علت نشتی آب از آبسردکن

علت نشتی آب از آبسردکن

آبسردکن‌های ایستاده و فانتزی یکی از لوازم ضروری و مورد استفاده در بسیاری از ادارات محل کار و مکان‌های عمومی هستند. این دستگاه‌ها نصب ساده‌ای دارند و برای تهیه آب خنک و آب داغ کاربرد فراوانی دارند. گاهی اوقات ممکن است آبسردکن به دلیل برخی عوامل دچار نشتی شود و زمین یا محل نصب آن خیس شود.

در این مقاله از قائم یدک می‌خواهیم تمامی عواملی که باعث نشتی آب از آبسرد کن می‌شود را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مشاهده قیمت لوازم و قطعات یدکی آبسردکن

علت نشتی آب از آبسردکن

بررسی اتصالات و منبع آب

ابتدا باید منبع آب و اتصالات دستگاه را چک کنید. اگر آبسردکن شما منبع خور است لازم است که بررسی کنید ببینید آیا منبع آب به درستی بر روی دستگاه نصب شده است یا نه. همچنین اگر آبسردکن به‌طور مستقیم به لوله کشی وصل شده باشد باید محل اتصال لوله‌های پشت دستگاه را نیز بررسی کنید. شلنگ‌های اتصال در ورودی دستگاه نیز باید به خوبی وصل شده باشند تا در اثر فشار آب از این محل نشتی ایجاد نشده باشد.

گاهی اوقات نیز ممکن است بعد از خرید و نصب آبسردکن کمی آب از دستگاه سرازیر شود و بعد از مدتی قطع شود.

استفاده از بطری متناسب با آبسردکن

بر روی برخی از آبسردکن‌ها تنها  یک مخزن ساده استفاده شود و هر مدل بطری نمی‌تواند به آن‌ها وصل شود. بنابراین منبع آبسردکن باید متناسب با دستگاه انتخاب شود، در غیر این‌صورت آبسردکن دچار نشتی آب می‌شود.

نشتی از مخزن بیرونی

یکی از علل نشت آب از دستگاه آبسردکن نشت از مخزن بیرون دستگاه می‌باشد. این مخزن از جنس پلاستیک است و ممکن است دچار ترک یا سوراخ شده باشد. برای اینکه آب از آبسردکن سرازیر نشود، باید از یک مخزن سالم استفاده کنید. در غیر این‌صورت آن را تعویض نمایید.

در آبسردکن‌های پمپی مخزن آبسردکن در قسمت پایین دستگاه قرار می‌گیرد که نشتی دستگاه ممکن است به دلیل اتصالات ضعیف داخلی آن باشد و ممکن است پمپ نتواند آب را به خوبی به داخل منبع تزریق کند و همین باعث نشتی آب شود.

گاهی اوقات نیز بعد از پر کردن مجدد مخزن و قرار دادن آن روی دستگاه شاهد نشتی هستیم. ممکن است اهرم سوپاپ مانند را جابه‌جا کرده باشید. پس این قطعه را چک کنید زیرا اگر دستکاری شده باشد ممکن است آب بیش از حد به منبع داخلی دستگاه وارد شود. در نتیجه آب از کنار منبع به بیرون نشت پیدا می‌کند.

مهمترین دلایل خنک نشدن آب در آب سرد کن

چکه کردن شیر آب

یکی از دلایل نشت آب از آبسردکن چکه کردن شیر آب است. شیرهای آبسردکن ممکن است در اثر رسوب یا استهلاک چکه کنند و از این طریق به بیرون نشت پیدا کنند. اگر شیر به دلیل رسوب چکه می‌کند می‌توانید با محلول‌های تمیز کننده مانند سرکه و جوش شیرین مخزن دستگاه و اتصالات داخلی آن را تمیز کنید.

اما اگر شیر دستگاه کارایی و آب بندی خود را از دست داده باشد، نیاز است که شیر آبسردکن تعویض گردد.

تراز نبودن دستگاه

برای اینکه آبسردکن بتواند کارکرد صحیحی داشته باشد لازم است که بر روی یک سطح صاف و تراز نصب شود. اگر آبسردکن بر روی سطح شیبدار باشد ماده خنک کننده کمپرسور نیز نمی‌تواند به‌صورت متعادل کار کند و دستگاه فشار بیشتری می‌بیند. همچنین در این شرایط آب از مخزن دستگاه به بیرون نشت پیدا می‌کند.

آموزش نحوه سرویس کردن آب سردکن

نشتی آب از مخزن‌های شناوردار

برخی از آبسردکن‌ها دارای مخزن‌های شناوردار هستند که مستقیما به آب لوله کشی وصل می‌شوند. پر شدن مخزن این آبسردکن‌ها از طریق شناور تنظیم می‌شود و مخزن به صورت خودکار پر می‌شود.

در زمان نصب این مخزن‌ها به‌خصوص در روزهای اول ممکن است که آب از دستگاه نشتی پیدا کند. این مشکل به دلیل قطع کن مخزن می‌باشد. باید اطمینان پیدا کنید که لاستیک آن به‌درستی در جای خود قرار گرفته و قطع کن به صورت صاف بر روی دستگاه نصب شده است.

بررسی شیر تخلیه

یک دریچه تخلیه در قسمت پشتی آبسردکن‌ها قرار دارد که آب منبع داخلی و اتصالات داخلی از طریق آن تخلیه می‌شود. وقتی از دستگاه استفاده می‌کنید، این دریچه تخلیه که به‌صورت پیچی می‌باشد باید بسته باشد. اگر آب بندی این دریچه به خوبی انجام نشود، دستگاه از این محل نشتی پیدا می‌کند.

کمپرسور آبسردکن چیست و چگونه بهترین کمپرسور آبسردکن را انتخاب کنیم؟

فشار بیش از حد به دستگاه

در آبسردکن‌های بدون مخزن ممکن است به دستگاه فشار بیش از حد وارد شود. ممکن است در اثر استفاده بیش از حد و یا هوای گرم به موتور آن فشار زیادی وارد شود و در نتیجه این فشار باعث نشتی آب شود.

آبسردکن‌های دو کاره ظرفیت کمی دارند به همین دلیل برای محیط‌های شلوغ و استفاده پی در پی مناسب نیستند. علاوه‌براین نباید آن‌ها را در نزدیک وسایل گرمایشی نصب کرد تا سیستم کندانسور آن بتواند کارایی لازم را داشته باشد.

نشتی آبسردکن از داخل

اگر تمامی موارد بالا را چک کردید و نشتی از این محل‌ها نبود، پس مشکل از اتصالات داخلی است. ممکن است منبع آب گرم یا سرد در داخل دستگاه سوراخ شده باشد. اگر نشتی آب آبسردکن به دلیل اتصالات داخلی باشد حتما باید از یک سرویس کار مجاز کمک بگیرید.

جمع‌بندی

در کل اگر بخواهیم علت نشتی آب از آبسردکن را بیان کنیم موارد زیر را می‌توانیم بررسی کنیم.

  • پارگی اتصالات و شلنگ‌ها یا ترک برداشتن و سوراخ شدن منبع بیرونی
  • رسوب گرفتن شیر آبسردکن یا شکستگی آن
  • سوراخ شدن مخزن داخل آبسردکن
  • مناسب نبودن مخزن بیرونی آبسردکن
  • خارج شدن تنظیم شناور
  • تراز نبودن دستگاه
  • فشار بیش از حد به دستگاه

با بررسی این موارد می‌توانید دلیل نشتی آب از آبسردکن را پیدا کنید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *