مشکلات رایج سماور برقی و روش رفع آن

مشکلات رایج سماور برقی و روش رفع آن

فرقی نمی‌کند برند سماور شما چیست، به هر حال ممکن است دچار خرابی شود. روشن نشدن سماور، گرم نشدن آب داخل سماور برقی، روشن شدن سماور همزمان با اتصال برق و نشت آب از سماور برقی تنها چند مورد از خرابی‌های رایج سماور برقی می‌باشند. تعمیر سماور و یا تعویض قطعه خراب شده سماور برقی باعث می‌شود که شما بتوانید دوباره استفاده ایمن و آسانی از سماور خود را داشته باشید. در این مقاله با ما همراه باشید تا رایج‌ترین مشکلات سماور برقی را بیان کنیم.


قیمت قطعات سماور


چرا سماور برقی روشن نمی‌شود؟

یکی از مشکلات رایج سماور برقی روشن نشدن آن می‌باشد. اگر شما نیز این مشکل را دارید لازم است که ابتدا موارد زیر را چک کنید.

  • اولین مورد، مربوط به برق پریز می‌باشد. با رعایت ایمنی یک ولت متر بردارید و پریز را بررسی کنید زیرا ممکن است پریز، برق نداشته باشد.
  • یکی دیگر از علل روشن نشدن سماور برقی اتصال سیم بندی سماور می‌باشد. برای بررسی این مشکل  ابتدا درپوش تحتانی سماور را باز نمایید و سیم‌ها را بررسی کنید. اگر هر کدام از سیم‌ها قطع شده باشند، لازم است که آن‌ها را به یکدیگر وصل کنید.
  • ممکن است ترموستات سماور خراب شده باشد، ترموستات یک قطعه مهم می‌باشد که وظیفه آن تنظیم درجه حرارت است. برای اینکه از خرابی ترموستات اطمینان پیدا کنید نیاز به یک اهم متر دارید. اگر عقربه منحرف شد، ترموستات خراب نیست. در غیر این‌صورت باید ترموستات را تعویض نمایید.
  • یکی دیگر از دلایل روشن نشدن سماور می‌تواند به دلیل سوختن سیم‌های داخل سماور باشد. این مشکل ممکن است به دلیل فرسودگی عایق حرارتی رخ دهد زیرا عایق حرارتی مانعی برای رسیدن حرارت به سیم‌های داخلی سماور می‌باشد. اگر این قطعه فرسوده شود، حرارت از آن عبور کرده و به این سیم‌ها آسیب وارد می‌کند. در صورت وقوع این مشکل لازم است که عایق حرارتی تعویض گردد.
  • مورد دیگر مربوط به خرابی دوشاخه یا کابل سماور برقی می‌باشد. با کمک یک ولت متر لازم است که از سالم بودن دوشاخه و سیم رابط اطمینان پیدا کنید. اگر این قطعات خراب باشند لازم است که آن‌ها را تعمیر یا تعویض نمایید.
مشکلات سماور برقی

چرا سماور همزمان با اتصال برق روشن می‌شود؟

اگر همزمان با وارد کردن پریز در دو شاخه، بدون اینکه کلید روشن خاموش را بفشارید سماور برقی روشن شود، برای ترموستات مشکلی رخ داده است. در این مواقع لازم است که برای رفع مشکل ترموستات آن را به دست یک تعمیرکار بسپارید.


 

چرا سماور برقی نشت آب دارد؟

یکی دیگر از مشکلات سماور برقی نشتی سماور می‌باشد. منظور از نشتی سماور چکه کردن آب از شیر سماور است که با سفت کردن پیچ سماور به راحتی برطرف می‌گردد، اما اگر نشتی سماور از کف سماور باشد لازم است که خیلی سریع این مشکل را حل کنید. زیرا در اکثر موارد این مشکل به دلیل خرابی المنت اتفاق می‌افتد. لازم است که واشرهای المنت را چک کنید و اگر مشکلی داشتند واشرهای المنت را تعویض نمایید. اگر نسبت به نشتی آب سماور بی‌توجه باشید، مشکلات جدی تری مانند سوختن المنت اتفاق خواهد افتاد.


انواع شیر سماور + سفت شدن و چکه کردن شیر سماور


مشکلات سماور برقی:نشت آب سماور

چرا لامپ سماور برقی روشن نمی‌شود؟

گاهی ممکن است که سماور روشن شود و آب نیز به درجه جوش برسد، اما لامپ روشن نشود. این مشکل ممکن است به دلیل قطع بودن سیم‌های لامپ و یا سوختن لامپ رخ دهد. در این موارد لازم است که لامپ را چک کنید و علت آن را پیدا نمایید. اگر لامپ سوخته باشد لازم است که لامپ خبر سماور برقی را تعویض کنید.

علت اینکه دمای آب زیاد افزایش پیدا نمی‌کند چیست؟

اگر سماور روشن است اما افزایش دمای آب بسیار کند است، می‌تواند به دلیل جرم گرفتن المنت یا تنوره باشد. با جرم‌گیری می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. برای جرم‌گیری سماور از پودرهای مخصوص استفاده نمایید.

چرا قبل از جوش آمدن آب سماور برقی خاموش می‌شود؟

یکی از مشکلات سماور برقی این است که سماور روشن می‌شود، اما قبل از اینکه آب به نقطه جوش برسد خاموش می‌گردد. این مشکل به دلیل خرابی ترموستات رخ می‌دهد. احتمال اول این است که این مشکل به دلیل تنظیم غیر صحیح ترموستات افتاده باشد، می‌توانید آزمایش زیر را انجام دهید تا مشکل برطرف شود:

  • ترموستات را ابتدا در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، سپس آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا سماور روشن شود. این کار باعث می‌شود که ترموستات به‌طور صحیحی تنظیم شود.
  • گاهی اوقات نیز ممکن است که ترموستات از کار افتاده باشد و این به دلیل فرسودگی عایق حرارتی باشد. اگر عایق حرارتی دچار فرسودگی شود حرارت به ترموستات نفوذ می‌کند و گرمای زیاد باعث می‌شود که ترموستات از کار بیفتد.
  • گاهی نیز ممکن است تیغه حساس ترموستات خراب شده باشد و همین باعث شود که قبل از اینکه آب به جوش بیاید، مدار قطع شود در صورت وقوع این مشکل باید ترموستات را تعویض کنید.

چرا بدنه سماور برق دارد؟

یکی از مشکلاتی که در سماور برقی رخ می‌دهد، برق داشتن بدنه سماور می‌باشد. این مشکل می‌تواند به دلیل فرسودگی عایق‌های حرارتی و خرابی المنت رخ دهد. اگر این قطعه خراب شده باشد باعث می‌شود که قطعات دیگری مانند وارنیش و سیم بندی سماور نیز خراب شوند و همین باعث اتصال بدنه خواهد شد. برای رفع این مشکل نیاز است که عایق‌های حرارتی و وارنیش را تعویض نماییم.

یکی دیگر از علل این مشکل می‌تواند خرابی المنت باشد. برای رفع این مشکل باید بررسی و تعمیر المنت را به دست یک تعمیرکار مجرب بسپارید.

مشکلات سماور برقی: اتصالی برق

دلیل اتومات نشدن سماور برقی چیست؟

این مشکل دو دلیل عمده دارد:

  • احتمال خرابی ترموستات وجود دارد. یعنی اینکه کنتاکت‌های ترموستات به یکدیگر چسبیده‌اند و ترموستات دیگر قابلیت استفاده ندارد. برای رفع مشکل لازم است که ترموستات تعویض گردد.
  • اگر ترموستات سالم باشد ممکن است این مشکل به دلیل مدار سماور رخ دهد. اگر به هر علتی مدار را دستکاری کرده‌اید، ممکن است همین باعث شود که مدار سماور به طور صحیحی اجرا نشود، زیرا ممکن است سیم بندی را اشتباه انجام داده باشید.

چرا سماور روشن می‌شود اما آب گرم نمی‌شود؟

این مشکل ممکن است به دلیل خرابی المنت سماور رخ دهد. بنابراین ابتدا باید المنت را چک کنید که ببینید برق دارد یا نه. گاهی اوقات نیز ممکن است به دلیل سوختن المنت این مشکل رخ دهد. برای رفع این مشکل لازم است که المنت تعویض گردد.

مشکلات سماور برقی: روشن نشدن سماور

روش‌های مراقبت از سماور برقی

تا اینجای مقاله مشکلات رایج سماور برقی و راه حل رفع آن‌ها را بررسی کردیم. دقت کنید که اگر از سماور برقی خود به صورت صحیح استفاده کنید و نکات مراقبتی را رعایت نمایید، عمر استفاده از سماور برقی را بالا می‌برید. بنابراین بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

  • هیچ وقت سماور برقی را بدون آب روشن نکنید.
  • فضای داخل کتری سماور را هر سه ماه یک بار با مخلوط دو فنجان آب و یک فنجان سرکه جرم‌گیری نمایید. این مخلوط را درون سماور بریزید و بگذارید به جوش بیاید سپس آن را دور بریزید و دوباره سه فنجان آب خالی را در سماور بریزید و بگذارید بجوشد.
  • از آب فیلتر شده برای سماور استفاده نکنید.
  • بیش از حد مشخص شده در سماور آب نریزید، زیرا باعث سرریز شدن آب و آسیب رسیدن به اجزای داخلی سماور می‌شود.
پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *