مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی چیست؟ + وظیفه و نحوه استفاده از آن

جلادهنده ماشین ظرفشویی

مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی یکی از موادی است که علاوه بر مواد شوینده در مخزن ماشین ظرفشویی ریخته می‌شود. این ماده باعث می‌شود که ظروف موجود در ماشین ظرفشویی به‌خصوص ظروف شیشه‌ای و بلوری براق شوند و شفافیت خاصی پیدا می‌بخشد همچنین این مایع دارای نقش محافظت کننده از شیشه در برابر خط و خش دارد. به دلیل مواد تشکیل دهنده این مایع، روند خشکسازی نیز راحت‌تر انجام می‌شود. در مناطقی که سختی آب دارند توصیه می‌شود، از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی استفاده شود. همچنین افرادی که از ژل یا پودر ظرفشویی استفاده می‌کنند، بهتر است از این مایع استفاده نمایند، زیرا در این نوع شوینده‌ها هیچ نوع ماده براق کننده‌ای وجود ندارد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی بیشتر صحبت کنیم.

لیست قیمت قطعات ماشین ظرفشویی + لینک خرید

مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی چیست؟

مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی در ترکیبات خود سورفاکتانت‌هایی دارد که باعث کاهش کشش سطحی آب می‌شوند، بنابراین به جای اینکه آب قطرات خود را تشکیل دهد و به سطوح بچسبد و از خود لکه به جای بگذارد، فقط از روی سطوح می‌لغزد. ترکیبات موجود در این ماده برای کاهش کشش سطحی آب و تمیز کردن ظروف در ماشین ظرفشویی طراحی شده است. این مربوط به دانش چگونگی متراکم شدن و جمع شدن آب می‌باشد. وقتی کشش سطحی آب کاهش پیدا می‌کند قطرات به جای اینکه به شکل دانه گرد در بیایند، شکل عادی خود را از دست می‌دهند و صاف قرار می‌گیرند و همین صاف شدن آب باعث می‌شود که آب در معرض هوای بیشتری قرار بگیرد و زودتر خشک شود. در نتیجه آب در زمان کمتری روی ظروف باقی می‌ماند و آثار لک بر روی آن‌ها نیز کمتر به‌ جا می‌ماند.

مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی چیست؟

مواد تشکیل دهنده مایع جلادهنده ی ظرفشویی

تاثیر این ماده بر روی محیط زیست باعث شده است که مواد تشکیل دهنده این ماده مورد بررسی قرار گیرد. درجه‌بندی این ماده در سه دسته A، D، F قرار می‌گیرد:

  • گرید F نشان دهنده این است که موادی که در این ماده به کار رفته است، برای سلامت بدن و محیط زیست مضرات فراوانی دارد و این مضرات آنقدر شدید هستند که در بدترین گرید قرار گرفته است.
  • گرید D به معنی این است که مواد تشکیل دهنده این ماده برای سلامتی بدن و محیط زیست مضر هستند، اما شدت آن‌ها به اندازه گرید F نیست.

مواد مضر در این مایع شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. متیل کلرویزوتیازولینون این ماده اگر در محیط زیست آزادسازی شود، برای زندگی آبزیان مضر می‌باشد.
  2. سدیم تری فسفات این ماده برای محیط زیست سمی است.
  3. اکسی بنزون دارای اثرات نامطلوبی بر روی غدد درون ریز انسان می‌باشد.
  4. مواد ضد رسوب موجود در این جلا دهنده‌ها باعث ایجاد مشکلات تنفسی در برخی افراد می‌گردد.
  5. مواد شیمیایی موجود در این جلادهنده‌ها ممکن است مشکلات پوستی را برای برخی افراد به وجود بیاورد.
  • گرید A، جلا دهنده‌هایی که گرید A را می‌گیرند بر پایه گیاهی تولید شده‌اند که مضرات و مواد مضر بالا را در خود ندارند. بنابراین جلادهنده‌ای را تهیه کنید که گرید A را دریافت کرده باشد.

‏وظیفه مایع جلا دهنده ی ظرفشویی

  • همانطور که از نام این ماده پیداست باعث جلا دادن ظروف شیشه‌ای مانند لیوان‌ها می‌شود.
  • مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی از ایجاد لکه آب روی ظروف به‌خصوص ظروف شیشه‌ای جلوگیری کرده و به خشک شدن سریع‌تر آب کمک می‌کند.
  • شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی با کمک شدت آب انجام می‌گیرد، در نتیجه سختی آب باعث آسیب رساندن به ظروف و حتی ماشین خواهد شد. یکی از وظایف اصلی این ماده این است که ساختار آب را می‌شکند و باعث جریان یکنواخت آب بر روی ظروف می‌گردد. در واقع این ماده سختی آب را تنظیم کرده تا جای قطرات آب نیز بر روی ظروف باقی نماند.
  • مایع جلا دهنده ظرفشویی با کاهش کشش سطحی آب می‌تواند به راحتی به سطوح بچسبد و تخلیه و تبخیر شود، با این کار از جای لکه بر روی ظروف جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که ظروف کریستالی درخشان‌تر شوند.

استفاده از مایع جلادهنده ی ماشین ظرفشویی چه مزایایی دارد؟

همانطور که گفتیم وظیفه اصلی مایع جلادهنده ظرفشویی شکستن سختی آب می‌باشد. این کار دارای مزایای زیر می‌باشد:

  • محافظت از ظروف شیشه‌ای و کریستالی در برابر خط و خش
  • افزایش سرعت فرایند خشک شدن ظروف
  • جلوگیری از باقی ماندن لکه‌های آب بر روی ظروف
  • ایجاد درخشندگی بیشتر بر روی ظروف

شما می توانید مطلب قرص ماشین ظرفشویی چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ را نیز مطالعه نمایید.

مضرات جلادهنده ماشین ظرفشویی

استفاده از این ماده در طولانی مدت باعث می‌شود که واکنش‌های شیمیایی انجام گیرد و به دستگاه آسیب بزند. این باعث جمع شدن آب در کف ماشین ظرفشویی می‌شود، در نتیجه قبل از خاموش کردن دستگاه یک تکنسین باید جلادهنده و نمک ماشین ظرفشویی را خالی کند.

همچنین زیان محیطی و زیانی که به سلامتی بدن انسان می‌رساند و در بخش‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم نیز جز آسیب‌های این ماده می‌باشند.

طریقه مصرف جلادهنده ماشین ظرفشویی

مخزن جلادهنده بر روی درب داخلی ماشین ظرفشویی قرار گرفته است. نحوه استفاده از جلادهنده ماشین ظرفشویی این گونه است که مخزن را به میزان کافی از این مایع پر کرده و درجه دستگاه را طبق راهنمای آن تنظیم کنید. معمولا مخزن بعد از هر چند بار استفاده از ماشین ظرفشویی باید پر شود.

شما زمانی می‌توانید از اتمام مایع جلادهنده در ماشین ظرفشویی مطلع شوید که چراغ مخصوص آن بر روی نمایشگر ظرفشویی روشن شود. وقتی این چراغ روشن می‌شود نشان دهنده این است که مایع جلادهنده در دستگاه در حال اتمام است و باید مخزن را پر کنید. چراغ بر روی صفحه نمایشگر به شکل یک ستاره می‌باشد. در برخی از ماشین‌های ظرفشویی این چراغ مخصوص وجود ندارد.

طریقه مصرف جلادهنده ماشین ظرفشویی

معرفی بهترین برندهای مایع جلادهنده ظرفشویی

  • مایع جلادهنده ظرفشویی کلارو
  • مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی فینیش
  • مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی پریل
  • مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی فیری

قیمت جلا دهنده ماشین ظرفشویی

اگر می‌خواهید از جلادهنده ماشین ظرفشویی استفاده کنید، حتما از برندهای معتبر استفاده نمایید. همانطور که گفتیم برندهای فینیش، پریل و کلارو جز بهترین برندهای جلادهنده ماشین ظرفشویی در بازار هستند. هر کدام از این برندها قیمت متفاوتی دارند، اگر از برندهای نامرغوب تاریخ گذشته استفاده کنید ظروف به خوبی تمیز نمی‌شوند بنابراین در انتخاب خود دقت کنید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *