مخزن تصفیه آب چیست؟

مخزن تصفیه آب چیست؟

مخزن تصفیه آب یکی از قطعات دستگاه تصفیه آب است که همواره در کنار و یا داخل دستگاه‌های تصفیه آب وجود دارد. شاید بسیاری از مشتریان به ویژه خانم‌ها از وجود این مخزن در کنار دستگاه به دلیل ظاهر و فضایی که اشغال می‌کند، ناراضی باشند و از خود بپرسند که کاربرد این مخزن چیست و یا حتی بخواهند آن را حذف کنند. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب، اطلاعاتی را درمورد این قطعه و کاربرد آن بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

قطعات و لوازم یدکی تصفیه آب 

مخزن دستگاه تصفیه آب چیست و چه کاربردی دارد؟

مخزن اسمز معکوس نوعی مخزن تحت فشار هیدروپنوماتیکی است که در زیر سینک و راستای دستگاه تصفیه آب طراحی شده است. اما کاربرد این مخزن چیست؟ پاسخ این سوال در شناخت نحوه عملکرد دستگاه می‌باشد. انواع دستگاه تصفیه آب با استفاده از روشی به‌نام اسمز معکوس از فیلتر ممبران در مرحله چهارم خود استفاده می‌کند. این فیلتر بافتی دارد که اجازه می‌دهد ذرات کوچک‌تر از 0/0001 میکرون را می‌دهد. برای اینکه این ذرات عبور کنند باید فشاری در حدود 125 تا 130 PSI توسط پمپ ایجاد شود. با انجام تمامی این کارها، آب تصفیه شده در نهایت به شکل یک جریان بسیار ضعیف و کم از ممبران بیرون می‌آید. حال فکر کنید می‌خواهید این آب به‌طور مستقیم مصرف کنید و یک کتری یا سماور را با آن پر کنید. مدت زمان پر شدن مخزن تصفیه آب هر بار ده دقیقه است که باید صبر کنید تا آب مورد نظر به‌دست آید.

آیا می‌توان مخزن تصفیه آب به روش اسمزمعکوس را حذف کرد؟

حذف مخزن آب تصفیه باعث می‌شود در برداشت آب مشکل به‌وجود آید. اما راه‌هایی نیز برای حذف مخزن تصفیه آب وجود دارد که از جمله رایج‌ترین آن‌ها، افزایش میزان تولید آب تصفیه شده است. این کار با کمک ارتقا برخی قطعات در دستگاه تصفیه آب خانگی مانند ارتقا ممبران و پمپ و … صورت می‌گیرد که یک امر تخصصی است.

مخزن تصفیه آب چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد، دستگاه تصفیه آب با روش اسمزمعکوس سرعت کمی در تولید آب دارد. برای حل این مشکل در دستگاه های تصفیه آب یک مخزن تحت فشار تعبیه شده است.

این مخزن دو بخش دارد: در یک بخش از این مخزن آب تصفیه شده و آماده مصرف ذخیره شده و در بخش دیگر نیز هوای فشرده. این دو بخش را نیز یک جداره انعطاف‌پذیر از یکدیگر جدا می‌کند. وقتی شما شیر مصرف آب تصفیه شده را باز می‌کنید، فشار هوا از طریق دیافراگم به آب داخل مخزن وارد شده و باعث می‌شود که آب با فشاری مناسب و مطلوب برای مصرف از شیر خارج شود و به جای چند ده دقیقه، در مدت کوتاهی کتری و سماور شما پر شود.

به هنگام خالی شدن مخزن (حتی در حد یک لیوان) حسگرهای دستگاه تصفیه آب، این کم شدن آب و افت فشار داخل مخزن را حس کرده و با روشن کردن موتور عمل تصفیه را به جریان می‌اندازند. به این صورت آب تصفیه شده بعد از ممبران و با فشاری که موتور در مدار ایجاد می‌کند به مخزن وارد می‌شود. وقتی مخزن به‌طور کامل پر شود حسگرها موتور را خاموش کرده و به این صورت آب برای برداشت بعدی آماده می‌‌شود.

انواع مخزن تصفیه آب

مخازن متفاوتی با حجم‌ها و فشارهای متنوع در بازار وجود دارد. با توجه به اینکه در طول شبانه به چه میزانی مصرف دارید می‌توانید یکی از این انواع مخزن را انتخاب کنید. بنابراین با توجه به نیاز روز باید مخزن با حجم مناسب را انتخاب نمود.

همچنین مخازن دارای فشارهای مختلفی مانند 12، 16، 19 و … پاسکال هستند، که این مخازن با توجه به فشاری که برای خروج آب نیاز است انتخاب می‌شوند. در اینجا ذکر این نکته الزامی است که اگر طول شلنگ کشی زیاد شود و یا یخچال‌های ساید نسبت به فشار حساس باشند بهتر است از مخازن با فشار بالاتر استفاده شود.

محل قرارگیری مخزن در دستگاه تصفیه آب و علت آن

اگر به ساختار دستگاه‌‍‌های تصفیه آب کمی دقیق‌تر نگاه کنید متوجه می‌شوید که نحوه شلنگ کشی در دستگاه به این صورت است که ابتدا آب از فیلتر ممبران به مخزن وارد می‌شود و از مخزن به سمت فیلترهای 5 و 6 و یا 7  (فیلتر پست کربن، فیلتر مینرال و قلیایی)  می‌رود و سپس برای مصرف در دسترس قرار می‌گیرد. اما شاید از خود بپرسید که چرا؟ درمورد آب یک نکته وجود دارد که علت این موضوع است: وقتی آب در یک جا راکد باشد بد بو می‌گردد. این موضوع نیز به دلیل این است که در آب برخی املاح و ذرات وجود دارد و وقتی آب  برای مدتی به‌صورت راکد در یکجا باقی بماند، این ذرات و املاح به آب طعم و بوی ناخوشایندی می‌دهند.

زمان تعویض مخزن تصفیه آب

بهترین زمان برای تعویض مخزن تصفیه آب هر سه سال یک بار است. اما اگر فیلتر به موقع تعویض شود، مخزن می‌تواند مدت خیلی بیشتری عمر کند. یک پیشنهاد مناسب دیگر نیز استفاده از فیلترهای گندزدایی بعد از مخزن‌های با عمر بالا می‌باشد.

نکات استفاده از مخزن تصفیه آب خانگی

  • بهتر است جنس مخزن تصفیه آب استیل یا پلی اتیلن باشد.
  • اگر طعم و مزه آب تغییر کرده باشد بهتر است مخزن را از دستگاه جدا کنید و آن را شستشو دهید.
  • آبی که در مخزن جمع شده را به محض نصب دستگاه تصفیه آب استفاده نکنید. بهتر است ابتدا شیر را باز بگذارید که آب مخزن تصفیه آب به‌طور کامل تخلیه شود.
  • بازه فشار کاری مخزن از ۷ تا ۱۰ psi است بنابراین اگر فشار آن کمتر از ۷ psi شود مخزن باید شارژ شود.
  • فیلترهای دستگاه تصفیه آب به‌خصوص کربن باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد که آب خروجی از مخزن طعم و مزه خوبی داشته باشد.
  • اگر نمی‌خواهید بیشتر از یک هفته از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنید برای اینکه از بو گرفتن آب و تغییر مزه آب جلوگیری کنید بهتر است دستگاه را از برق بکشید. آب مخزن را به طور کامل تخلیه کنید و شیر ورودی آب را ببندید.
پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *