فیلتر هود آشپزخانه + نحوه تعویض و نظافت و قیمت فیلتر هود

فیلتر هود آشپزخانه + نحوه تعویض و نظافت و قیمت فیلتر هود

پختن غذاهای مختلف، استفاده از مواد شوینده، فرش‌های رنگی، استفاده از رنگ و… هوای داخل خانه را آلوده می‌کند. بی‌شک باید ابزاری وجود داشته باشد که بتواند این هوا را تصفیه کند.‌ این ابزار چیست؟ فیلتر هود آشپزخانه. هرجا صحبت از فیلتر باشد، بحث تمیزی یا تعویضی آن نیز مطرح می‌شود. هیچ فیلتری وجود ندارد که بدون تمیزکردن بتوان از آن به صورت مادام‌العمر استفاده کرد. فیلتر هود آشپزخانه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مطلب می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد فیلتر هود و انواع آن به دست آورید.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

انواع فیلتر هود آشپزخانه

فیلتر هود آشپزخانه” 3 نوع می‌باشند که در هودهای صنعتی و غیر صنعتی کاربرد دارند.

انواع فیلتر هود آشپزخانه
شکل 1. انواع فیلتر هود آشپزخانه

فیلتر الیافی

به طور معمول این نوع فیلتر در هودهای زیر کابینتی استفاده می‌گردد. فیلترها رطوبت، بوی نامطبوع، دود و چربی محیط را جذب می‌کنند و به همین دلیل است که تبدیل به بستر مناسبی برای رشد باکتری‎ها و کپک‎ها می‌شوند و هر چند وقت یکبار باید تعویض و یا شسته شوند. طبق گفته کارشناسان فیلتر الیافی باید هر 3 ماه یک‌بار بازبینی شود و درصورت نیاز تعویض گردد. این نوع فیلترها دارای قابل شست و شو نیستند و فقط باید تعویض شوند. بعضی هودها که تازه تولید وبه بازار عرضه شده‌اند دارای نمایشگری هستند که هنگام کثیف شدن فیلتر، هشدار تعویض می‌دهند.

فیلتر آلومینیومی

فیلتر آلومینیومی یک شبکه‌ از جنس آلومینیوم است و در قسمت ورودی هوا به هود قرار می‌گیرد و باعث جذب چربی‌های معلق می‌شود. هودها با توجه ه مدلی که دارند دارای 1 تا 3 فیلتر آلومینیومی هستند.
باتوجه به میزان کارکرد هود زمان نظافت این نوع فیلتر متفاوت می‌باشد. برای اینکه هود مکش بهتری داشته باشد، باید فیلترهای آلومینیوم به‌صورت ماهیانه با آب جوش و مایع ظرفشویی و برس پلاستیکی شسته شوند. اگر چربی‌ها در فیلتر روی جمع شوند تمیز کردن آن دشوار می‌شود. این نوع فیلتر در هود صنعتی  دارای کاربردهای فراوانی در آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها است.

فیلتر زغالی

این فیلتر به صورت سفارشی روی هود نصب می‌گردد و به طور معمول در منازلی که پنجره یا هواکش ندارند به کار برده می‌شود. بعد از اینکه بو و چربی هوایی که به هود وارد شده است توسط فیلتر زغالی جذب شد، مجددا هوا به محیط آشپزخانه وارد می‌شود. این فیلتر به طور معمول همراه با یکی از فیلترهای بالا استفاده می‌شود. فیلتر زغالی نیز مانند فیلتر الیافی قابلیت شست‌وشو ندارد و عمر مفید آن نیز 1 تا 2 سال است. فیلترها بسته به میزان و نحوه مصرف نیاز به نظافت دوره‌ای و یا تعویض دوره‌ای دارند و اگر این کار به موقع انجام نشود باعث کاهش راندمان هود شده و ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود و یا باعث آتش سوزی گردد. این فیلتر به تنهایی کاربرد ندارد اما هوای اطراف آشپزخانه را تسویه می‌کند.

قیمت و خرید فیلتر هود آشپزخانه

عمر انواع فیلتر هود آشپزخانه

همانطور که می‌دانید نمی‌توان انتظار داشت که وسایلی مانند فیلتر هود صنعتی و آشپزخانه به صورت مادام‌العمر کار کنند. این محصولات باید در طی مدت زمان استفاده، به صورت مرتب تمیز شوند و پس از مدتی هم تعویض گردند. هر فیلتر برای تعویض شدن عمر متفاوتی دارد مثلا فیلتر ذغالی بسته به درجه و کیفیت فیلتر از 6 ماه تا دو سال عمر تعویض دارد اما انتظار این است که هر 6 ماه یک بار این فیلترها تعویض شوند. فیلترهای الیافی نباید شسته شوند به همین دلیل باید حداقل سالی یک بار عوض شوند. باید گفت که فیلترهای آلومینیومی بهترین نوع فیلتر هستند زیرا دارای عمر بالایی هستند و تا زمانی که خم یا دفرمه نشوند قابلیت استفاده دارند.

تعویض فیلتر هود آشپزخانه
شکل 2. تعویض فیلتر هود آشپزخانه

تمیز کردن فیلتر هود

ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای تمیز کردن فیلتر هود  استفاده از آب و صابون است. برخی فیلترها مانند پرولین را می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد تا شسته شوند. اما اگر از فیلتر هود زغالی استفاده می‌کنید، این فیلترها قابلیت شستشو ندارند. در این شرایط باید آن‌ها را عوض کنید.

بهترین زمان برای تعویض فیلتر هود آشپزخانه

  • اگر به یاد نمی‌آورید که آخرین زمان تعویض فیلتر هود چه زمانی بوده است باید بدانید که وقت تعویض فیلتر فرا رسیده است.
  • گاهی ممکن است که با وجود اینکه هود روشن‌ است اما دود حاصل از آشپزی در آشپزخانه‌ باقی می‌ماند. این مورد یکی از بهترین نشانه‌های تعویض فیلتر هود است.
  • اگر در هنگام آشپزی بوی غذایی که درست کرده‌اید از بین نمی‌رود و خانه‌تان همیشه بوی غذا می‌دهد، باید بدانید که وقت تعویض فیلتر هود رسیده است.
  • اگر مدتی است که بر روی کابینت‌ها، شیرآلات، دیوار یا سقف، چربی جمع شده است، یعنی فیلتر هود نمی‌تواند هوا را تصفیه کند و احتمالا برای تعویض آن باید اقدام کنید.
  • اگر نشانه‌های زیر را در فیلتر هود آشپزخانه مشاهده کردید، باید به فکر تعویض آن باشید:

فرورفتگی، تاب‌خوردگی، حضور بیش از حد ذرات آلوده و باقی‌مانده غذاها.

مهم: اگر تاب‌خوردگی باعث شد فیلتر در کاپوت و بدنه هود قرار نگیرد، باید در اسرع وقت آن را تعویض کنید.

لوازم و قطعات یدکی هود آشپزخانه

فیلتر هود از کجا بخریم؟

جواب این سؤال روشن است؛ زیرا بعید است که با دانستن کیفیت محصولات قائم یدک، نخواهید از آن‌ها استفاده کنید. قطعا فروشندگان مختلفی هستند که محصولات خوب و مناسبی را عرضه می‌کنند؛ اما چیزی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم، محصولی‌ است که دارای توان رقابتی بالایی  باشد و بتواند با طول عمر بالا به درستی کار کند.  اگر هنوز از محصولات ما دیدن نکرده‌اید، از شما می‌خواهیم وقت گران‌بهایتان را در اختیار ما بگذارید و به صفحات محصولات قائم یدک سر بزنید.

تمیز کردن فیلتر هود
شکل 3. تمیز کردن فیلتر هود

برای تعویض فیلترها باید مراحل زیر را انجام دهید:

نحوه تعویض فیلتر هود چگونه است؟

  1. فیلترهای گریس را بردارید تا بتوانید به دمنده دسترسی داشته باشید.

     

  2. محفظه پلاستیکی که روی دمنده قرار دارد را بردارید.

     

  3. فیلتر کربن چرب را بردارید.

     

  4. با مواد شوینده درپوش را تمیز کنید.

     

  5. فیلتر زغالی جدید را جایگزین کنید.

     

  6. محفظۀ پلاستیکی‌ را که قبلا برداشته بودید، دوباره در جای خود قرار دهید.

     

  7. فیلترهای بافل را در هود قرار دهید.

     

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *