تنظیم شمعک بخاری و اندازه شعله

تنظیم اندازه شعله و شمعک بخاری

برخی از مشکلات بخاری گازی با تنظیم اندازه شعله و شمعک بخاری حل می‌شوند. شاید این سوال شما عزیزان باشد که بپرسید آیا می‌توان شعله بخاری را تنظیم کرد؟ ما در قائم یدک قصد داریم که شما را با چگونگی تنظیم شمعک بخاری گازی آشنا سازیم.

 

قیمت قطعات بخاری گازی

آموزش تنظیم شعله شمعک بخاری گازی

برای تنظیم کردن اندازه شعله و شمعک بخاری ,که کار بسیار راحت و آسانی است می‌توانید از دو راه بخاری گازی را چک کنید و آن را تغییر بدهید. تنظیم اندازه شعله و شمعک بخاری یکی از مواردی است که باعث خاموش شدن خودبه‌خودی بخاری می‌باشد.

قسمت اول

تنظیم اندازه شعله و شمعک بخاری به این صورت است که یک پیچ بزرگ در قسمت پایین شیر کنترل وجود دارد که پیچ تنظیم شعله شمعک بخاری گازی می‌باشد. اگر پیچ را باز کنید یک پیچ کوچک‌تر را خواهید دید که با پیچاندن آن می‌توانید اندازه شعله را کم و یا زیاد کنید. اگر شمعک بخاری روشن باشد با استفاده از یک پیچ‌گوشتی می‌‌توانید این پیچ کوچک را بپیچانید تا شعله تنظیم شود و اندازه بالارفتن شعله را مشاهده نمایید.

قسمت دوم

تعویض و تمیزکردن فیلتر شمعک بخاری

برای اینکه فیلتر بخاری را تعویض نمایید ابتدا باید از جای فیلتر به‌خوبی آگاهی داشته باشید. برای این کار ابتدا بخاری را خاموش نمایید و کمی صبر کنید تا قطعات به‌خوبی سرد شوند. با کمی فشار می‌توانید شیر کنترل را جدا کنید. سرپیچ زیاد و کم‌کردن شعله بخاری را از روی آن بردارید. در کنار اهرم تنظیم یک عدد پیچ بزرگ قرار دارد که آن را باید به‌طور کامل باز کنید و سپس فیلتر را با استفاده از یک سنجاق خارج کنید. اگر مدت زیادی است که فیلتر را از جای خود بیرون نیاورده‌اید بهتر است آن را تعویض کنید. اگر فیلتر تمیز بود می‌توانید آن را دوباره در جای خود بگذارید. فیلتر را ببندید و قطعات را در جای خود بگذارید و متصل کنید. حال می‌توانید به‌ کمک یک پیچ بزرگ که در قسمت اول آن را توضیح دادیم اندازه شمعک بخاری را تنظیم کنید.
دقت کنید که اگر اندازه شعله و شمعک بخاری کوتاه و کوچک باشد قادر به گرم کردن ترموکوپل نیست و به دلیل اینکه جریان گاز قطع می‌شود، شمعک نیز خاموش خواهد شد. از طرف دیگر نیز اگر شعله شمعک زیاد باشد از نظر مصرف انرژی به‌صرفه نیست زیرا باعث افزایش هزینه سوخت گاز می‌شود.

 

عیب یابی و تعمیرات بخاری گازی 

چگونه شعله بخاری گازی را تنظیم کنیم؟

کم و زیاد شدن اندازه شعله و شمعک بخاری گازی , معمولا از طریق شیری که روی شیر کنترل قرار گرفته است انجام می‌شود و با دکمه زیاد و کم پولی می‌توان مشعل را در دو حالت کم ‌و زیاد روشن کرد. درهرصورت از این راه حداکثر و حداقل شعله مشعل بخاری گازی امکان‌پذیر است و به‌وسیله دوپیچ قابل تغییر می‌باشد.

آموزش مراحل تنظیم کردن شعله بخاری

بخاری گازی را بر روی پایین‌ترین شعله بگذارید. سپس سرپیچ و درپوش شیر کنترل را بردارید. دو عدد پیچ کوچک در کنار هم قرار دارند که برای تنظیم کردن شعله حداقل و حداکثری تعبیه شده‌اند.

با چرخاندن پیچ کوچک می‌توانید اندازه حداقلی شعله را تنظیم کنید. حال می‌توانید سرپیچ را در جای خودش بگذارید و شعله بخاری را روی بالاترین حالت آن قرار دهید. سرپیچ را دوباره را بردارید و این بار با چرخاندن پیچ بزرگ اندازه شعله بخاری را در بالاترین درجه خود تنظیم نمایید. حین تنظیم شعله بخاری بهتر است اگر گرد و غباری مشاهده کردید آن را تمیز نمایید. در نهایت تمامی قسمت‌ها را در جای خود قرار دهید.
به هنگامی که شعله بخاری را تنظیم می‌کنید توجه کنید که شعله باید به رنگ آبی و به‌صورت یکنواخت بسوزد، رنگ زرد شعله نشان می‌دهد که گاز به‌صورت ناقص در حال سوختن است.
همان‌طور که بیان کردیم چگونگی بالابردن شعله شمعک بخاری گازی کار بسیار راحت و آسانی می‌باشد اما باید دقت کنید که کار تنظیم کردن شمعک را به‌خوبی انجام دهید. گاهی اوقات تنها باید فیلتر بخاری را تعویض کنید و به افزایش شمعک بخاری نیازی نیست.

مزایا و معایب بخاری گازی

آیا فکر می‌کنید مشکلاتی که به هنگام تنظیم کردن شعله به وجود می‌آید جزمعایب است؟ ابتدا باید اطمینان پیدا کنید که مشکل بخاری گازسوز با انجام‌دادن این کار حل خواهد شد.  نکات ایمنی را همواره در نظر بگیرید و اندازه شعله و شمعک بخاری را باحوصله و دقت تنظیم  نمایید زیرا هر وسیله گرمایشی علاوه بر اینکه باعث ایجاد راحتی و گرما می‌شود ممکن است برای افراد خطرآفرین باشد.

علت خاموش شدن شمعک بخاری گازی

  • عدم وجود شیشه بخاری
  • ایراد در لوله بخاری و دودکش
  •  در این موارد دودکش بخاری به جای اینکه به فضای بازی هدایت شود مسدود می‌باشد. علاوه بر این برای اینکه از خطرات پیش بینی نشده جلوگیری کنید ایمنی را رعایت کنید و برای دودکش از کلاهک استفاده نمایید. دودکش خانه باید حدود cm۶۰ بالاتر از مرتفع‌ترین جای ساختمان قرار بگیرد.
  • اگر بوی گاز به مشامتان رسید و علت آن نیز به دلیل مسدود بودن دودکش نباشد لازم است عرض دودکش‌ها را اندازه‌گیری نمایید زیرا باید کاملا یکسان باشند. اگر قطر دودکش از قطر لوله‌ها کمتر باشد نشتی گاز اتفاق خواهد افتاد و این نشتی باعث خاموش شدن بخاری گازی می‌گردد.
active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *