نکات نگهداری از آبسردکن و افزایش طول عمر آن

نکات نگهداری از آبسردکن و افزایش طول عمر آن

توجه کردن به نکات نگهداری از آبسردکن باعث افزایش طول عمر آن و جلوگیری از تعمیر و صرف هزینه‌های اضافی می‌شود. آبسردکن‌ها امروزه آنقدر محبوبیت پیدا کرده‌اند که استفاده از آن‌ها تنها در شرکت‌ها، اداره‌جات و بانک‌ها نیست بلکه امروز شاهد کاربرد آن‌ها در منازل نیز هستیم. فرقی ندارد که از چه مدل آبسردکنی استفاده می‌کنید، شما باید به دستورالعمل‌های سازنده آن توجه داشته باشید تا از خدمات تعمیر آبسردکن بی‌نیاز بمانید.

لوازم و قطعات یدکی آبسردکن

۷ نکته برای نگهداری از آبسردکن

در این قسمت مواردی برای نگهداری و تعمیر آبسردکن عنوان شده است:

۱, نگهداری از آبسردکن با استفاده از محافظ برق

نوسانات برقی که وجود دارد ممکن است باعث آسیب رسیدن به لوازم برقی آبسردکن شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که از یک محافظ برق برای دستگاه آبسردکن خود استفاده نمایید.

۲, نگهداری از آبسردکن با تعویض فیلتر

آبسردکن‌هایی که بدون مخزن هستند به آب شهری متصل می‌باشند و دارای فیلترهای مخصوص برای تصفیه آب و کاهش املاح هستند. در طی زمان این فیلترها با ناخالصی‌ها و املاح اشباع می‌شوند و دچار رسوب گرفتگی می‌شوند. به همین دلیل هر ۶ ماه یک بار لازم است فیلترها را تعویض نمایید.

۳, قرارگیری در مکان مناسب

آبسردکن باید فاصله مناسبی با دیوار داشته باشد. همچنین در مکانی که در مقابل تابش مستقیم نور خورشید هست نباشد و در جای خنک و سایه‌دار قرار بگیرد.

 

 

۴, نگهداری از آبسردکن با تمیز کردن دوره ای

آبسردکن را به صورت دوره‌ای و منظم تمیز کنید زیرا گرد و غباری که بر روی کویل‌ها و اپراتور قرار می‌گیرد، از انتقال حرارت جلوگیری می‌کند و همین باعث کاهش راندمان سیکل تبرید خواهد شد. این باعث افزایش فشار به کمپرسور و سوختن آن می‌شود.

اگر می‌خواهید برای مدت طولانی از آبسردکن استفاده نکنید آب آن را خالی کنید تا دچار بو نشود.

۵, روشن نکردن همیشگی آب گرم

تنها زمان‌هایی که به آب گرم نیاز دارید دکمه آن را روشن کنید، زیرا اگر آبسردکن برای مدت طولانی در این حالت روشن بماند ترموستات آن آسیب خواهد دید.

۶, ضدعفونی کردن آب سردکن

داخل مخزن و مسیر شیرهای آبسردکن نیاز دارند که هر چند وقت یکبار ضدعفونی شوند. این فرایند به‌خصوص برای آبسردکن‌های مخزن‌دار بسیار ضروری می‌باشد، زیرا احتمال آلودگی بیشتری دارند. برای ضدعفونی کردن این مخزن‌ها از قرص‌های کلر دار و محلول‌های مخصوص استفاده نمایید.

آبسردکن و رایج ترین مشکلات آن

۷, جابجایی آبسردکن

اگر قصد جابجا کردن آبسردکن را دارید در حالت عمودی این کار را انجام دهید، زیرا کج کردن آبسردکن و یا جابجایی آن در حالت افقی باعث جابجایی مبرد در مسیرهای سیکل تبرید می‌شود. بعد از جابجایی نیز تا ۱۲ ساعت از روشن کردن آن خودداری کنید.

نحوه شست و شو و ضدعفونی کردن آبسردکن

برای این کار لازم است که از مواد ضدعفونی کننده بی‌خطری استفاده کنید که در ادامه ما چند مورد از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

قسمت‌های جدا شدنی دستگاه را جدا کنید و آن‌ها را با کمک مواد ضدعفونی کننده گند زدایی و سپس آبکشی نمایید. دیگر  بخش‌هایی که قابلیت تفکیک ندارند را با محلول‌های ضدعفونی کننده آبگردانی کنید و محلول را چند بار از لوله‌ها و مخزن عبور دهید تا جرم و میکروب‌ها در آن حل شود. مواد ضدعفونی کننده‌ای برای شستشوی قطعات داخلی آبسردکن مناسب است که از جنس اسید یا باز باشند تا با تغییر ph محیط بتوانند باکتری‌ها و آهک‌ها را از بین ببرند. در ادامه چند مورد از مواد شستشو دهنده بی‌خطر را بیان می‌کنیم.

سرکه سفید: این ماده خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند برای از بین بردن آهک و جرم‌ها استفاده شود. برای این کار یک لیتر سرکه سفید را با ۵ لیتر آب مخلوط کنید.

پودر وایتکس: برای تهیه این محلول یک قاشق مرباخوری از پودر وایتکس را در ۵ لیتر آب خنک بریزید و آن را به خوبی هم بزنید.

مایع سفید کننده یا وایتکس: این ماده برای شستشو و ضدعفونی کردن آبسردکن کاربرد دارد.

نکاتی برای افزایش طول عمر آبسردکن

در ادامه نکاتی را برای افزایش طول عمر این دستگاه بیان می‌کنیم.

  • برای خرید آبسردکن از یک برند معتبر خریداری کنید تا دستگاه گارانتی و خدمات پس از فروش نیز داشته باشد. زیرا اگر مشکلی برای دستگاه پیش بیاید گروه سازنده، هزینه تعمیر و تعویض قطعات را بر عهده می‌گیرد.
  • رسوباتی که بر روی المنت قرار می‌گیرند از جوشیدن آب داغ جلوگیری می‌کنند که مصرف برق و استهلاک آبسردکن را بالا می‌برند.
  • اگر بر روی لوله‌های انتقال آب و مخازن، رسوب به وجود آمده باشد آب کمتری از آن می‌تواند عبور کند. در نتیجه راندمان دستگاه نیز پایین می‌آید و نارضایتی مصرف کننده را در پی دارد.
  • از یک دستگاه تصفیه آب استفاده کنید و مخزن را با این آب پر کنید تا رسوبات و آهک به مخزن وارد نشود.
  • اگر قصد دارید برای مدتی از آبسردکن استفاده نکنید آن را ضدعفونی و شستشو دهید و به خوبی سلفون پیچی کنید.
  • اگر قصد دارید بعد از مدت طولانی از آبسردکن استفاده کنید، قسمت‌های داخلی آن را با آب داغ به خوبی شستشو دهید تا آلاینده‌های موجود در آن از بین بروند.
پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *