تفاوت کولر آبی با کولر گازی، کدام یک بهتر است؟

تفاوت کولر آبی با کولر گازی، کدام یک بهتر است؟

دراین مقاله از قائم یدک مقایسه کولر آبی و کولر گازی را برای شما عزیزان بررسی کرده‌ایم تا با دانش و آگاهی از تفاوت این دو محصول بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. عوامل موثر در انتخاب کولر آبی و کولرگازی کدامند؟ بین کولر گازی و کولر آبی کدام یک انتخاب بهتری است؟ کولر آبی در شهرهای گرمسیر عملکرد بهتری دارد یا کولر گازی؟ در این مقاله ازقائم یدک می‌خواهیم مزایا و معایب هر یک از این کولرها را بررسی کنیم و بعد از یک مقایسه جامع نسبت به خرید هر کدام نتیجه گیری می‌کنیم.

کولر آبی

مقایسه کولر آبی و کولر گازی

اگر به پشت‌بام خانه‌های قدیمی در مناطق گرم و خشک سری بزنید، احتمالا با کولر آبی و کانال‌های آن مواجه می‌شوید. در کولرهای آبی، سرما با تبخیر قطرات آبی که با ذرات هوا آمیخته ‌شده‌اند، تولید می‌شود. کولر آبی برای مناطقی که آب‌وهوای خشک دارند یک گزینه بسیار مناسب است اما مناطقی که رطوبت بالایی دارند و آب وهوای شرجی دارند مانند شمال و جنوب کشور مناسب نیست. کولرهای آبی نسبت به کولرهای گازی برق کمتری را مصرف می‌کنند و در برخی موارد نیز قیمت اولیه کمتری دارند. اما معایبی نیز به همراه دارند که همین معایب باعث می‌شود تا کولر گازی را جایگزین آن‌ها کنیم و یا اینکه اصول بهداشتی و ایمنی را به‌‌طور دقیق در مورد آن‌ها اجرا کنیم.

اصلی‌ترین مشکلی که در مورد کولر آبی وجود دارد این است که به‌طور مستقیم در مقابل ذرات گردوغبار و آلودگی هوا قرار دارد و به راحتی می‌تواند ذرات گردوغبار و آلودگی و ویروس‌ها را به محیط خانه وارد کند. پوشال کولر آبی پر از ذرات گردوغبار و قارچ می‌باشد و به دلیل اینکه دارای رطوبت دائمی است و نور آفتاب نیز به‌صورت مستقیم به آن نمی‌تابد، یک محیط بسیار مناسب برای رشد قارچ‌ها و ورود ویروس‌ها را ایجاد می‌کند. این مشکلی که درمورد کولرهای آبی وجود دارد در شهرهای بزرگی مانند تهران و تبریز و مشهد به دلیل آلودگی گسترده آن‌ها شدیدتر می‌باشد.


خرید قطعات یدکی کولر آبی


کولر گازی

امروزه رایج‌ترین نوع کولر در کشور ما، کولر گازی می‌باشد و در سال‌های اخیر نیز خرید کولر گازی رونق بیشتری پیداکرده است. همچنین برخی برندها مانند کولر گازی سامسونگ، ال‌جی، جنرال، هایسنس، اسنوا، گری، شارپ و یکی دو برند دیگر توانسته‌اند جایگاه خوبی در نظر مردم پیدا کنند زیرا به نسبت مشخصات و قدرتی که دارند دارای قیمت مناسبی هستند. کولر گازی‌ها برخلاف کولرهای آبی باعث افزایش رطوبت داخل منزل نمی‌شوند، بنابراین بسیار مناسب برای استفاده در مناطق شرجی هستند. در سال‌های گذشته تنها در مناطق جنوبی از کولر گازی استفاده می‌شد اما در سال‌های اخیر، از این کولرها در تمام نقاط کشور استفاده می‌شود. فرآیند کار کولر گازی به این صورت است که هوای داخل منزل را به درون کولر می‌کشد و آن را خنک کرده و دوباره به داخل محیط پس می‌دهد؛ بنابراین احتمال بروز بیماری‌ها و ورود ذرات آلوده به داخل منزل به صفر خواهد رسید.


خرید قطعات یدکی کولر گازی


تفاوت کولر گازی با کولر آبی : کدام‌ یک بهتر است؟

تفاوت کولر گازی با کولر آبی : کدام‌ یک بهتر است؟

در این بخش به سراغ بحث در مورد تفاوت کولر گازی با کولر آبی : خواهیم رفت. هر چیزی که درمورد تفاوت این دو می‌خواهید بدانید در اینجا وجود دارد.

تفاوت قیمت کولر گازی و آبی

اگر تنها قیمت برایتان مهم باشد، متوجه خواهید شد که کولر گازی گران است. می‌توان گفت قیمت کولر گازی ۵ برابر کولر آبی می باشد. پس اگر بودجه‌ کافی در اختیار ندارید به سراغ کولر آبی بروید.

فضا و مصرف انرژی کولر گازی نسبت به کولر آبی

نکته دیگر که در این مورد باید به آن اشاره کنیم، فضا و میزان مصرف انرژی است. مصرف برق کولرهای گازی بالا است و این به معنی این است که قبض‌های برق شما بالاتر خواهند بود؛ اما اگر از کولرهای آبی استفاده کنید می‌توانید هزینه‌های خود را تا ۸۰٪ کاهش دهید.


قطعات یدکی کولر آبی آبسال


تعمیر و نگهداری کولر گازی و کولر آبی

یک نکته‌ دیگر که برای تصمیم‌گیری درمورد خرید کولر گازی یا آبی باید در نظر بگیرید، تعمیر و نگهداری است. برای کولر آبی بدون سیستم لوله‌کشی و شناور تا حدود ۱۰ سطل آب نیاز است و لازم است که هر روز قبل از استفاده پر شود. با کولرهای گازی شما با این مسئله مواجه نیستید زیرا تمام چیزی که این کولرها نیاز دارند، سرویس هرچند وقت یک‌بار است.

عملکرد کولر آبی و گازی

نجوه کار یک کولر آبی و یک کولر گازی با یکدیگر متفاوت است. در کولر آبی، آب بین پدهای جاذب مرطوب عبور داده می‌شود و به این‌صورت هوا خنک می‌شود. اما کولرهای گازی برای تهویه هوا و تغییر دمای آن از یک مایع خنک‌کننده استفاده می‌کنند. برخلاف کولر آبی که تنها می‌توانند هوا را تا حدودی خنک کنند، کولرهای گازی با فراهم آوردن امکاناتی برای سفارشی‌ کردن گستره‌ دما و رطوبت، باعث مطلوب‌تر شدن تهویه‌ هوا می‌شوند.

تفاوت دوم این دو نوع کولر درمورد نحوه‌ نصب آن‌ها می‌باشد. شما می‌توانید یک کولر آبی را در هر جایی از اتاقتان که پریز برق داشته باشد، نصب کنید. اما کولر گازی دارای چنین قابلیتی نیست. برای نصب این نوع کولر نیاز به یک دیوار و پنجره دارید و بعد از نصب، تنها راه انتقال آن، پیاده کردن کل دستگاه، اوراق کردن آن، بسته‌بندی دوباره و بردن آن به‌ یک مکان دیگر می‌باشد.


قطعات یدکی کولر آبی انرژی


تفاوت‌های بین کولر گازی و کولر آبی

شرایط آب و هوایی برای کولر آبی و گازی

کولرهای آبی در آب‌وهوای مرطوب بازدهی خوبی ندارند؛ زیرا فقط به این نحوه طراحی‌شده‌اند. اما کولر گازی در کل یک داستان متفاوت است و در شرایطی که رطوبت وجود داشته باشد، کاملا مطلوب هستند.

تاثیر بر محیط ‌زیست

عملکرد کولرهای آبی به این صورت است که با عبور هوای گرم، هوا را خنک می‌کنند؛ اما کولرهای گازی از CFL ها برای خنک‌کردن استفاده می‌کنند که برای محیط‌ زیست مضر می‌باشند. هوای گرمی که توسط کمپرسور پمپاژ می‌شود، در فضای آزاد منتشر می‌شود و هوای خنک نیز از داخل دستگاه به داخل اتاق انتقال داده می‌شود. این عملکرد باعث می‌شود کولرهای گازی نسبت به همتایان خنک‌کننده‌ خود کمتر با محیط ‌زیست سازگار باشند.

نتیجه گیری

حال که تفاوت‌های بین کولر گازی و کولر آبی را بیان کردیم، وقت آن است که اگر حال و حوصله‌ خرید دارید برای خرید کولر اقدام کنید. توجه کنید که جنس گران‌تر و بزرگ‌تر همیشه بهتر نیست بلکه بهتر است سبک زندگی خود را در نظر بگیرید، مثلا چند وقت یک‌بار می‌خواهید محیط داخل خانه را سرد کنید، علاوه بر این باید بودجه خود را نیز در نظر بگیرید. اگر خانواده‌تان خیلی کم در خانه هستند، کولر آبی بسیار مناسب است، اما اگر تمام‌ روز را در یک شرایط هوایی خیلی گرم در خانه هستید، باید به دنبال خرید کولر گازی باشید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *