پمپ کولر آبی، تعمیر پمپ کولر آبی و انواع خرابی پمپ کولر آبی

پمپ کولر آبی، تعمیر پمپ کولر آبی و انواع خرابی پمپ کولر آبی

پمپ کولر آبی همانطور که از نامش پیداست وظیفه پمپاژ نمودن آب را برعهده دارد. به این صورت که آب را از کف محفظه کولر به سمت لوله های آبی که بر روی پوشال ها قرار دارند می رساند. در این مقاله به بررسی پمپ کولر آبی می پردازیم.

پمپ کولر آبی چیست و چگونه کار می کند؟

 

پمپ کولر آبی

پمپ کولر آبی” یکی از اجزای مهم کولر است که با هدایت آب ذخیره شده در کف کولر به داخل سه راهی های آب در بالای پوشال ها باعث خیس شدن پوشال های کولر می شود. در این حالت هوای بیرون کولر که گرم می باشد به درون کولر کشیده شده و با عبور از رطوبت بین پوشال ها خنک شده و این هوای خنک از طریق چرخش پروانه یا دمنده به داخل کانال های کولر و بعد از آن به فضای داخل ساختمان هدایت می شود. وظیفه پمپ کولر این است که فضای درون کولر را خنک نگه دارد تا از داغ شدن موتور جلوگیری نماید، بنابراین در صورت سوختن پمپ و عدم تعمیر به موقع آن موتور کولر آبی داغ کرده و می سوزد.

 قطعات و لوازم یدکی کولر گازی

لوازم کولر آبی

اجزای پمپ آب کولر آبی

پمپ آب از دو قسمت الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده است:

قسمت الکتریکی پمپ کولر آبی

قسمت الکتریکی پمپ شامل هسته، استاتور و درپوش ها می باشد. استاتور نیز شامل دو قسمت بوبین و بالشتک می باشد که روی هسته و در جریان شیارها قرار گرفته است. هسته روتور از ورق های آهن سیلیس دار ساخته می شود و شیارهایی روی آن برای قرار گرفتن میله یا هادی ها روی روتور ایجاد می گردد. این شیارها باعث افزایش گشتاور واتر پمپ می شوند. سپس در داخل آن ها مواد مذاب تزریق می شود به طوری که یک قفسه آلومینیومی تشکیل می گردد. درپوش ها محل قرار گرفتن یاتاقان ها هستند و کاربردشان در نگهداری دو سر محور موتور می باشد. خازن پمپ آب کولر نیز جز قسمت الکتریکی پمپ می باشد.

قسمت‌های مکانیکی مختلف پمپ عبارتند از:

قسمت های مکانیکی پمپ کولر شامل موارد زیر می باشد:

  1. پایه اصلی پمپ که درون آب قرار دارد و وظیفه آن پمپاژ آب به بدنه کولر می باشد.
  2. پروانه چهار یا سه پره که نقش توربین را ایفا می نماید و درون پایه اصلی قرار می گیرد.
  3. چپقی یا محل قرارگیری شیلنگ خروجی که وظیفه اش انتقال آب به سه راهی می باشد.
  4. کفی پمپ که در زیر بدنه قرار دارد که از وارد شدن آب به پمپ کولر جلوگیری می نماید.
  5. کلاهک در قسمت فوقانی پمپ مانند یک چتر قرار گرفته است که از وارد شدن آب به درون پمپ جلوگیری می کند.

انواع پمپ کولر

انواع پمپ آب کولر آبی

از نظر نوع استاتور: پمپ های آب کولر تقریبا با هم مشابه می باشند و تنها تفاوتی که دارند در موتور الکتریکی آن ها می باشد. با توجه به این نکته، دو نوع پمپ در بازار موجود می باشد:

پمپ آبی که دارای استاتور تک بوبینی است و نوعی که دارای استاتور دو بالشتکی می باشد که این نوع رایج تر می باشد. دانستن نوع موتور کولر آبی برای زمانی که می خواهید الکتروموتور پمپ آب کولر را روغن کاری کنید موثر می باشد و کمک می کند که بدانید باید به چه نحوی آن را روغن کاری نمایید.

از نظر نیروی محرکه: اغلب پمپ هایی که در بازار موجود می باشند دارای الکتروموتور هستند و عملکردی مستقل از موتور کولر دارند. اما پمپ هایی نیز موجودند که دارای الکتروموتور نیستند  و نیروی محرکه خود را از موتور فن کولر دریافت می کنند. از آنجایی که موتور کولر در دو دور تند و کند کار می کنند، این نوع پمپ ها نیز در دو دور کار می کنند. این نوع پمپ ها به پمپ آب مکانیکی معروف می باشند که در کاهش برق مصرفی کولر موثر می باشند.

👈پمپ کولر آبی

علت خرابی پمپ آب کولر چیست؟

برخی از عوامل خرابی پمپ آب مربوط به عوامل زیر می باشد:

پارگی شلنگ آب

اگر کولر باد گرم تولید کند، مشکل از پمپ آب کولر می باشد. قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که به این قطعه آب می رسد، زیرا اگر آب به آن نرسد باعث کار نکردن واتر پمپ می باشد.

ورود آب به موتور پمپ آب

آبی که توسط پمپ آب کولر آبی پمپاژ می شود وارد سه راهی های توزیع کننده آب بر روی پوشال ها می گردد. اما گاهی اوقات به دلیل املاح و سختی آب این مسیر و لوله خروجی پمپ آب مسدود می شود. درنتیجه در این وضعیت آب به درون بخش الکتروموتور پمپ آب نفوذ می نماید که باعث سوختن پمپ آب کولر آبی می گردد. علاوه بر این گاهی اوقات ممکن است پمپ آب و سه راهی های توزیع کننده آب به درستی نصب نگردند و آب های خروجی از سه راهی بر روی پمپ آب ریخته شوند و در نتیجه این آب ها به درون پمپ آب نفوذ پیدا می کنند و سبب سوختن آن می گردند.

عدم روغن کاری علت کار نکردن پمپ کولر آبی

 

👈روغن مخصوص کولر شیلنگ دار

 

علت خرابی پمپ کولر

موتور پمپ آب نیز مانند تمامی وسایل الکترونیکی نیاز به روغن کاری دارد زیرا تنها ماده ای که باعث چرخش منظم موتور پمپ می شود روغن می باشد. اگر برای مدت زیادی این قطعه روغن کاری نشود موتور پمپ در حالت خشک کار می کند که باعث ایجاد اصطکاک در قطعات داخلی پمپ آب می شود و این اصطکاک باعث  اورلود کردن پمپ آب می شود و در نهایت پمپ کولر آبی می سوزد.

ورود اجسام و رسوبات از کفی کولر به داخل پروانه پمپ

پمپاژ آب از کف کولر آبی به خروجی پمپ آب  توسط چرخش پروانه پمپ انجام می گیرد و اگر جرم یا اجسام خارجی در کف کولر وجود داشته باشند از چرخش پروانه پمپ جلوگیری می کنند و در نتیجه باعث وارد آمدن فشار مضاعف به پمپ می شود. به همین دلیل باید از توری در قسمت پایین پمپ استفاده نمود و هر چند وقت یک بار نسبت به تعویض آن اقدام کرد تا از وارد شدن اجسام خارجی به بدنه و پره های پمپ جلوگیری شود. همچنین هر چند وقت یکبار کف کولر را تمیز نمایید تا لجن های موجود در آن قسمت از بین بروند.

👈سبد پمپ آب کولر آبی

 

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *