گاز فریون یخچال + انواع گاز یخچال

گاز فریون یخچال + انواع گاز یخچال

یخچال برای خنک کردن مواد غذایی، به گاز نیاز دارد. در واقع این گاز مبرد است که با گردش خود باعث خنک کردن محیط داخلی می‌شود. پس اگر میزان گاز در یخچال به اندازه کافی نباشد، مهم‌ترین عملیات یخچال یعنی خنک کردن مواد غذایی صورت نمی‌گیرد. گاز فریون، که همان گاز خنک کننده محیط داخلی یخچال است، در لوله‌های پشت یخچال به گردش درمی‌آید و باعث تخلیه هوای گرم و جایگزینی هوای خنک می‌شود. در صورتی که این گاز به هر دلیلی کاهش یابد، محیط داخلی یخچال گرم می‌شود، در نتیجه مواد غذایی فاسد شده و یخچال بی کاربرد می‌شود.

گاز یخچال چیست؟

یکی از عوامل‌ مهم برای انجام فرآیند سرمایش و متعاقب آن خنک نگه داشتن مواد غذایی در محفظه داخلی یخچال، ماده مبرد یا گاز خنک کننده است. با جریان پیدا کردن گاز فریون یا گاز خنک کننده در لوله های اواپراتور پشت یخچال، هوای سرد و خنک در یخچال توزیع شده و خارج کردن هوای گرم را خارج می‌کند.

کاهش و کم شدن بیش از حد مجاز و استاندارد گاز یخچال، در فرآیند خنک‌سازی و سرمادهی دستگاه اختلال ایجاد می‌کند. با شناخت علائم کم شدن گاز یخچال می‌توان مشکلات دستگاه را کاهش داد و از خراب و فاسد شدن مواد غذایی هم جلوگیری کرد.

گاز یخچال چیست؟
شکل 1. گاز یخچال چیست؟

آشنایی با نحوه کار گاز یخچال

هر یخچال با طی کردن یک سیکل تبریدی یا چرخه فشرده‌سازی بخار، خنک‌سازی را انجام می‌دهد. این سیکل به این صورت است که ابتدا سیال مبرد در حالت گازی به کمپرسور یخچال وارد می‌شود، سپس در داخل کمپرسور فشار سیال بالا می‌رود و گرمای زیادی را دریافت می‌کند. سپس این گاز که در حالت فوق داغ است، در لوله‌های کندانسور به جریان درمی‌آید و با از دست دادن دمای خود به حالت مایع درمی‌آید.

حال سیال مبرد بعد از عبور از یک شیر فشار شکن، آماده وارد شدن به محفظه یخچال یا اواپراتور می‌شود. با عبور سیال از شیر فشار شکن، فشار آن کاهش می‌یابد و در حالت مایع اشباع یا فوق سرد به اواپراتور وارد می‌شود. با چرخش سیال مبرد در داخل اواپراتور، گرمای درون محفظه یخچال گرفته می‌شود و عمل خنک‌سازی انجام می‌گردد. سیال مبرد نیز بعد از اینکه گرمای داخل یخچال را گرفت دوباره به گاز تبدیل می‌شود. این مبرد هم می‌تواند یکی از انواع گازهای CFC (همان گاز فریون) باشد و یا اینکه ترکیبی از این گازها را در خود داشته باشد.

علائم کمبود گاز یخچال

  1. یخچال خنک نگه نمی‌دارد و محیط داخلی یخچال گرم است.
  2. کمپرسور بیشتر از حد معمول کار می‌کند یعنی آف نمی‌کند و موتور یکسره کار می‌کند.
  3. دارای افزایش آمپر است در نتیجه هزینه قبض برق هم افزایش پیدا می‌کند.
  4. اطراف یخچال بوی عجیب و غریبی می‌آید که همان بوی گاز است.
  5. افراد خانه به بیماری‌های غیرقابل توجیهی مانند سردرد مبتلا می‌شوند.

علت خالی شدن گاز یخچال

به طور کلی خالی شدن گاز یخچال را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

  • ایجاد نشتی در بخش اواپراتور
  • ایجاد نشتی در بخش کندانسور
  • ایجاد نشتی در خطوط لوله
  • ایجاد مشکل در بخش کمپرسور یخچال
  • بالا رفتن سن یخچال و کاهش حجم مبرد به مرور زمان

سوراخ شدن لوله گاز یخچال

گاهی ممکن است انجام اقداماتی انجام گیرد که باعث سوراخ شدن لوله گاز یخچال شود. در ادامه به بررسی علل سوراخ شدن لوله گاز یخچال می‌پردازیم:

  • اگر حمل و نقل دستگاه به درستی صورت نگیرد ممکن است به آن ضربه وارد شود و باعث سوراخ شدن لوله گاز یخچال شود.
  • کهنه بودن لوله گاز و قطعات یخچال در اثر استفاده طولانی می‌تواند باعث سوراخ شدن لوله گاز یخچال شود.
  • تراشیدن برفک و یخ زدگی‌های یخچال نیز ممکن است منجربه سوراخ شدن لوله گاز یخچال شود.

بوی گاز یخچال

از دیگر نشانه‌های کم شدن گاز یخچال، تولید و استشمام بوی نامطبوع و بسیار زننده می‌باشد. خارج شدن بوی بد از محفظه داخلی یخچال، معمولا به دلیل تخلیه گاز فریون است. گاز خنک کننده یخچال نوعی مبرد بدبو و در عین حال شیمیایی است. نشت یا تخلیه و خروج این گاز، اغلب انتشار بوی بد و نامطبوع را به همراه دارد.

خالی شدن گاز یخچال
شکل 2. خالی شدن گاز یخچال

خالی شدن گاز یخچال و صورتحساب بالای برق

دمای تنظیم شده برای محفظه داخلی یخچال با توجه به فصل سرد یا گرم سال، متفاوت و متغیر است. در فصل سرد به دلیل خنک نشدن بیش از حد محفظه داخلی، دما در محدوده پایین‌تری تنظیم می‌گردد. اگر گاز مبرد کاهش یابد، کارکرد یخچال برای تامین هوای مطلوب و ایده آل، بالا می‌رود. به همین دلیل با افزایش کارکرد و عملکرد مداوم دستگاه، افزایش هزینه‌های جانبی و اقتصادی مانند هزینه برق را شاهد هستیم. پس یکی از عوامل مهم افزایش هزینه برق و عملکرد بیش از حد دستگاه، تخلیه شدن گاز مبرد است.

انواع گاز مبرد یخچال

در اینجا لیستی از  گازهای برودتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. این لیست به ترتیب پرطرفدارترین و بهترین گازهای یخچال فریزر تنظیم شده است.

  1. گاز R600A
  2. گاز R600A
  3. گاز R134A
  4. گاز R410
  5. گاز R12
  6. گاز R22
  7. گاز R404
  8. گاز R290
  9. گاز R401
  10. گاز R507

قیمت گاز یخچال

قیمت گاز یخچال می‌تواند به دو عامل وابسته باشد، یکی مدل یخچال و دیگری حجم گازی که برای یخچال باید استفاده شود در تعیین قیمت گاز یخچال تاثیرگذار هستند. برای اینکه در جریان محاسبه قیمت دقیق گاز یخچال قرار بگیرید می‌توانید همین حالا با  ما تماس بگیرید.

شارژ گاز یخچال

روند شارژ گاز یخچال به این صورت است که تعمیرکار ابتدا باید نقطه نشتی را پیدا کند. سپس اگر مشکل از خط لوله باشد، به کمک جوش یا تعویض لوله، این مشکل را رفع کند. پس از اینکه نشتی بررسی و رفع شد، باید به شارژ گاز یخچال پرداخت. تعمیرکار باید بداند که گازهای یخچال دارای انواع متفاوتی هستنند و استفاده از هر نوع گازی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای فریزر باشد. بعد از طی کردن این مراحل، عمل شارژ گاز یخچال انجام می‌گیرد. بعد از شارژ گاز یخچال پیشنهاد می شود که چند ساعتی از روشن کردن دستگاه جلوگیری شود. سپس می‌توان یخچال را راه اندازی کرد و از نحوه عملکرد آن اطمینان حاصل کرد. اگر باز هم در عملکرد یخچال مشکلی احساس می‌کنید، لازم است مجددا با تعمیرکار خود تماس بگیرید.

دلایل جایگزینی گاز فریون بجای گاز آمونیاک NH3

در نخستین یخچال‌های صنعتی، از گاز آمونیاک (NH3) به عنوان سیال مبرد استفاده میشد. اما بعدها به خاطر معایبی که آمونیاک داشت، مانند: عوارض ناگوار آن در برخورد با بدن انسان، ترکیب شدن حالت مرطوب آن با مس و آلومینیوم، خاصیت انفجاری‌، و همچنین خطر خفگی آن برای انسان، رفته ‌رفته از گاز فریون به جای آن استفاده گشت.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *