبور نمی‌کند که باعث می‌شود المنت سرد شود.

ترموستات

وظیفه ترموستات در سشوار به نوعی کنترل دما می‌باشد یعنی هر وقت حرارت زیادی در سشوار تولید شود مسیر نول را قطع می‌کند که با این کار از داغی بیش از حد دستگاه جلوگیری می‌کند.

آرمیچر

وظیفه آرمیچر در این است که انرژی الکتریکی را به حرکتی تبدیل کند. آرمیچر از قطعاتی مانند هسته، سیم پیچ، آهنربا، یاتاقان و شفت تشکیل شده است.

عیب یابی و تعمیر سشوار

دوشاخه کابل سشوار

دوشاخه و سیم سشوار قطعاتی هستند که به یکدیگر متصل می‌باشند. سیم سشوار معمولا ضخیم ساخته می‌شود تا بتواند جریان الکتریکی مورد نیاز دستگاه را به آسانی تامین کند. همچنین در برابر ضربه‌ها و حرارت نیز مقاوم باشد.

عیب یابی سشوار

عیب یابی سشوار: سشوار اصلا روشن نمی‌شود.

در این موارد بهتر است عیب یابی سشوار از موارد ابتدایی شروع شود، یعنی از خود منبع انرژی الکتریکی تا به دیگر قطعات برسید. برای این مورد ممکن است چند علت وجود داشته باشد.

علت یک: پریز برق ندارد.

برای اینکه بدانید آیا پریز برق دارد یا نه، ابتدا باید دستگاه را از برق جدا کنید. سپس به کمک یک اهم متر ولتاژ پریز را اندازه‌گیری می‌کنیم. اگر عقربه منحرف نشود مشکل از پریز می‌باشد اما اگر عقربه جابه‌جا شد و عدد ۲۲۰ ولت را نشان داد یکی از قطعات دیگر مشکل دارد.

علت دو: خرابی سیم رابط و یا دوشاخه.

اولین کار این است که سشوار  را از برق جدا کنیم، سپس ورودی برق در داخل دستگاه را از دیگر اتصالات جدا نمایید و سیم‌های ورودی به دستگاه را به هم وصل کنید. در این  حالت اگر آوومتر را به دوشاخه دستگاه وصل کنید باید عدد ۳۰ را نشان دهد، اما اگر عقربه منحرف نشد باید دو شاخه وسیم رابط عوض شوند.

علت سه: ایجاد مشکل برای فاز یا نول اصلی.

در دستگاه گاهی اوقات فاز از کلید جدا می‌شود و یا ممکن است همین اتفاق برای نول نیز اتفاق بیفتد که باعث می‌شود برق به مدار الکتریکی دستگاه وارد نشود. در این صورت باید سیم مربوط را لحیم کنید.

علت چهار: خرابی کلید سشوار.

در برخی سشوارها یک کلید وجود دارد که برای کنترل اصلی دستگاه می‌باشد. اگر این کلید خراب شود دیگر دستگاه روشن نمی‌شود. در این حالت باید کلید را تعویض نمایید.

علت پنج: ایجاد مشکل در مدار.

اگر علل قبلی را بررسی کردید و مشکلی نداشتند باید بدانید که مشکل در مدار می‌باشد. اگر مدار دستگاه به صورت سری باشد هر کدام از قطعات که خراب شوند باعث خاموشی دستگاه می‌شود، در این نوع  سشوار نیاز است که تمامی قطعات تست شوند. اما اگر مدار سری-موازی باشد تنها قطع شدن فاز یا نول اصلی که در داخل مدار هستند باعث می‌شود که سشوار خاموش شود.

عیب یابی سشوار: بدنه سشوار در حال کار بسیار داغ می‌شود اما ترموستات مدار را قطع نمی‌کند.

علت این مشکل این است که کنتاکت‌های ترموستات به هم جوش خورده‌اند. کنتاکت‌های ترموستات با رطوبت محیط و حرارت موجود در دستگاه فرسوده می‌شوند و به دلیل جرقه‌هایی که در هنگام قطع و وصل ایجاد می‌شوند پایداری خود را از دست می‌دهند، در نتیجه به یکدیگر جوش می‌خورند.

عیب یابی سشوار: داغ شدن بیش از حد المنت‌ها به محض روشن شدن سشوار.

این مشکل مربوط به خراب شدن موتور است، در این حالت موتور نیم سوز شده است. به همین دلیل باد تولید شده کاهش پیدا می‌کند. در این وضعیت المنت‌ها تمام گرمای خود را نمی‌توانند به بیرون بفرستند بنابراین بیش از حد داغ می‌شوند. در این حالت لازم است که یک متخصص موتور دستگاه را تعویض نماید.

عیب یابی سشوار: خارج شدن باد سرد از سشوار.

مشکل مربوط به خرابی المنت می‌باشد. این مشکل تنها در سشوارهایی که مدار موازی دارند رخ می‌دهد زیرا در سشوارهایی که دارای مدار سری و یا سری-موازی هستند قسمتی از المنت با موتور سری می‌شود، بنابراین باد با گرمای آن قسمتی از المنت که به صورت سری است همراه می‌شود، در نتیجه باد هرگز سرد نمی‌شود.

اگر در مدار موازی المنت پاره شده باشد باید توسط یک تعمیرکار مجرب در وضعیت قبلی خود نصب شود.

موتور سشوار در حال کار کردن باد گرم تولید نمی‌کند.

علت: پروانه هرز شده است.

پروانه‌های فن به طور معمول از پلاستیک ساخته می‌شوند تا وزن کمی داشته باشند بنابراین مقاومت آن‌ها چندان بالا نیست و بعد از مدتی دچار تغییر شکل می‌شوند. اگر پروانه هرز شده باشد نباید از چسب استفاده کنید زیرا تعمیر آن با مشکل روبرو می‌شود. بهتر است یک فن دیگر با این فن جایگزین کنید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *