بوبین سماور گازی چیست؟

بوبین سماور گازی چیست؟

بوبین سماور گازی یکی از قطعات است که دارای یک هسته فلزی و چند دور سیم پیچ می‌باشد که به ترموکوبل وصل می‌شود. بوبین‌ها دارای سه طرح فیش‌دار، آنتن یا سوزنی و مدل مهره کلاسیک هستند که هر کدام برای اجاق گازها و سماورهای گازی مخصوص به خود استفاده می‌شوند. این تنوع به دلیل عملکرد درست دستگاه می‌باشد. ساز و کار بوبین به همراه ترموکوبل تکمیل می‌شود، یعنی این قطعات مکمل هم می‌باشند. در این مقاله قصد داریم به سراغ بوبین سماور گازی برویم و ببینیم که این قطعه چیست و چگونه عمل می‌کند؟ برای اینکه اطلاعات خود را در مورد این قطعه کامل کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


قیمت قطعات سماور و بوبین سماور


عملکرد بوبین سماور گازی

عملکرد بوبین اجاق گاز و سماور گازی, این گونه است که در ترموکوپل دو فلز غیر همجنس از یک طرف به هم وصل هستند که با حرارت قسمت اتصال دو طرف آزاد آن‌ها برق ضعیفی تولید می‌شود، بنابراین می‌توان گفت ترموکوبل یک مولد جریان الکتریکی می‌باشد. قسمت اتصال این دو فلز با پیلوت گرم شده و قسمت انتهایی آن به بوبین وصل می‌شود. ترموکوبل یک قطعه مکمل بوبین می‌باشد که در وسایل گاز سوز مثل اجاق گاز، سماور گازی و … استفاده می‌شود.

برق تولید شده از ترموکوبل، یک میدان مغناطیسی در بوبین سماور گاز به وجود می‌آورد. یک واشر نازک در قسمتی از هسته بوبین اجاق گاز که آزاد است وجود دارد. اگر شعله به هر دلیلی خاموش شود، جریان الکتریکی که توسط ترموکوبل به وجود می‌آید قطع می‌شود، در نتیجه بوبین خاصیت مغناطیسی و جذب خود را از دست می‌دهد و فنری که پشت هسته بوبین قرار گرفته است به طرف بیرون می‌رود و همین باعث می‌شود که واشر مسیر اصلی گاز را ببندد.

بخش‌های تشکیل دهنده بوبین سماور گازی

بوبین سماور گازی متشکل از دو بخش سیم پیچ و هسته می‌باشد. در بوبین سیم پیچ به‌صورت منظم و مارپیچ ب دور هسته پیچیده شده است.

سیم پیچ

وقتی که یک جریان الکتریکی از یک سیم معمولی عبور کند در اطراف آن یک میدان مغناطیسی به وجود می‌آید. اگر چندین سیم در کنار هم قرار بگیرند میدان مغناطیسی به وجود آمده قوی‌تر خواهد شد. طول سیم را می‌توان به گونه‌ای تغییر داد که علاوه بر اینکه کارایی آن بالا باشد، طول کمتری از آن نیز به کار گرفته شود. میدان مغناطیسی که از تعدادی حلقه به دور یک هسته به وجود می‌آید، برابر با میدان مغناطیسی است که از چند سیم در کنار هم به وجود می‌آید و این میدان در مرکز حلقه متمرکز می‌باشد. به همین دلیل میدان مغناطیسی سیم پیچ نسبت به سیم معمولی قوی‌تر می‌باشد. پیچیدن سیم پیچ به روی هسته می‌تواند یک یا چند لایه باشد، سیم پیچ‌ها با تعداد دور، طول و قطر سیم مورد استفاده در آن شناخته می‌شوند. برای اینکه بخواهیم یک میدان مغناطیسی قوی‌تر داشته باشیم باید از سیم پیچی چند لایه استفاده کنیم.


انواع شیر سماور + سفت شدن و چکه کردن شیر سماور


هسته

هسته سیم پیچ بوبین با توجه به کاربرد آن می‌تواند به شکل یک استوانه و یا E یا U باشد. جنس آن نیز از آهن، فریت یا حتی هوا است. البته باید گفت سیم پیچ‌هایی که دارای هسته فلزی فرومغناطیس هستند، میدان مغناطیسی قوی‌تری را دارند.

دلایل خرابی بوبین سماور گازی

  • یکی از دلایل خراب شدن بوبین، قطع شدن گاز می‌باشد.  اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که گاز به طور دائم قطع می‌شود، ممکن است این مشکل برای شما نیز به وجود آید.
  • یکی دیگر از عوامل خرابی بوبین سماور گازی گرفتگی با مایع کف کپسول در گازهای LPG می‌باشد، اگر شما نیز از گاز غیرشهری استفاده می‌کنید باید حتما کپسول را در محل‌های مجاز پر کنید.
  • از دیگر عوامل می‌توان به آلودگی موجود در گاز شهری اشاره کرد که باعث خراب شدن این قطعه می‌گردد.
  • یکی از کلیدی‌ترین عواملی که باعث خراب شدن بوبین سماور گازی می‌شود قطعات بی‌کیفیت، بوبین‌های تقلبی و مدل‌هایی هستند که ممکن است با نام اورجینال به شما فروخته شده باشند اما کیفیت لازم را نداشته باشند.

باید بگوییم که این قطعه کمتر دچار خرابی می‌شود و این خرابی معمولا برای کوبل اتفاق می‌افتد.


ترموکوبل سماور گازی + خرید


نحوه تست سالم بودن بوبین سماور گازی

برای تست بوبین می‌توانید آن را به یک ترموکوپل وصل کنید و یا اینکه با اتصال آن به یک باتری ۱.۵ ولتی، هسته را به سمت داخل فشار دهید و بعد از اینکه دست خود را برداشتی ببینید که این حالت حفظ می‌شود یا نه. اگر حالت آن حفظ شد باید بدانید که بوبین سالم است و مشکلی ندارد.

خرید و قیمت بوبین سماور گازی

قیمت بوبین سماور گازی با توجه به فاکتورهای مختلفی متفاوت می‌باشد. این فاکتورها شامل کیفیت ساخت، اورجینال بودن و نوع آن می‌باشد. اگر بوبین سماور گازی شما نیز دچار مشکل شده است و نیاز به تعویض دارد لازم است که این قطعه را از یک فروشگاه مطمئن خریداری نمایید. فروشگاه قائم یدک  از مطمئن‌ترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش قطعات لوازم خانگی می‌باشد. اگر می‌خواهید از قیمت دقیق این قطعه اطلاع پیدا کنید به صفحه محصولات ما در همین سایت مراجعه کنید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *