آشنایی با خرابی های رایج مخلوط کن

آشنایی با خرابی های رایج مخلوط کن

مخلوط کن یکی از وسایل برقی موجود در آشپزخانه است که برای تهیه انواع دسر، مخلوط کردن مواد غذایی و … کاربرد دارد. گاهی اوقات ممکن است که مخلوط کن در حین کار کردن با مشکلاتی مواجه شود. مثلا اینکه کار نکند و یا روشن نشود. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث بروز این مشکلات می‌شوند. در این مقاله ما به بررسی مشکلات مخلوط کن و خرابی های رایج مخلوط کن می‌پردازیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لیست قیمت قطعات و لوازم مخلوط کن

مخلوط کن روشن نمی‌شود.

از حمله خرابی های رایج مخلوط کن که برای مخلوط کن به وجود می‌آید این است که دستگاه روشن نمی‌شود. برخی از دلایلی که باعث روشن نشدن مخلوط کن می‌شوند، شامل موارد زیر می‌باشند:

خراب شدن پریز برق

قبل از اینکه هر کاری انجام دهید، بهتر است که با کمک یک فازمتر پریز را بررسی کنید. اگر فازمتر نداشتید می‌توانید یک وسیله برقی دیگر را به پریز وصل کنید. اگر این وسیله روشن شد مشکل از دستگاه می‌باشد در غیر این صورت پریز خراب شده است و باید از یک پریز دیگر استفاده کنید.

قطع شدن و یا اتصالی در سیم دستگاه

در برخی از موارد دلیل روشن نشدن مخلوط کن این است که سیم اتصال دستگاه به پریز قطع شده است. در این حالت باید سیم را بررسی کنید که ببینید پوسیده و یا قطع شده است یا نه. اگر این موارد رخ داده بود باید آن را تعویض کنید.

خرابی دکمه روشن و خاموش مخلوط کن

اگر پریز و سیم دستگاه مشکلی نداشتند، باید به سراغ دکمه‌های دستگاه بروید؛ زیرا اگر دکمه خاموش و روشن دستگاه خراب باشد مخلوط کن روشن نمی‌شود. ابتدا باید دستگاه را باز کنید و دکمه‌ها را تمیز نمایید، اگر با این کار مشکل برطرف نشد باید دکمه‌ها را تعویض کنید.

وارد شدن ضربه به دستگاه

گاهی اوقات ممکن است که از کار افتادن دستگاه به دلیل وارد شدن ضربه به آن باشد. در این حالت ممکن است که قطعات دستگاه شکسته شده باشند و همین باعث روشن نشدن آن شود. برای بررسی این مشکل باید دستگاه را از بیرون و داخل کاملا چک کنید. هر کدام از قطعات که شکسته باشد باید تعویض شوند.

ایجاد اختلال در موتور مخلوط کن

گاهی اوقات موتور مخلوط کن به دلیل ضربه وارد شدن، کار کردن طولانی مدت، نشت آب به داخل آن و … نیم سوز شده و یا اینکه کاملا می‌سوزد و همین باعث می‌شود که دستگاه نتواند کار کند. اگر مطمئن هستید که موتور دستگاهتان دچار مشکل شده است، برای تعمیر مخلوط کن باید از یک متخصص تعمیرکار کمک بگیرید.

بررسی دلایل جرقه زده مخلوط کن و آموزش رفع آنها

دلیل خاموش شدن مخلوط کن بعد از چند ثانیه کار کردن

دلیل اصلی که باعث خاموش شدن مخلوط کن بعد از چند ثانیه می‌شود، اختلال در عملکرد محافظ الکتریکی یا اورلود می‌باشد و دلیل خرابی این قطعه نیز کار کردن موتور برای طولانی مدت است. اورلود قطعه‌ای است که اگر فشار زیادی بر روی موتور وارد شود، دستگاه را خاموش می‌کند. گاهی اوقات اگر موتور توانایی کار کردن نداشته باشد اورلود دستور خاموشی به دستگاه می‌دهد.

اگر اورلود یا قطعات مربوط به آن دچار مشکل شده باشند، باید به طور تخصصی تعمیر و یا تعویض شوند. یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل مربوط به خرابی پروانه فن دستگاه می‌باشد. در این حالت دستگاه داغ و خاموش می‌شود که با تعویض پروانه این مشکل برطرف می‌گردد.

دلیل کاهش قدرت و سرعت کار مخلوط کن

یکی از دلایل خراب شدن مخلوط کن کاهش قدرت و سرعت آن می‌باشد. گاهی اوقات مشاهده می‌کنید که بعد از قرار دادن مواد در پارچ مخلوط کن، دستگاه مانند قبل کار نمی‌کند یعنی سرعت و قدرت لازم را ندارد. دلایلی مانند خرابی بوش تیغه، خرابی بوش موتور، کثیفی کلکتور، کاهش زغال مخلوط کن و نیم سوز شدن آرمیچر باعث بروز این مشکل می‌شوند که برای رفع آن‌ها باید دستگاه را به یک مرکز تخصصی ببرید.

دلیل نشت مواد داخل پارچ مخلوط کن

اگر قسمت انتهایی پارچ مخلوط کن که به یک پیچ بزرگ توخالی پلاستیکی وصل شده است دچار ساییدگی شود، مواد درون دستگاه به بیرون ریخته می‌شوند و به کوپلینگ نشت پیدا می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود که به قطعاتی مثل کوپلینگ و دیگر قطعات متصل به آن مانند موتور آسیب وارد شود.

دلیل له شدن و خرد نشدن مواد غذایی

دلیل اصلی که باعث می‌شود مواد غذایی به خوبی خرد نشوند، کند شدن تیغه مخلوط کن می‌باشد. برای رفع مشکل باید تیغه درون دستگاه را تعویض و یا تیز کنید.

دلیل از کار افتادن موتور مخلوط کن بعد از اتصال به پارچ

دلیل اصلی از کار افتادن موتور مخلوط کن بعد از اتصال به پارچ، گیرپاژ کردن تیغه دستگاه می‌باشد. این مشکل به راحتی برطرف می‌شود.

برای رفع این مشکل تیغه‌ها را بچرخانید تا شروع به حرکت کنند، سپس بعد از این کار دستگاه را روشن کنید. اگر مشکل برطرف نشد باید قطعاتی از پارچ که به کوپلینگ وصل می‌شوند را از هم باز کنید و بعد از گریسکاری دوباره آن‌ها را ببندید تا مشکل برطرف شود.

دلیل صدای زیاد مخلوط کن

دلیل صدای زیاد کار کردن می‌تواند برخورد پره‌ها به تنگ یا خرابی کوپلینگ و بوش باشد. نباید از این دستگاه برای خرد کردن مواد غذایی سفت استفاده کنید. زیرا باعث می‌شود که به پره‌های دستگاه آسیب وارد شود و به بدنه پارچ برخورد کند و همین باعث ایجاد سر و صدای زیادی شود.

علاوه بر این خرابی یاتاقان‌ها و بوش مخلوط کن نیز باعث ایجاد سر و صدای زیاد می‌شود که در صورت خرابی این قطعات نیاز به تعویض دارند.

لرزش مخلوط کن هنگام کار کردن

دلیل ایجاد این مشکل بیش از حد پر بودن دستگاه، ریختن مواد غذایی سفت در دستگاه و یا جمع شدن تفاله در قسمت زیر تیغ می‌باشد.

برای رفع این مشکل باید به اندازه کافی در ظرف محلول کن مواد غذایی بریزید و از ریختن مواد سفت در آن بپرهیزید. اگر این موارد را رعایت کردید و باز هم مشکل دستگاه برطرف نشد باید تیغه را باز کنید و زیر آن را تمیز کنید.

اگر با رعایت مواردی که در این مقاله بیان کردیم باز هم مشکلات مخلوط کن شما برطرف نشد لازم است که از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *