نگهداری چرخ گوشت و نکات ایمنی چرخ گوشت

نگهداری و نکات ایمنی چرخ گوشت

نگهداری چرخ گوشت و نکات ایمنی چرخ گوشت: چرخ گوشت از جمله وسایلی است که اغلب خانم‌ها به دلیل عدم مرغوبیت گوشت چرخ کرده آماده از آن استفاده می‌کنند اما اگر موازین ایمنی حادثه ساز رعایت نگردد ممکن است حادثه ساز شود و همچنین عمر دستگاه نیز بستگی مستقیمی به نحوه استفاده از آن دارد که در بخش ابتدایی مقاله به این موضوعات می‌پردازیم.


قیمت قطعات چرخ گوشت


نگهداری و طرز کار چرخ گوشت حرفه ای

  1. برای چرخ کردن گوشت لازم است قطعات آن را تا جایی که ممکن است ریز کنید و به‌طور یکنواخت و با حداقل فشار به چرخ گوشت، با وارد کردن فشار روی مقدار زیادی گوشت با گوشت کوب، کار کنید.
  2. برخی خانم‌ها برای اینکه کار خود را راحت‌تر کنند، به هنگام چرخ کردن گوشت به همراه آن پیاز نیز در چرخ گوشت خرد می‌کنند. اما این کار درست نیست، زیرا آبی که از پیاز خارج می‌شود ممکن است به درون موتور نفوذ کند و به دلیل چسبندگی که دارد باعث خرابی موتور شود. علاوه‌براین باعث می‌شود تیغه به سرعت کند شود.
  3. برای چرخ کردن قطعات گوشت باید قطعاتی انتخاب شوند که بدون رگ و پی باشند، زیرا رگ و پی در تیغه‌ها گیر می‌کنند و چرخ نمی‌شوند.
  4. در هر بار چرخ کردن گوشت، حداکثر ده دقیقه چرخ گوشت را روشن نگه دارید.
  5. چرخ گوشت را هرگز خالی روشن نگذارید، زیرا این سبب بالا رفتن دور موتور شده و همین باعث تولید گرما و فرسایش آن می‌شود.
  6. بعد از اینکه هربار کار چرخ کردن گوشت به پایان رسید باید تمامی قطعات شامل قیف، مارپیچ، تیغه، پنجره و گوشت کوب را بشوئید و خشک کنید.
  7.  اگر تیغه‌ها نیاز به تیز کردن دارند باید آن را به یک فرد ماهر در این زمینه بسپارید. تیغه‌ها باید به دقت و از هر طرف سائیده شوند.
  8. چرخ گوشت یک وسیله ساده و بدون دردسر می‌باشد که اگر هم با مشکل مواجه شود، مربوط به موتور و قطعات الکتریکی آن هستند که از کار می‌افتند و برای تعمیر آن‌ها باید از یک تعمیرکار کمک بخواهید.
  9. اگر موارد بیان شده تا به حال را رعایت کنید و چرخ گوشت را از رطوبت آشپزخانه دور نگه دارید، می‌توانید باعث افزایش عمر موتور و دیگر قطعات آن شوید.
  10. اگر مقدار زیادی گوشت یعنی بیش از 2 کیلو دارید و می‌خواهید آن‌ها را چرخ کنید، باید هر چند دقیقه یک بار موتور چرخ گوشت را خاموش کنید تا سرد شود.
  11. سعی کنید تکه‌های گوشت را به اندازه کافی ریز نمایید. اگر به کوشت کوب چرخگوشت فشار وارد کنید نه تنها باعث افزایش سرعت عمل آن نیست بلکه این کار باعث کاهش دور مارپیچ چرخ گوشت شده و گوشت با کندی از دستگاه خارج می‌شود.
  12. از چرخ کردن پیاز و سیب زمینی با چرخ گوشت خودداری کنید، زیرا این کار باعث کند شدن تیغه و پنجره آن می‌شود.
  13.  اگر چرخ گوشت به جای اینکه گوشت را چرخ کند، آن را له می‌کند، به دلیل کند بودن تیغه و پنجره چرخ گوشت می‌باشد.
  14.  لازم است تیغه چرخ گوشت را به‌طور متوسط هر سه ماه یک بار تیز کنید.
  15.  در پایان چرخ کردن گوشت، به منظور خارج کردن تمامی گوشت از داخل دستگاه، مقدار کمی نان خشک در دستگاه بریزید.
  16.  بعد از اینکه کارتان به اتمام رسید، تمامی اجزا چرخ گوشت را با آب گرم و مایع ظرفشویی به خوبی بشویید و خشک کنید و در کیسه نایلون قرار دهید.

چند نکته ایمنی در استفاده از چرخ گوشت خانگی

  1. کار چرخ گوشت برای بچه‌ها جالب به‌نظر می‌رسد. وقتی که دستگاه روشن است به هیچ عنوان حتی اگر کار ضروری داشته باشید، بچه را با چرخ گوشت روشن یا حتی خاموش تنها نگذارید، یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی را به بار می‌آورد.
  2. گوشت کوب دستگاه را بعد ازینکه هر بار گوشت را وارد کردید، در قیف قرار دهید.
  3. بعد ازینکه قطعات چرخ گوشت را کاملا شستید، آن ها را با دقت خشک و سپس به یکدگیر وصل کنید. بعد از آن دور قیف و پنجره را با نایلون یا یک پوشش تمیز محکم ببندید، زیرا جانوران کوچک به درون مارپیچ می‌روند و باعث مسموم شدن گوشت می‌شوند.

هشدار!

۱. چرخ گوشت تا به‌حال حوادث بسیار ناراحت کننده‌ای را به‌وجود آورده است، توصیه ما به خانم‌ها این است که چرخ گوشت را از دسترس بچه‌ها دور نگه دارند.
۲. تا جایی که می‌توانید از چرخ گوشت در حضور کودکان استفاده نکنید، زیرا کودکان به دلیل کنجکاوی که دارند ممکن است دست خود را به‌طور ناگهانی به داخل آن فرو کنند.
۳.  حتی اگر بهترین چرخ گوشت ایرانی  یا خارجی را دارید، اگر بیش از حد از آن استفاده کنید به موتور دستگاه فشار وارد می‌شود و خواهد سوخت.
۴. برای شستشوی قسمت‌های برقی چرخ گوشت از پارچه مرطوب استفاده نکنید و هرگز آن را با آب نشوئید.
۵. چرخ گوشت را از دسترس کودکان دور نگه دارید و به هنگام استفاده آن را در یک سطح که دست کودکان به آن نمی‌رسد، قرار دهید.
۶. هیچ‌وقت سعی نکنید از انگشتان خود به عنوان عامل فشار گوشت به درون چرخ استفاده کنید.
۷. طبق دستور سازنده چرخ گوشت که در دفترچه راهنما آمده است، هر چند وقت یکبار دستگاه را تعمیر و سرویس کنید.
۸. پریز، سیم اتصال و کلید چرخ گوشت را به‌طور منظم بررسی کنید.


آشنایی با شبکه چرخ گوشت و انواع آن


درصورت بروز حادثه چه باید کرد؟

۱. اولین کار این است که برق دستگاه را به سرعت قطع کنید.
۲. اگر دست کودک از چرخ گوشت خارج شده است، دست را از دو محل مچ و بازو برای جلوگیری از خونریزی محکم ببندید و روی زخم را نیز بپوشانید. دست را از شانه‌ها بالاتر نگه دارید و کودک را هرچه سریع‌تربه پزشک و بیمارستان منتقل کنید.
۳. اگر امکان خارج شدن دست کودک از چرخ گوشت وجود ندارد، به او فشار وارد نکنید. در محل‌های مچ و بازو، دست را برای جلوگیری از خونریزی محکم ببندید و کوچک‌ترین حرکتی به دست یا چرخ گوشت وارد نکنید. سعی کنید دست مصدوم و چرخ گوشت را با بستن و یا تکیه دادن به محل ثابت نگه دارید.
۴. قسمت موتور چرخ گوشت را اگر می‌توانید به آرامی جدا کنید تا دست کودک سبک شود.
۵. اگر خونریزی شدید یا شوک به کودک و یا خودتان وارد شد طبق دستور‌العمل‌هایی که بیان کردیم عمل کنید و خونسردی خود را حفظ کنید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *