برد یخچال فریزر و عیب یابی و تعویض برد

برد الکترونیکی یخچال

برد الکترونیکی یخچال چیست؟

در یخچال های جدید مانند سایر لوازم الکترونیکی پیشرفت هایی از نظر قطعه های به کار رفته رخ داده است. در یخچال نیز مدارات الکترونیکی جایگزین کنترل کننده مکانیکی و ترموستات شده اند. در یخچال های ساید بای ساید امروزی تایمر دیفراست که وظیفه اش این بود که زمان ذوب شدن برفک ها را مشخص کند، حذف شده است و برد الکترونیکی به جای آن جایگزین شده است که باعث کاهش مصرف برق در یخچال شده است. برد الکترونیکی یخچال به عنوان مغز دستگاه می باشد که اجزای اصلی دستگاه مانند فن و کمپرسور را کنترل می کند.

اگر برد الکترونیکی یخچال کار نکند یخچال نمی تواند به درستی خنک شود. اگر یکی از اجزا مانند چراغ، فن یا سایر اجزای یخچال به درستی کار نکند از نشانه های آسیب دیدن کنترل پنل می باشد. البته تنها کار برد یخچال کنترل فن یا موتور نیست بلکه بردهای تخصصی و پیشرفته در یخچال های امروزی قطعاتی مانند: المنت، موتور، فن، سنسورها و … را کنترل می کند.

روش عیب یابی و تعویض برد الکترونیکی یخچال

برای تعویض برد الکترونیکی یخچال مراحل زیر باید طی شوند:

  1. ابتدا برق را قطع کنید. سپس پریز را از برق جدا کنید و یخچال و فریزر را جلو بکشید. یخچال را به گونه ای حرکت دهید و در جای مناسبی قرار دهید تا به راحتی به قسمت برد الکترونیکی یخچال دسترسی داشته باشید.
  2. حال باید پوششی که بر روی برد الکترونیکی یخچال قرار دارد را بلند کنید. برای این کار ابتدا پیچ را که در پوشش برد الکترونیکی قرار دارد با استفاده از پیچ گوشتی بردارید. محل تعبیه برد الکترونیکی در یخجال با توجه به مدل آن متفاوت است، پشت یخچال و فریزر، داخل یخچال و فریزر، در سقف و یا دیوار جانبی محل هایی هستند که ممکن است برد قرار گرفته باشد.
  3. بعد از اینکه پوشش را برداشتید، سیم را باید جدا کنید. ابتدا از سیم ها عکس بگیرید تا برای وصل کردن آن ها به طور صحیح مشکلی نداشته باشید. سپس می توانید تمام سیم ها را از صفحه جدا کنید.
  4. حال باید برد الکترونیکی را جدا کنید. برای این کار با استفاده از پیچ گوشتی زبانه های قفل پلاستیکی را آزاد و سپس برد الکترونیکی را خارج نمایید.
  5. با استفاده از یادداشت ها و یا عکس دیجیتال سیم را به برد الکترونیکی جدید وصل نمایید.

 

برد یخچال ارج
شکل 1. برد الکترونیکی یخچال ارج

تعمیر برد الکترونیکی یخچال

  1. در مرحله اول باید برد الکترونیکی یخچال را طبق روشی که ذکر کردیم خارج نمایید.
  2. حال باید به بررسی برد الکترونیکی بپردازید. ابتدا قطعات را بررسی نمایید که تمامی آن ها به درستی به برد متصل شده باشند و پایه های قطعات لق نباشند.
  3. برد الکترونیکی و پایه های سوکت را تمیز نمایید و اگر قطعه ای خارجی در آن وجود داشت آن را خارج کنید.
  4. اتصال سیم های متصل به مدار را چک کنید و توجه کنید که اتصال بین تمام سیم های رابط وجود داشته باشد.
  5. حال باید قطعات را بررسی کنید که سالم باشند. دقت کنید که قطعاتی که سوخته باشند تغییر رنگ می دهند یا دچار سوختگی و ذوب شدگی می باشند.
  6. در مرحله آخر باید به کمک یک مولتی متر و تجهیزات مونتاژ قطعات را عیب یابی نمایید و قطعه خراب شده را پیدا کنید و به تعویض یا تعمیر آن بپردازید.
تعمیر برد یخچال فریزر
شکل 2. تعمیر برد یخچال فریزر

علایم خرابی برد یخچال

همانطور که بیان کردیم برد الکترونیکی یخچال به عنوان مغز یخچال می باشد و هر مشکلی که برای یخچال پیش بیاید ممکن است به برد یخچال مربوط باشد. برخی از علایم خرابی برد الکترونیکی یخچال به شرح زیر می باشند:

  • یکسره کار کردن یخچال فریزر
  • مشکل داشتن دمای یخچال فریزر
  • خنک نشدن یخچال فریزر
  • خاموش بودن کمپرسور و اجرا شدن هر دو فن
  • برفک زدن یخچال👉
  • مشکل یخ زدایی
  • روشن نشدن یخچال فریزر

در صورت بروز هر یک از این علایم باید برد الکترونیکی یخچال نیز چک شود.

قيمت برد يخچال

قیمت برد یخچال به دلیل نوسانات بازار و مدل یخچال و برند آن دارای تفاوت می باشد. شرکت های سازنده با توجه به کیفیت قطعات و تکنولوژی ساخت ممکن است قیمت های خود را تغییر دهند. همچنین استعلام موجودی برد های الکترونیکی نیز یکی از عوامل موثر بر قیمت برد یخچال می باشد و باید در همان روز استعلام گرفته شود. برد یخچال یک محصول وارداتی می باشد و قیمت آن ها کاملا وابسته به ارز می باشد که با توجه به نوسانات ارز نمی توان قیمت دقیقی برای آن تعیین نمود.

فروش انواع برد یخچال فریزر

فروش انواع برد یخچال فریزر توسط قایم یدک انجام می شود. برای خرید برد یخچال از سراسر کشور می توانید با ما تماس بگیرید.

برد یخچال فریزر پارس👉

برد فریزر آزمایش 110 پنج دکمه👉

برد یخچال آزمایش 120 مدل 5 دکمه👉

برد یخچال/فریزر ارج 120 لمسی👉

برد یخچال/فریزر ارج 110 شش دکمه👉

سوالات متداول برد الکترونیکی یخچال

قیمت برد یخچال فریزر
شکل 3. قیمت برد یخچال فریزر

 

چه مشکلاتی از یخچال فریزر به برد الکترونیکی مربوط است؟

مشکلاتی مانند:

  • روشن و خاموش شدن یخچال به طور خودکار
  • روشن نشدن یخچال
  • با تعویض قطعه معیوب باز هم مشکل پا برجاست
  • نمایش کدهای خطا

از علایم خراب شدن برد الکترونیکی یخچال می باشند.

اگر برد یخچال بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟

همانطور که گفتیم برد الکترونیکی یخچال مغز یخچال است و اگر اختلالی در عملکرد آن رخ دهد عملکرد کل یخچال را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر برد به درستی کار نکند بقیه قطعات نیز قادر به کار کردن نخواهند بود و روی آن ها تاثیر می گذارد. این اختلال به گونه ای است که بقیه قطعات سالم هستند اما فرمان های شروع و پایان به آن ها ارسال نمی گردد و مشکلاتی مانند یخ زدگی مواد، برفک، فساد و … در یخچال اتفاق می افتد.

علت خراب شدن برد یخچال چیست؟

عوامل مختلفی در خراب شدن برد الکترونیکی یخچال موثرند که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:

  • نوسانات برق
  • وجود اختلال و اتصال در قطعات یخچال👉
  • برخورد آب با برد اصلی
پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *