کار نکردن یا جلو نرفتن تایمر لباسشویی

کار نکردن یا جلو نرفتن تایمر لباسشویی

در این مطلب به مسائلی که باعث خرابی و توقف چرخه شستشو توسط تنظیم کننده برنامه یا به بیان دیگربه بررسی علت کار نکردن یا جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی می‌پردازیم. در موارد زیادی اگر از مسائل کوچک و تعمیر جزئی اطلاع داشته باشیم، می‌توانیم از پرداخت هزینه‌های بیشتر در تعویض قطعات دستگاه توسط افراد کم تجربه جلوگیری کنیم. به طور کلی خراب بودن تایمر ماشین لباسشویی می‌تواند نشان دهنده وجود ایراد در قطعات دیگر باشد. اگر نمی‌دانید چرا تایمر جلو نمی‌رود و در عددی خاص گیر کرده است، ممکن است نشان از خرابی موتور تایمر داشته باشد. در این شرایط تکنسین  با تست و کنترل آن، تایمر را دوباره تنظیم  و یا آن را تعویض می‌کند. گاهی هم ممکن است که تایمر در برخی از چرخه‌ها گیر کند و یا در یک عملکرد خاص متوقف شود.

دلایل خرابی تایمر ماشین لباسشویی

خرابی تایمر ماشین لباسشویی: خرابی موتور تایمر دستگاه

یکی از دلایل خرابی تایمر ماشین لباسشویی در موتور تایمر می‌باشد. برای اینکه این قطعه بتواند سری تماس‌های الکتریکی را به‌ درستی انجام دهد، لازم است که یک موتور داشته باشد. البته موتور نیز توسط تایمر کنترل می‌شود. یکی از دلایل جلو نرفتن عدد هم ممکن است به دلیل خرابی موتور تایمر ماشین لباسشویی باشد. در برخی از مدل‌های تایمر، موتور از آن جدا است و در مدل‌های دیگر موتور به تایمر متصل است. بعد از اینکه ماشین را خاموش کردید و پنل را باز نمودید، لازم است که از یک مولتی متر برای جریان برق استفاده کنید.

خرابی و یا اتصالی در میکروسوئیچ درب

میکروسوئیچ موجود که در قسمت درب ماشین لباسشویی، وظیفه بسته نگه داشتن درب را بر عهده دارد. این یکی از ویژگی‌های ایمنی است که از کار کردن لباسشویی در زمانی‌که درب آن باز باشد جلوگیری می‌کند. میکروسوئیچ، بسته بودن درب را به تایمر اطلاع می‌دهد، در نتیجه تا هنگامی‌که درب دستگاه به درستی بسته نشود، تایمر نیز کار نمی‌کند.

سوئیچ و سوپاپ در به هم وصل می‌باشند و سوپاپ در زیر صفحه اصلی قرار دارد. درواقع برق تایمر از طریق همین سوپاپ جریان پیدا می‌کند. یک پین یا اهرم به در وصل است که در هنگام بسته شدن سوئیچ را فعال می‌کند. اگر قصد دارید سوئیچ درب ماشین لباسشویی را تعمیر کنید، ابتدا باید دستگاه را از برق جدا کنید.

بعد از باز کردن پنل و دیدن سوئیچ، باید بررسی کنید که چه چیزی از فعالیت آن جلوگیری کرده است. اگر چیزی نبود، باید با استفاده از مولتی متر جریان برق را بررسی کنید. اگر جریان برقی در این قطعه وجود نداشت، میکروسوئیچ خراب شده است. در غیر اینصورت، باید ایراد را در تایمر پیدا کنید.

خرابی کنترل کننده سطح آب ( هیدروستات )

همانطور که از نام این قطعه پیداست، وظیفه کنترل و تنظیم سطح آب در ماشین لباسشویی را دارد. این قطعه بعد از رسیدن سطح آب به میزانی مشخصی به تایمر اطلاع می‌دهد. گاهی مشاهده می‌کنید که، سطح آب در لباسشویی به یک میزان معین رسیده است، اما تایمر کار نمی‌کند. در این شرایط، سنسور یا کنترل سطح آب خراب شده است و این اطلاعات را به تایمر نمی‌دهد. البته ممکن است گاهی مشکل در سوراخ شدن شیلنگ ‎باشد، که باید آن را بررسی کنید.

پمپ تخلیه در ماشین لباسشویی

وظیفه پمپ تخلیه این است که  آب را در مرحله آخر از دیگ ماشین خالی ‌کند. به عبارت دیگر این سیستم آب کثیف را از ماشین خارج می‌کند. خرابی پمپ، گیر کردن کرک و پرز، جدا شدن و یا شکستگی شلنگ تخلیه می‌تواند از تخلیه آب در مرحله آخر جلوگیری کند. در این شرایط، واشر نمی‌تواند دیگ را خالی فرض ‌کند و به مرحله بعدی نمی‌رود. در واقع خبر خالی شدن دیگ، به تایمر نمی‌رسد و این قطعه به مرحله بعد نمی‌رود. در این مواقع یک کد خطا روی صفحه نمایش داده می‌شود، که اگر معنای آن را بدانید، متوجه می‌شوید که مشکل اصلی از کجاست.

شیر آب ورودی لباسشویی

شیر ورودی آب برای تأمین آب سرد و گرم استفاده می‌گردد. این شیرها دو سیم‌پیچ استوانه‌ای الکتریکی دارند که در مواقع ضروری سوپاپ را باز می‌کنند. اگر در مرحله شستشو یا پر کردن آن مشکلی وجود داشته باشد، احتمالا در شیر ورودی مشکلی وجود دارد. البته این احتمال نیز وجود دارد که مشکل از شیلنگ‌ها باشد. پس لازم است که ابتدا شیر آب ورودی را چک کنید و از وجود مشکل در آن اطمینان پیدا کنید. گاهی اوقات مسدود شدن شلنگ و یا کثیفی فیلتر شیر ممکن است مشکلاتی را در شیر آب ورودی به وجود آورد.

دکمه تایمر لباسشویی

روی صفحه تایمر یک دکمه پلاستیکی وجود دارد که به تایمر وصل است. با توجه به اینکه این دکمه پلاستیکی است و ممکن است کم کم دچار سائیدگی شود، در نتیجه اتصال آن به تایمر به مشکل برمی‌خورد و قادر به چرخاندن تایمر نیست. نحوه باز کردن این دکمه برای بررسی مشکلاتی که در آن وجود دارد با توجه به برند دستگاه متفاوت است.

خرابی دستگیره برنامه لباسشویی

تایمر لباسشویی اجزا و قطعات مختلفی مانند گیربکس، شفت و چرخ دنده دارد. دستگیره تایمر به شفت متصل است و شفت نیز به تایمر وصل شده است. در کل می‌توان برنامه‌ها و مراحل مختلف مورد نظر را با پیچاندن دستگیره تایمر روی دستگاه اعمال کرد.

این دستگیره‌ها معمولا چرخشی هستند و بعد از فشرده شدن و تنظیم دکمه استارت، عملیات شستشو شروع می‌شود. جنس این دستگیره‌ها از پلاستیک است و با گذر زمان امکان دارد که ساییده یا شکسته شوند و در نتیجه باعث ثابت ماندن تایمر ماشین لباسشویی شوند.

مشکلات برقی علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی

وجود مشکلات الکتریکی ممکن است باعث گیر کردن تایمر و عدم عملکرد آن شود:

  • ممکن است دلیل از کار افتادن تایمر، سیم کشی خراب باشد.
  • هنگامی که دستگاه به چرخه شستشو می‌رسد امکان دارد که قطع شود و باعث خاموش شدن کامل آن شود.
  • سیم‌هایی که دچار سوختگی یا خوردگی هستند نمی‌توانند سیگنال‌های مورد نیاز را برای رفتن به چرخه بعدی ارسال کنند.
پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *